Volvo 740 1991 B230F: Startproblem och slö.

Grosch2000
1 januari 2020 · 5 Inlägg

Tjenare allihop, har en 230F som vill inte helst starta kall men är den "operationstemp" så startar han tongue. Bytte bensinpump i somras då den gick sönder hmm men nu på senare tid så vill han inte starta ska också tillägga att den gick nästan som den skulle i somras. Det jag har bytt under tidens gång är:

Filter (Bosch) Pump (Regina pump då det är en regina)
Tändstift
Pumprelä
Tempgivaren

Och juste ja man måste tugga på startmotorn i typ 2-3 min för att den ska starta kall, när den väl startar så går den på 3 cylindrar. Någon som har några idéer?

Utmarks-Loke
1 januari 2020 · 5 833 Inlägg

Gnista på alla stift? Står tändningen rätt?

Grosch2000
2 januari 2020 · 5 Inlägg

Har gnista på alla fyra när den är varm (tror jag) ska kolla det nu. Men annars går den på 3 när den är kall
. Ska tillägga att det märks då den rycker när man åker frammåt. Sen så vill den inte varva direkt man snabbt trycker på gasen men den blir piggare vid 2k varv. Sugen på i slänga i en Bosch ist för Rex/Regina då den verkar bara krångla.

Grosch2000
2 januari 2020 · 5 Inlägg

Fördelaren är toppmonterad så kan inte ställa den. Står mellan 14-15 grader typ. Märkbart slöare kall under 2-2.5k varv. Märkte att motorn börja skaka mer än vanligt när jag ryckte cyl 3s tändkabel dom andra gick ner fint i varv bara. Om man varvar så går varvet ner till 400-500 och sen till 700 och liksom hela bilen skakar. Ska man byta tändkablar tro? Sen så om man trycker full gas så hör man att han suger luft, ska man verkligen höra det? Märkte att den var lättare att starta idag då det är typ 7 grader varmt här.

Jesper328
5 januari 2020 · 2 366 Inlägg

Börja med att leta efter läckage i slangar, och kika på tomgångsmotorn.

Up the RA
Grosch2000
7 januari 2020 · 5 Inlägg

Tomgångsmotorn har jag kollat. Kan det också va tändspolen tro?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang