Köpguide

JalleJ
22 januari 2007 · 420 Inlägg

Inläggen fick inte vara längre än 65 kb så får vet inte hur jag ska göra längre, får man skriva helt nya inlägg för varje bil?

Senast redigerat av JalleJ (19 februari 2007)

John87 Stolt Volvoägare
22 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Wow! Skrivit ihop den själv eller?
Hur många bilmodeller har du med?

Klart impad iaf. Du borde få en egen krönika här på gorg tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
JalleJ
22 januari 2007 · 420 Inlägg

Hehe ne jag har inte skrivit ihop den själv, men jag har skrivit den själv. Jag vet inte hur många jag orkar skriva, men har nog ca 50-100 olika bilar. Hehe tack så mycket smile Jaså de tycker du jag borde få?

Senast redigerat av JalleJ (23 januari 2007)

Wicca
22 januari 2007 · 886 Inlägg

Mkt bra ide. har du tänkt att göra en sida om det eller bara skriva det här?

Jag efterlyser småbilar med lyx och schyssta motorer. t.ex. bmw E36-serie och mindre i storlek.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
XanderCage
22 januari 2007 · 193 Inlägg

hehe känner igen texten från teknikens värld=)
Roligt intiativ!

Mvh Kimme

JalleJ
23 januari 2007 · 420 Inlägg

Har skrivit klart BMW M3 nu, så läs gärna smile

PM om ni vill ha med någon...

lanred
28 januari 2007 · 555 Inlägg

Längtar tills eclipse köpguiden, är det 95-99 eller?

JalleJ
8 februari 2007 · 420 Inlägg

Har nu skrivit ihop Mitsubishi Eclipse samt gjort några ändringar på BWM M3! (PM om du vill ha med någon bil)

//JalleJ

lanred
8 februari 2007 · 555 Inlägg

Har du skrivit det alldeles själv(Eclipse)? Var lite information som jag grubblade över.

"Också 1998 kunde hugade spekulanter skaffa sig en alldeles ny Eclipse i Sverige. Priset låg nu på 244.000 kronor, en höjning som rimmade illa med att såväl effekt som vridmoment hade krymt. 241 hästar och 177 Nm mot föregående års 245 hk och 179 Nm. Inmportören orkade inte sälja mer än 49 exemplar av denna i och för sig välutrustade bil. 1998 års modell hade fått en lätt ansiktslyftning med bland annat ändrade stötfångare, trösklar, strålkastare och färger i interiören."

Fel det med hästarna? Sen undrar jag om den lätta ansiktslyftningen, har inte sett någon skillnad på de svensksålda, iofs har jag inte sett de svenskålda 98:orna.

JalleJ
8 februari 2007 · 420 Inlägg

Nej jag har inte skrivit det själv, men jag har skrivit ihop det.

Vilka är dom rätta hästarna då?
Jo dom har annan stötfångare, trösklar, strålkastare och färger i interiören.

//JalleJ

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
8 februari 2007 · 2 258 Inlägg

Kollat upphovsrätten på texterna? Kan bli dyrbart att publicera dem annars, tyvärr. Detta är info som borde vara tillgänglig för alla på nätet, men har någon annan rättigheten kan det bli mycket besvärligt. Kolla det först, inte kul med rättslig prövning i efterhand!

// Ellen smile

EDIT
Ps: Jag är journalist, men rätt usel på juridik, och nu har jag heller inte arbetat på sju år. Och på lokaltidningen förekom dessa funderingar vääääldigt sällan.
Men man kanske klarar sig om man är tydlig på att hänvisa till källan. Fast jag tvivlar ändå på att du får publicera hela texter. Citat är ok, det vet jag. Kanske ska leta efter böckerna från journalistutbilningen för att kolla av ordentligt.

Senast redigerat av vulture (8 februari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
lanred
8 februari 2007 · 555 Inlägg

JalleJ skrev:
Nej jag har inte skrivit det själv, men jag har skrivit ihop det.

Vilka är dom rätta hästarna då?
Jo dom har annan stötfångare, trösklar, strålkastare och färger i interiören.

//JalleJ

141 resp 145, jaså har du bilder på det också? källa?

JalleJ
8 februari 2007 · 420 Inlägg

vulture skrev:
Kollat upphovsrätten på texterna? Kan bli dyrbart att publicera dem annars, tyvärr. Detta är info som borde vara tillgänglig för alla på nätet, men har någon annan rättigheten kan det bli mycket besvärligt. Kolla det först, inte kul med rättslig prövning i efterhand!

// Ellen smile

EDIT
Ps: Jag är journalist, men rätt usel på juridik, och nu har jag heller inte arbetat på sju år. Och på lokaltidningen förekom dessa funderingar vääääldigt sällan.
Men man kanske klarar sig om man är tydlig på att hänvisa till källan. Fast jag tvivlar ändå på att du får publicera hela texter. Citat är ok, det vet jag. Kanske ska leta efter böckerna från journalistutbilningen för att kolla av ordentligt.

Jag har skrivt att det är från bilsporttidningarna, räcker de tror du? Tack att du förklar för mig hur det låg till iaf smile

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
8 februari 2007 · 2 258 Inlägg

Nu har jag letat runt lite och hittat följande på svenska journalistförbundets hemsida:
(http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=5 … ema=PORTAL)

"Vad är upphovsrätt?
Upphovsrätt är en ensamrätt för dem som skapat litterära eller konstnärliga prestationer, vilken ger makt att bestämma över användningen av prestationen (verket) i ett ekonomiskt och ideellt avseende.

De upphovsrättsliga frågorna blir en allt större del av Journalistförbundets arbete, inte minst utifrån perspektivet med den tekniska och mediala utvecklingen.

Svensk och centraleuropeisk lagstiftning grundas på fransk tradition. Enligt denna tillkommer den ideella upphovsrätten alltid en individuell upphovsman. Det krävs också en viss verkshöjd - det som skyddas är alltså den utformningen; inte idéer, nyheter eller fakta.

En grundprincip är att verk inte får publiceras så att det kränker upphovsmannen - förvanskat, i kränkande sammanhang eller genom att utelämna upphovsmannens namn. Denna ideella rätt kan inte skiljas från upphovsmannen. Det som kan överlåtas är rätten att göra verket tillgängligt för allmänheten.

Upphovsmannen ensam har också förfoganderätten, eller den ekonomiska rätten, att utnyttja sitt arbete - i original eller bearbetat skick - för ekonomisk vinning. Upphovsmannen avgör om, hur och av vem verket får publiceras. Det är denna del av rätten som kan säljas eller överlåtas.

Från huvudreglerna finns vissa undantag. Det är tillåtet att citera verk inom vissa ramar - bland annat bör upphovsmannen anges. Man får också framställa enstaka exemplar av verk för eget bruk. Båda dessa undantag finns för att tillgodose informations- och yttrandefriheten."

Just "Upphovsmannen avgör om, hur och av vem verket får publiceras." tror jag gör att detta faller på den olagliga sidan såvida du inte pratat med journalisten som skrivit texterna och fått ok.

Men jag är som sagt ingen jurist så sök gärna efter mer info från andra! smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
JalleJ
8 februari 2007 · 420 Inlägg

Har nu lagt in Ford Sierra Cosworth och Volkswagen Golf IV samt ändrat lite på dom andra, läs gärna smile

//JalleJ

JalleJ
11 februari 2007 · 420 Inlägg

Har lagt in Ford Focus RS & ST nu, men ingen verkar läsa dom sad

//JalleJ

Wicca
11 februari 2007 · 886 Inlägg

Jag läser, tycker det är skitbra! smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Fighter
11 februari 2007 · 70 Inlägg

Nä men de de!

No pain
No game
Aerodynamik ...
11 februari 2007 · 7 120 Inlägg

Vill läsa om Skyline GTR(R32 och R33, eftersom R34 påstås vara fri från fel)

JalleJ
11 februari 2007 · 420 Inlägg

Jag ska snart skriva om Nissan Skyline GT-R, jo det är bra bilar, även R32 och R33...

//JalleJ

Senast redigerat av JalleJ (19 februari 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang