Hur länge håller billacken ? Oöppnad

carnut
27 januari 2020 · 119 Inlägg

Köpte en burk billack metallic, i januari
2018. Tror ni den funkar köra på idag?

/Lars

Mew
27 januari 2020 · 2 152 Inlägg

Kör på, säger jag. Jag använder fortfarande metallicfärg jag köpte 2015 och märker ingen skillnad på den än. smile

caromania Forummoderator
27 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Ja några år spelar ingen roll. Allra helst inte om man förvarar burkarna upp och ner.
Jag har någon burk kvar från mitt bygge som nog passerat 15år nu och den lever. Iofs outspädd och 2k. Även en etsande grund med 15år på nacken fick bekänna färg i somras. Även den outspädd 2k.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr9409209
27 januari 2020 · 716 Inlägg

Har en burk med syntetfärg  från -73 som jag lackade min första bil med , lite tjock nu ,.. Har 2k och bas färg som stått i 10/15 år som fortfarande funkar. men vissa färger funkar inte att stå för många år.

torsen
27 januari 2020 · 7 202 Inlägg

caromania skrev:
Ja några år spelar ingen roll. Allra helst inte om man förvarar burkarna upp och ner.

Precis vad jag tänkte skriva och har erfarenhet av.

zzr9409209
27 januari 2020 · 716 Inlägg

Har aldrig haft någon burk ståendes upp och ner..

caromania Forummoderator
27 januari 2020 · 9 296 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Har aldrig haft någon burk ståendes upp och ner..

De håller bättre då. Generellt. Gäller även vanlig väggfärg etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stefan7neson
28 januari 2020 · 394 Inlägg

Vad säger ni om sprayfärg? Hagmans och Auto-K säger 2 år. Vågar man använda dem även efter, ifall de är oanvända?

caromania Forummoderator
28 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Vad säger ni om sprayfärg? Hagmans och Auto-K säger 2 år. Vågar man använda dem även efter, ifall de är oanvända?

Jag hade två burkar kvar som nog hade 5 år på nacken när jag skulle lacka om en stötfångare. Första burken var kass, flammig och tråkig. Den andra var bra. Så tur i oturen så ordnade det sig. smile

Edit. När jag tänker efter så var de nog närmare 10 år.

Senast redigerat av caromania (28 januari 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stefan7neson
28 januari 2020 · 394 Inlägg

caromania skrev:

Stefan7neson skrev:
Vad säger ni om sprayfärg? Hagmans och Auto-K säger 2 år. Vågar man använda dem även efter, ifall de är oanvända?

Jag hade två burkar kvar som nog hade 5 år på nacken när jag skulle lacka om en stötfångare. Första burken var kass, flammig och tråkig. Den andra var bra. Så tur i oturen så ordnade det sig. smile

Edit. När jag tänker efter så var de nog närmare 10 år.

Så ifall de är 3år gamla så ska det inte vara nån fara? De är alltid förvarade inomhus i rumstemperatur.

jaka54
28 januari 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
När ni snackar om "burkar" ...då menar ni väl 1 liters plåtburkar med 2komponents lack  ,som Sikkens, Glasurit och liknande och inte vanliga sprayburkar!??
Jag har 30+ år gamla burkar med Sikkens billack som funkar.

zzr9409209
28 januari 2020 · 716 Inlägg

Ja,enliters plåtburkar...2k och basfärg..

caromania Forummoderator
28 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Stefan7neson skrev:

caromania skrev:

Stefan7neson skrev:
Vad säger ni om sprayfärg? Hagmans och Auto-K säger 2 år. Vågar man använda dem även efter, ifall de är oanvända?

Jag hade två burkar kvar som nog hade 5 år på nacken när jag skulle lacka om en stötfångare. Första burken var kass, flammig och tråkig. Den andra var bra. Så tur i oturen så ordnade det sig. smile

Edit. När jag tänker efter så var de nog närmare 10 år.

Så ifall de är 3år gamla så ska det inte vara nån fara? De är alltid förvarade inomhus i rumstemperatur.

Beror säkert på. Mina var tappade av lackproffs. Inbillar mig att billigare burkar säkert är sämre.


jaka54 skrev:
Hej!
När ni snackar om "burkar" ...då menar ni väl 1 liters plåtburkar med 2komponents lack  ,som Sikkens, Glasurit och liknande och inte vanliga sprayburkar!??
Jag har 30+ år gamla burkar med Sikkens billack som funkar.

Absolut. Jag bara svarade Stefan där när han undrade om sprayburkar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stefan7neson
29 januari 2020 · 394 Inlägg

caromania skrev:

Stefan7neson skrev:

caromania skrev:

Jag hade två burkar kvar som nog hade 5 år på nacken när jag skulle lacka om en stötfångare. Första burken var kass, flammig och tråkig. Den andra var bra. Så tur i oturen så ordnade det sig. smile

Edit. När jag tänker efter så var de nog närmare 10 år.

Så ifall de är 3år gamla så ska det inte vara nån fara? De är alltid förvarade inomhus i rumstemperatur.

Beror säkert på. Mina var tappade av lackproffs. Inbillar mig att billigare burkar säkert är sämre.

Tack för svar:)


jaka54 skrev:
Hej!
När ni snackar om "burkar" ...då menar ni väl 1 liters plåtburkar med 2komponents lack  ,som Sikkens, Glasurit och liknande och inte vanliga sprayburkar!??
Jag har 30+ år gamla burkar med Sikkens billack som funkar.

Absolut. Jag bara svarade Stefan där när han undrade om sprayburkar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang