Elfel vw vento mk3 1996

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 januari 2020 · 17 468 Inlägg

Kan du ge en länk/bild på vilken multimeter du använder? Hade nog hjälpt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr9409209
9 januari 2020 · 716 Inlägg

Tycker att du gör rätt när du mäter,om nu mm inte är trasig,  en del har ju en säkring inne i skalet.

Honydow
9 januari 2020 · 17 Inlägg

Jag var ute och körde idag. Bilen startade och så samt alla ljus, taklucka, radio mm fungerade. När jag kom hem testade jag mäta generatorn som visade 13,7-14 V. Om jag hade helljus, dimljus och varningslamporna igång så sjönk spänningen till 13,5-13,7 V men ökade när jag gasade på.

Batteriet står på 12,9 V när jag stängde av bilen. Den var på 12,77 innan jag startade bilen så jag antar
det är ok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234333/234333-973817f6125b343235b807a3a08a9aba.jpg


När jag mätte ampere så var det fortfarande på 0,00-0,01 A. Jag tror inte jag gör fel. Jag testade även med en annan multimeter, samma sak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234333/234333-3c2f616dfde14e881e8421f3352a99a2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234333/234333-2a58ca7c7b550d75be45d4512ec552da.jpg


Jag lät batteriet sitta kvar i bilen, om det dör så vet jag inte vad jag ska göra.

zzr9409209
9 januari 2020 · 716 Inlägg

Du mäter rätt,finns väl inte så mycket som kan dra tjuvström på en så gammal bil..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2020 · 17 468 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Du mäter rätt,finns väl inte så mycket som kan dra tjuvström på en så gammal bil..

Nej, runt 10 mA låter fullt rimligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Honydow
9 januari 2020 · 17 Inlägg

Batteriet lever fortfarande. Tror ni att det är en felkod som jag måste ta bort för att lösa airbag lampan. Abs givare har jag beställt så det fixar jag (förhoppningsvis)

uhlin
9 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Honydow skrev:
Batteriet lever fortfarande. Tror ni att det är en felkod som jag måste ta bort för att lösa airbag lampan. Abs givare har jag beställt så det fixar jag (förhoppningsvis)

Kan va så att airbagen behöver nollas.

Hade själv en Nissan som det var dåligt med ström i batteriet då jag skulle starta. Airbag lampan tändes efter det. Åkte in och nollade felkoden och det blev bra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2020 · 17 468 Inlägg

Ja, läser man av felkoden på SRS i samband med nollning så vet man även om det föreligger något fel eller om det helt enkelt var "undervolt" som satte den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Honydow
10 januari 2020 · 17 Inlägg

Lät batteriet stå i bilen i mer än 16 timmar för att se ifall batteriet fortfarande lever. Jodå, det va på 12,6 V så det gamla måste ha varit trasigt. Batteriet jag köpte förra gången var från ett bilskrot, men jag fick det för 200 kr vilket inte var ett farligt pris men ändå fick jag slänga det hmm. Så förhoppningsvis räcker det att jag bytar abs givare och nollställer felkoder hos en bilmekaniker.

Senast redigerat av Honydow (10 januari 2020)

Honydow
14 januari 2020 · 17 Inlägg

Batteriet har trillat ner till 12,3 V, men den startar utan problem och så men orolig att batteriet inte dör. Ska jag byta några relä tror ni? Jag har inte kört bilen på 3 dagar så det känns lite konstigt att batteriet ska tappa ström så snabbt. Bilen står ute 24/7 och på nätterna är det runt +3 till +5 grader vilket inte är så farligt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang