Behöver tips om stereoköp till min Volvo V70 -05

plastblomman
9 januari 2020 · 2 Inlägg

Tjo!

Köpt en V70 -05 som jag skulle vilja göra lite med.
Har funderat på en JVC KW-R930BT då detta verkar innehålla möjligheten till handsfree. Vad jag förstår så medföljer en mic, är den något att ha?

Undrar även över det här med högtalare.
I min naiva värld trodde jag att det bara var att surfa in på typ BRL och köpa något. Funkade tydligen inte så..

Kit eller koaxialhögtalare? Vad är det jag ska ha?
Önskvärt är att ha samma "skit" som finns i bilen idag men bara nya grejer med bättre ljud förhoppningsvis.

Har ni några tips på vad jag ska köpa där? Vill inte lägga en förmögenhet på det men ändå ha något som man kan vara nöjd över.

Tack på förhand.



Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod

amazinjoey
10 januari 2020 · 1 139 Inlägg

plastblomman skrev:
Tjo!

Köpt en V70 -05 som jag skulle vilja göra lite med.
Har funderat på en JVC KW-R930BT då detta verkar innehålla möjligheten till handsfree. Vad jag förstår så medföljer en mic, är den något att ha?

Undrar även över det här med högtalare.
I min naiva värld trodde jag att det bara var att surfa in på typ BRL och köpa något. Funkade tydligen inte så..

Kit eller koaxialhögtalare? Vad är det jag ska ha?
Önskvärt är att ha samma "skit" som finns i bilen idag men bara nya grejer med bättre ljud förhoppningsvis.

Har ni några tips på vad jag ska köpa där? Vill inte lägga en förmögenhet på det men ändå ha något som man kan vara nöjd över.

Tack på förhand.

Köp något modernare och med en riktig LCD. Anledningen till detta är att man vill kanske vill köra GPS, Carplay m.m.

För den summan så är en begagnad enhet ett bra alternativ. Kolla tex Pioneer SPH DA-120

danneeemannen
18 januari 2020 · 46 Inlägg

Tjenare

Tyv har jag ingen större erfarenhet av den stereon du frågade om. Men en kompis har haft en snarlik stereo,En Pioneer FH-X730BT. Han var nöjd med den. Fördelen med dessa Dubbel-den utan pekskärm är att man slipper massa tråkiga flottfingeravtryck på skärmen.


Som du skrev om med högtalarna så är det ett kit system som Volvo monterat.
Troligtvis har du de lilla ljudsystemet, alltså utan slutsteg under passagerarstolen.
Att eftermontera ett helt kit elr bara slutsteg är ett väldigt enkelt ingrepp.
Ett original slutsteg är lätt att koppla in & kan även kopplas in på en eftermarknads stereo med ett adapterkablage.
Bor du inärheten av Returbilen/Delplocken så kan du köpa ett Steg där för ungefär 100kr med kablage. Adapterkablaget för att koppla in på eftermarknadsstereo finns på nätet för runt 250kr. (Då är det bra att ha 3st lågnivå utgångar på stereon då dom 2st övre är till originalsteget & de nedre är till en Subwoofer)
Jag rekommenderar isåfall att köpa ett steg med gulmärkning, kallat PA-300)
Den gör storskillnad & är en billig uppdatering på ljudet. Kanske inte är nödvändigt med byte av dörrhögtalarna.

///Mvh Daniel

Volvo 745 Tic -90
Volvo 745 TURBO "Ticen" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang