Blev en vända ner mot Skåne igen.

Trevligt sällskap väntade när jag kom fram.
![https://i.imgur.com/b9hjodm.jpg]()
En kompis köpte sig för ett tag sedan en 244a -82. Besiktigad, men tyvärr väldigt kexig. Denna tog jag nu över, och den kördes ner från kompisen hit till stället jag skulle spendera helgen på.
Den lyckades självklart få punktering på vägen, men utöver det gick resan smärtfritt. Anledningen till att jag ville ta över den är enkel. Den gröna hade en sak som jag saknade på den blåa - servostyrning!
Det vore dock synd att skrota ner den -bilen har den stora motorn (B23an) som efter lite pill faktiskt gick väldigt bra, och trots en hel del rost verkar den ändå räddningsbar om man är skicklig med svetsen. De äldre bilarna börjar sina, och den är trots allt besiktigad 8 månader till, så SÅ dålig kan den inte vara. Så planen blev att flytta över styrväxlarna mellan bilarna.
Vi började med spindellederna. Insåg ganska snabbt att servot verkar ha varit eftermonterat på den gröna med, den hade de vanliga raka spindellederna för bilar utan servo och den stora "bussratten".
Satte iallafall igång med bytet. Jag slog till på nya spindelleder, känns sådär att sätta dit begagnade grejer om man ändå är och river i det.
Och tur var väl det! Den ena spindelleden som satt på var den raka som skulle sitta där. Den andra... var en till servo?! Så framhjulen har haft olika vinkel... Det har suttit ett bra tag också, grejerna var inte precis nya. Jag tror jag har hittat en av anledningarna till varför bilen kändes så stissig i högre hastigheter...
![https://i.imgur.com/GQv9X1a.jpg]()
Nytt och fint - i övrigt gick bytet smärtfritt.
![https://i.imgur.com/9zy5GdE.jpg]()
![https://i.imgur.com/2o14RnM.jpg]()
Passade även på att kolla över det högre främre stänkskyddet, som hängde i ytterkant.
![https://i.imgur.com/aVoGy8j.jpg]()
De inre skruvarna till fästet var totalt täckta i underredsmassa. Efter en vända med stålborsten kom de loss utan bekymmer - underredsmassan har verkligen gjort sitt jobb här.

![https://i.imgur.com/AUEfKHO.jpg]()
![https://i.imgur.com/a1LV1dC.jpg]()
Skruven som hängde löst såg faktiskt okej ut... Tills man började skruva loss den.
![https://i.imgur.com/QKhKyzJ.jpg]()
Och här ser man verkligen hur stor skillnad underredsbehandlingar gör. Längst in där fästet var täckt med underredsmassa är det inte ens ytrost, men längre bak täcktes fästet av innerskärmen, så det fick inget rostskydd där. Resultatet är tydligt. Det blir att leta rätt på ett nytt sådant fäste.

![https://i.imgur.com/8gA6AbV.jpg]()
Sedan blev det ett byte av styrväxlar. Den gröna fick styrväxeln från den blåa utan servo. Var lite snabb med att sätta tillbaka ratten så den hamnade inte helt rätt (hade inte ens behövt ta loss den visade det sig sen, men men), i övrigt gick det bra.
Sedan hamnade den gröna på annons, redan dagen efter hörde en kille här ifrån trakten av sig och ville komma och kolla. In på gården kom en trevlig kille i en 244 GL D6 från -79. Vi körde en sväng och det blev affär, det känns som att den kom till helt rätt ställe.

Hade varit kul att se den fixas till igen.
Så var det dags för montering av servo! Det fick bli nya P-ändar också, den ena som satt på verkade relativt nybytt, men nytt är nytt.
![https://i.imgur.com/y6DKuOC.jpg]()
Så hamnade pumpen på plats...
![https://i.imgur.com/faxM5HO.jpg]()
...Och styrväxeln lyftes upp och skruvade dit.
![https://i.imgur.com/jWn9QB4.jpg]()
Rem och behållare monterades. Tändspolen sitter i ett annat fäste på bilar med servo, tyvärr var bilens kablage för kort, så det nådde inte upp till tändspolen när den satt i det nya fästet. Så det blev att sätta tändspolen upp och ner sålänge. Får se om det går att dra kablaget annorlunda senare, alternativt förlänga det. Grejerna hamnade på plats iallafall!
![https://i.imgur.com/KobGJ7r.jpg]()
![https://i.imgur.com/QHV3C2w.jpg]()
Slutligen fick styrväxeln också sig ett lager underredsmassa.
![https://i.imgur.com/GPdtzkj.jpg]()
Grejerna testades och det fungerar klockrent! Det roliga är att grejerna som monterades enligt markeringar också kommer från en -85a, så det är samma årsmodell på servot som på bilen.
Blev så även dags att ta hem ett... litet lager med 240-delar.

![https://i.imgur.com/WS1Pclf.jpg]()
Fick även köpt en helt rostfri bagagelucka till 245. I förlängningen blir det nog att byta min, då den jag har har en del skavanker.
![https://i.imgur.com/Uza4Y1Y.jpg]()
Nu blir det spännande att hitta plats för alla grejerna där hemma.
