Vad kan vara felet?

v245-89
3 januari 2020 · 27 Inlägg

Hej.
Jag Köpte mig en 944 med en b230fd för ett litet tag sen, den gick fint i motorn och lådan. Starta den ett par gånger åkte lite med den, Sen starta jag den idag och den vitrytke väldigt mycket på höga varv men inte på låga och den hade bra temp och det ran glykol ur avgasröret. Kolla under olje locket och det var olja blandat med vatten och det såg ut som bubblor så jag torka rent det och det var rinnig olja igen men inte olja i kylarbehållare.

Snurriis
4 januari 2020 · 761 Inlägg

Har du kollat oljestickan? Om det är olja i tråget?

uhlin
4 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Snurriis skrev:
Har du kollat oljestickan? Om det är olja i tråget?

Skulle snarare kolla om det är vatten i oljan. Låter lite som topplockspackningen gått hädan.

torsen
4 januari 2020 · 7 234 Inlägg

v245-89 skrev:
Hej.
Jag Köpte mig en 944 med en b230fd för ett litet tag sen, den gick fint i motorn och lådan. Starta den ett par gånger åkte lite med den, Sen starta jag den idag och den vitrytke väldigt mycket på höga varv men inte på låga och den hade bra temp och det ran glykol ur avgasröret. Kolla under olje locket och det var olja blandat med vatten och det såg ut som bubblor så jag torka rent det och det var rinnig olja igen men inte olja i kylarbehållare.

Kollade du vid inköpet att det inte var "gegga" under oljepåfyllningslocket och på locket?
Kan vara "gamla försyndelser" från förgående ägare som endast kört korta sträckor så motorn aldrig blivit genomvarm.
Smakade du på glykolen så att du är säker på vad det var som rann ut avgasröret och inte bara var kondens i form av vatten?
Sundhetstecken att det inte var olja i expansionskärlet.
Nog ingen fara med din bils motor.
Torka rent locket och vad du kommer åt och gör en rejäl tur med bilen på minst 5 mil/½ timma och kolla igen på locket och därunder.

v245-89
4 januari 2020 · 27 Inlägg

Snurriis skrev:
Har du kollat oljestickan? Om det är olja i tråget?

Har kollat och det är så mycket som ska vara i motorn (oljan är svart).

v245-89
4 januari 2020 · 27 Inlägg

uhlin skrev:

Snurriis skrev:
Har du kollat oljestickan? Om det är olja i tråget?

Skulle snarare kolla om det är vatten i oljan. Låter lite som topplockspackningen gått hädan.

Det är inge olja i vattnet var jag har sett och kollade noga men såg inge.

v245-89
4 januari 2020 · 27 Inlägg

torsen skrev:

v245-89 skrev:
Hej.
Jag Köpte mig en 944 med en b230fd för ett litet tag sen, den gick fint i motorn och lådan. Starta den ett par gånger åkte lite med den, Sen starta jag den idag och den vitrytke väldigt mycket på höga varv men inte på låga och den hade bra temp och det ran glykol ur avgasröret. Kolla under olje locket och det var olja blandat med vatten och det såg ut som bubblor så jag torka rent det och det var rinnig olja igen men inte olja i kylarbehållare.

Kollade du vid inköpet att det inte var "gegga" under oljepåfyllningslocket och på locket?
Kan vara "gamla försyndelser" från förgående ägare som endast kört korta sträckor så motorn aldrig blivit genomvarm.
Smakade du på glykolen så att du är säker på vad det var som rann ut avgasröret och inte bara var kondens i form av vatten?
Sundhetstecken att det inte var olja i expansionskärlet.
Nog ingen fara med din bils motor.
Torka rent locket och vad du kommer åt och gör en rejäl tur med bilen på minst 5 mil/½ timma och kolla igen på locket och därunder.

Det var inte gegga under locket när jag köpte den. Det lukta sött av avgaserna. Inge olja i expansionskärlet

Snurriis
4 januari 2020 · 761 Inlägg

uhlin skrev:

Snurriis skrev:
Har du kollat oljestickan? Om det är olja i tråget?

Skulle snarare kolla om det är vatten i oljan. Låter lite som topplockspackningen gått hädan.

Det jag mena :p xD

torsen
4 januari 2020 · 7 234 Inlägg

uhlin skrev:

Snurriis skrev:
Har du kollat oljestickan? Om det är olja i tråget?

Skulle snarare kolla om det är vatten i oljan. Låter lite som topplockspackningen gått hädan.

Om du tror på den diagnosen, vilket jag inte gör, så kompressionstesta.

uhlin
4 januari 2020 · 2 834 Inlägg

torsen skrev:

uhlin skrev:

Snurriis skrev:
Har du kollat oljestickan? Om det är olja i tråget?

Skulle snarare kolla om det är vatten i oljan. Låter lite som topplockspackningen gått hädan.

Om du tror på den diagnosen, vilket jag inte gör, så kompressionstesta.

Om infon stämmer i första inlägget som TS gjorde så tror jag definitivt på topplockspackningen.

Dvs. Den rykte vitt och det rann glykol ur avgasröret.

Framgick dock aldrig om kylvätskan försvinner. Gör den inte det är det säkert inte glykol som rann.

v245-89
5 januari 2020 · 27 Inlägg

torsen skrev:

uhlin skrev:

Snurriis skrev:
Har du kollat oljestickan? Om det är olja i tråget?

Skulle snarare kolla om det är vatten i oljan. Låter lite som topplockspackningen gått hädan.

Om du tror på den diagnosen, vilket jag inte gör, så kompressionstesta.

Ska göra ett snart.

v245-89
5 januari 2020 · 27 Inlägg

uhlin skrev:

torsen skrev:

uhlin skrev:

Skulle snarare kolla om det är vatten i oljan. Låter lite som topplockspackningen gått hädan.

Om du tror på den diagnosen, vilket jag inte gör, så kompressionstesta.

Om infon stämmer i första inlägget som TS gjorde så tror jag definitivt på topplockspackningen.

Dvs. Den rykte vitt och det rann glykol ur avgasröret.

Framgick dock aldrig om kylvätskan försvinner. Gör den inte det är det säkert inte glykol som rann.

Det försvann inte glykol vad jag såg.
Prata med en och han trodde det var kondens.

uhlin
6 januari 2020 · 2 834 Inlägg

v245-89 skrev:

uhlin skrev:

torsen skrev:

Om du tror på den diagnosen, vilket jag inte gör, så kompressionstesta.

Om infon stämmer i första inlägget som TS gjorde så tror jag definitivt på topplockspackningen.

Dvs. Den rykte vitt och det rann glykol ur avgasröret.

Framgick dock aldrig om kylvätskan försvinner. Gör den inte det är det säkert inte glykol som rann.

Det försvann inte glykol vad jag såg.
Prata med en och han trodde det var kondens.

Har det inte försvunnit kylvätska från kylsystemet så rann det nog inte glykol från avgasröret.

Skulle också tippa på kondens isåfall.

Går bilen som den ska så gör en tur på 4-5 mil så den blir riktigt genomvarm.

v245-89
8 januari 2020 · 27 Inlägg

uhlin skrev:

v245-89 skrev:

uhlin skrev:

Om infon stämmer i första inlägget som TS gjorde så tror jag definitivt på topplockspackningen.

Dvs. Den rykte vitt och det rann glykol ur avgasröret.

Framgick dock aldrig om kylvätskan försvinner. Gör den inte det är det säkert inte glykol som rann.

Det försvann inte glykol vad jag såg.
Prata med en och han trodde det var kondens.

Har det inte försvunnit kylvätska från kylsystemet så rann det nog inte glykol från avgasröret.

Skulle också tippa på kondens isåfall.

Går bilen som den ska så gör en tur på 4-5 mil så den blir riktigt genomvarm.

Det ska nog vara kondens för kompen var bra.

v245-89
9 januari 2020 · 27 Inlägg

Tack för all hjälp och alla svar uppskattar det verkligen!

Meaganeowner
9 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Byt nu olja och oljefilter oavsett vad förra ägaren sagt om senaste bytet.

Tröttnade själv på kondens i avgassystemet. Har bra koll på motor, oljor och kylvätska. Inget läck.
Borrade ett 4 mm hål längst bak, på undersidan, i lägsta punkten på varje dämpare.
Jösses vad det pissade.

Nu helt ok.

Senast redigerat av Meaganeowner (9 januari 2020)

v245-89
9 januari 2020 · 27 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Byt nu olja och oljefilter oavsett vad förra ägaren sagt om senaste bytet.

Tröttnade själv på kondens i avgassystemet. Har bra koll på moto, oljor och kylvätska. Inget läck.
Borrade ett 4 mm hål längst bak, på undersidan, i lägsta punkten på varje dämpare.
Jösses vad det pissade.

Nu helt ok.

Tack för kanske ska testa det.

Meaganeowner
9 januari 2020 · 2 250 Inlägg

.

Det blir då inget nytt ljud...

v245-89
10 januari 2020 · 27 Inlägg

Okej vill bara få ur vattnet om det är nå vatten där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang