Oavsett vad så är en kilometerskatt önskvärd. Kör man mer ska man betala mer. Däremot ställer jag mig lite frågande till olika ”zoner”. Jag är inte emot övervakning generellt när det handlar om allmänna platser för att förhindra eller dokumentera brott men att registrera var och hur mycket jag som privatperson kör på olika platser känns sådär. Jag tror även det ligger långt i framtiden då jag tolkar det som uppbyggt på någon form av transpondersystem.
Jag tror snarare på en gammal hederlig kontroll genom mätarställningsavläsning i samband med besiktning.
-Åh nej! Nu kommer alla börja skruva på sina mätare! hör jag någon som inte tänker ropa där bak.
-Nej självklart kommer inte den breda massan börja skruva mätare. Speciellt inte i modernare bilar där det inte räcker med en borrmaskin. Så nej, det är inget problem även om Harry på storgården kanske gör det.
Däremot, och tänk efter nu alla landsbygdskramare därute, hur slår skatten då med tanke på att det är folk på landsbygden som har 3-4-5mil till jobbet och 2mil till affären... Tänkte inte på det!
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.