Volvo & Saab - Drifting, bana och lek

Tråden kommer att innehålla alla mina projekt, vilket för tillfället är en Volvo 944 ämnad för drifting samt en Saab 9-5 som tjänstgör som bruksbil men även rastas på olika bandagar. Utöver detta görs även en 945 redo för att duga till lek under vintern.

Ahrlings

  • 9 Följare
  • 473 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 januari
Ahrlings
8 december 2019 · 4 Inlägg
#1

Utan att veta varför har jag genom de få år man haft körkort ramlat in på Volvo och Saab. Vill tro att uppväxten med Volvo har spelat in samt att äldre volvos driver i rätt ända på bilen har gjort att man hamnat där man gjort. Sen råkade Volvon hamna i delar i samband med ett kopplingsbyte och behövde då en pendlarbil. Efter mycket om och men slutade man upp med en Saab 9-5 från 07 som mer och mer bli anpassad för banan utan att tumma på funktionen till vardags.

Under tiden Volvon var i delar gled bygget mer och mer över till att bli ämnat för drifting och drog ut på tiden av många anledningar. Målet är nu att bilen ska bli klar till sommaren för att då få se hur bra den håller samt hur väl den är anpassad för sitt syfte. Förhoppningsvis blir det några besök till Driftbash för att äntligen för köra bilen men även för att se vart man har flyttat problemen och de svaga länkarna efter alla ombyggnationer.

Saaben skall få sig uppdateringar ifall tid och pengarna finns för det, annars duger den gott som pendlarbil och trackday bil för tillfället.

Senast redigerat av Ahrlings (8 december 2019)

Ahrlings
8 december 2019 · 4 Inlägg
#2

Får nog börja med att presentera det projekt som jag skruvar på mest med för tillfället. Bilen är en Volvo 945 från 97 som jag kom över för 2000kr då den är obesiktigad och hade dåliga handbromsbackar. Motorn är en B230fk med automatlåda, tyvärr, som har ca 36000 mil bakom sig.

Planen med bilen är att den ska bli en respektabel vinterbil för att kunna leka med när snön faller, om den någonsin gör det i Stockholm vill säga.

Då handbromsbackarna var dåliga enligt ägaren byttes dessa först, väl under bilen såg jag att avgassystemet mest troligen var detsamma som monterades för 22 år sedan. Detta hade sett bättre dagar då det var x antal rosthål i det. Så det åkte ur och ersattes med vad som fanns i garaget, ett 3" system med sportkatt och liten bakre dämpare.

När oljan och lyftfilter byttes tyckte jag att det var lite konstigt att kylarvattennivån sjunkit efter att det fyllts på dagen innan. Det var då blött under utgången från kylaren, visade sig att hela flänsen hade gått av. Iväg till skroten var att fixa en ny. Väl på plats med den, vad jag hoppades skulle vara en bättre begagnad, visade det sig att den var spräckt och läckte som ett durkslag. Tillbaka till skroten, ny kylare som visade sig fungera perfekt.

Under tiden jag låg under fronten blev jag lite orolig över hur extremt rostiga signalhornen var, speciellt då kontakterna hade gått av på den ena. Förstår inte hur de tänkte när Volvo placerade dem under fronten närmast marken... Hur som helst tog man återigen det som fanns i garaget vilket var Biltemas gashorn. Min tanke var att sätta dem lite diskret bakom grillen men kompisen hade en annan idé som jag inte kunde säga nej till. Så monteringen skedde utanpå grillen med kompressorn bakom grillen, spännande att se om besiktningen har några synpunkter på detta.

Framöver skall handbromsen justeras in och sen iväg till besiktning. Efter besiktning kommer eventuellt TXR:s lilla styrvinkelkit åka på då det ligger ett på hyllan tillsammans med en svetsad diff, då slungdiffen som sitter just nu inte riktigt gör sitt jobb. Den slutgiltiga touchen blir en 3" 90 graders krök som riktas snett uppåt för varför inte, alltid retar det någon! wink cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231214/231214-090c43bbabcca2ec240f2feb5787f2b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231214/231214-08eafc91f3dd5c91332f71cd675da551.jpg

Ahrlings
12 januari · 4 Inlägg
#3

Under julledigheten fick Harry Potter den kärleken som behövdes för att han skulle glida genom besiktning med blanka papper. Det enda besiktningsmannen påpekade var att det stod SAAB på varningstriangeln, vilket han inte tyckte passade sig i en Volvo, hahaha.

Förra helgen kom det även lite snö under 6h och då passade vi på att kvalitetstesta bilen. Så nu kan jag lämna sladdgaranti på bilen, dock var det något ovant att sladda med automatlåda. Eftersom att det inte verkar komma mer snö nu så kommer den att snyggas till för att sedan säljas så att fokuset kan läggas på Rödluvan som nu står på pallbockar igen.

Än så så länge har ett sprängskydd byggts till rödluvan, måttat upp styrstopp om skall sitta innanför de inre styrlederna som en vän till mig skall 3D printa och monterat bort ett AC rör som skall bytas pga hål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231214/231214-3fae042ce7bcdec73b2f8b3d157166ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231214/231214-4d9a53d2c04cb1c1874781fc98939252.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231214/231214-0fcc09d864be1b5a3b96712a3ada172e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231214/231214-3095b1dd6cd0a6b607da2dfc7a7bb3e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231214/231214-2358962a1eb6bb5e909d3983bee564c8.jpg

turbonova gillar en riktig burnout
12 januari · 957 Inlägg
#4

Detta följes smile

Ahrlings
12 januari · 4 Inlägg
#5

turbonova skrev:
Detta följes smile

Hoppas du kommer gilla det du ser! big_smile

Joel_Wiklund
14 januari · 373 Inlägg
#6

Helvete vilken snygg Saab det står där i bakgrunden wink
Bygg klart de där styrstoppen nu, så den är klar när jag kommer hem.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang