Köpråd! 230.000kr trimma och renovering

Warrarms
1 februari · 47 Inlägg
#21

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Gå med i Hondaklubben Sverige på Facebook & Honda performance club forumet, där finns det massa information och många kunniga som säkert kan svara på eventuella frågor du har.

Malkolm på JDMRacing i Västerås är väldigt kunnig inom detta och har jobbat med Hondor i flera år som löser mer eller mindre allting så kan vara bra att bolla lite med han och se vad han har att säga smile

Fan va schysst! kollar Honda performance club och ringer Malkolm. du har en civic också eller? har du fått hjälp av Malkolm?

Har en EP3 själv som jag håller på att bygga på och Malkolm har varit till stor hjälp med att välja rätt delar osv. Ska iväg till han förmodligen i April då han ska montera grenrör och avgassystem sedan mappa den smile

Ah fan va schysst! lycka till med det smile

1Adrian1
1 februari · 168 Inlägg
#22

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

Fan va schysst! kollar Honda performance club och ringer Malkolm. du har en civic också eller? har du fått hjälp av Malkolm?

Har en EP3 själv som jag håller på att bygga på och Malkolm har varit till stor hjälp med att välja rätt delar osv. Ska iväg till han förmodligen i April då han ska montera grenrör och avgassystem sedan mappa den smile

Ah fan va schysst! lycka till med det smile

Tack! Lycka till du med, blir nog grymt vad du än gör! big_smile

Warrarms
1 februari · 47 Inlägg
#23

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Har en EP3 själv som jag håller på att bygga på och Malkolm har varit till stor hjälp med att välja rätt delar osv. Ska iväg till han förmodligen i April då han ska montera grenrör och avgassystem sedan mappa den smile

Ah fan va schysst! lycka till med det smile

Tack! Lycka till du med, blir nog grymt vad du än gör! big_smile

Precis snackat med Malkolm! tack som fan för tipset, han verkar riktigt skön och sjukt hjälpsam! blir att köpa bilen asap innan han får fullt upp i april.

1Adrian1
1 februari · 168 Inlägg
#24

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

Ah fan va schysst! lycka till med det smile

Tack! Lycka till du med, blir nog grymt vad du än gör! big_smile

Precis snackat med Malkolm! tack som fan för tipset, han verkar riktigt skön och sjukt hjälpsam! blir att köpa bilen asap innan han får fullt upp i april.

Nemas problemas! Har du några funderingar angående bilköpet så är det bara och fråga på big_smile

Warrarms
1 februari · 47 Inlägg
#25

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Tack! Lycka till du med, blir nog grymt vad du än gör! big_smile

Precis snackat med Malkolm! tack som fan för tipset, han verkar riktigt skön och sjukt hjälpsam! blir att köpa bilen asap innan han får fullt upp i april.

Nemas problemas! Har du några funderingar angående bilköpet så är det bara och fråga på big_smile

Ah bara att komma med tips. Fick lite tips av Malkolm men kom gärna med fler tips smile

Det jag kollar nu är
under 15.000mil
under 100.000kr
jag hittar en del, men sen är det när man testar bilen, tydligen så har type r inte många "kända" fel.

1Adrian1
1 februari · 168 Inlägg
#26

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

Precis snackat med Malkolm! tack som fan för tipset, han verkar riktigt skön och sjukt hjälpsam! blir att köpa bilen asap innan han får fullt upp i april.

Nemas problemas! Har du några funderingar angående bilköpet så är det bara och fråga på big_smile

Ah bara att komma med tips. Fick lite tips av Malkolm men kom gärna med fler tips smile

Det jag kollar nu är
under 15.000mil
under 100.000kr
jag hittar en del, men sen är det när man testar bilen, tydligen så har type r inte många "kända" fel.

För de pengarna får du definitivt en championship white med LSD vilket är ett stort +, men de brukar tyvärr inte komma upp till salu så ofta. Annars kan man köpa en "vanlig" FN2 som är ganska mycket billigare än en championship white och sedan montera en LSD i efterhand.

Värt och kika efter när du kollar på en FN2 är:

Rost på ovansidan av framrutan
AC kompressorn kan kärva
Kolla så speglarna går hela vägen in med elen

Annars är det väl och kolla basic grejer när man ska köpa en bil smile

panda666
1 februari · 3 286 Inlägg
#27

kollar trådskaparn på honda eller? lutar det mest åt en sånn?

Warrarms
1 februari · 47 Inlägg
#28

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Nemas problemas! Har du några funderingar angående bilköpet så är det bara och fråga på big_smile

Ah bara att komma med tips. Fick lite tips av Malkolm men kom gärna med fler tips smile

Det jag kollar nu är
under 15.000mil
under 100.000kr
jag hittar en del, men sen är det när man testar bilen, tydligen så har type r inte många "kända" fel.

För de pengarna får du definitivt en championship white med LSD vilket är ett stort +, men de brukar tyvärr inte komma upp till salu så ofta. Annars kan man köpa en "vanlig" FN2 som är ganska mycket billigare än en championship white och sedan montera en LSD i efterhand.

Värt och kika efter när du kollar på en FN2 är:

Rost på ovansidan av framrutan
AC kompressorn kan kärva
Kolla så speglarna går hela vägen in med elen

Annars är det väl och kolla basic grejer när man ska köpa en bil smile

Ah schysst! ah blir svårt att hitta en championship white, malkolm tipsade också samma sak.

Warrarms
1 februari · 47 Inlägg
#29

panda666 skrev:
kollar trådskaparn på honda eller? lutar det mest åt en sånn?

Har fastnat lite på honda nu ja! haha men kom med fler förslag, övertyg mig med något annat.

Warrarms
1 februari · 47 Inlägg
#30

Efter att ha gjort lite research så ser jag att en del klagar på komforten, att den är stel som en pinne. Är detta något man kan göra något åt med ny fjädring etc? minns när jag åkt med min polares fn2 att den va jävligt stel och tyst va det inte i kabinen haha

panda666
1 februari · 3 286 Inlägg
#31

Warrarms skrev:

panda666 skrev:
kollar trådskaparn på honda eller? lutar det mest åt en sånn?

Har fastnat lite på honda nu ja! haha men kom med fler förslag, övertyg mig med något annat.

dom är obekväma och bullriga det är det me honda men man kan försöka hitta en fin sedan 95a me vti motorn som har 160hk va ja minns o kasta in en turbo men men, skulle fortfarande leta upp en fin s60 R och trimma den^^ mycket finare bil, en av de bästa bilarna när de gäller komfort. Stolarna är bara för sköna att sitta i. Annars kanske hitta en fin bmw me v8 och trimma och få den i mint skick. Med din budget kan du lätt hitta en fin bmw och lägga lite pengar på krut och att fixa ordning i mekaniskt perfekt skick. Kanske en 540 me 286 hk, kolla igenom bilen och laga samt smacka på turbo då hamnar du lätt över 350hk+ rwd.wink)

Vad gillas det för märken annars?

Warrarms
1 februari · 47 Inlägg
#32

panda666 skrev:

Warrarms skrev:

panda666 skrev:
kollar trådskaparn på honda eller? lutar det mest åt en sånn?

Har fastnat lite på honda nu ja! haha men kom med fler förslag, övertyg mig med något annat.

dom är obekväma och bullriga det är det me honda men man kan försöka hitta en fin sedan 95a me vti motorn som har 160hk va ja minns o kasta in en turbo men men, skulle fortfarande leta upp en fin s60 R och trimma den^^ mycket finare bil, en av de bästa bilarna när de gäller komfort. Stolarna är bara för sköna att sitta i. Annars kanske hitta en fin bmw me v8 och trimma och få den i mint skick. Med din budget kan du lätt hitta en fin bmw och lägga lite pengar på krut och att fixa ordning i mekaniskt perfekt skick. Kanske en 540 me 286 hk, kolla igenom bilen och laga samt smacka på turbo då hamnar du lätt över 350hk+ rwd.wink)

Vad gillas det för märken annars?

Ah jo, men är det en bill som jag ska trimma är jag mer ute efter att ha lite mer "rally" känsla på det hela.
hade jag köpt en bmw hade jag sparat till en gammal m3a eller nya m2. Volvo är tryckt och kvalite men inte riktigt min grej. finns något charmigt med hondan. men det bullriga och obekväma är det som skrämmer mig lite. Ska testa en om någon vecka, får se vad jag känner då. men tills dess vill jag gärna ha fler förslag så man inte ångrar sig senare.

trubbelturbo
1 februari · 1 114 Inlägg
#33

Nu är jag lite tråkig men kom ihåg att om du ska turbokonvertera en bil så kommer du ha ett j*kla mekande att se fram emot varje år inför besiktningen för att återställa till original. Förutsatt att du inte ska registrera in bilen med turbo vilket även det är en hel del jobb.

Fördelen med en turbobil är att du kan trimma en del utan att det kommer märkas på besiktningen, åtminstone om du gör det "diskret". Därmed inte sagt att bilen blir "laglig" bara för att den går igenom dock.

smile

Men för h*lvete, kan du ge f*n i att svära så in i h*lvetes j*vla mycket eller?
Warrarms
1 februari · 47 Inlägg
#34

trubbelturbo skrev:
Nu är jag lite tråkig men kom ihåg att om du ska turbokonvertera en bil så kommer du ha ett j*kla mekande att se fram emot varje år inför besiktningen för att återställa till original. Förutsatt att du inte ska registrera in bilen med turbo vilket även det är en hel del jobb.

Fördelen med en turbobil är att du kan trimma en del utan att det kommer märkas på besiktningen, åtminstone om du gör det "diskret". Därmed inte sagt att bilen blir "laglig" bara för att den går igenom dock.

smile

Jo detta är något jag diskuterat med killen som ska hjälpa mig med moddningen. Turbo får knappt plats i den, kompressor får det bli, det där med besiktningen löser sig wink

1Adrian1
1 februari · 168 Inlägg
#35

Warrarms skrev:

trubbelturbo skrev:
Nu är jag lite tråkig men kom ihåg att om du ska turbokonvertera en bil så kommer du ha ett j*kla mekande att se fram emot varje år inför besiktningen för att återställa till original. Förutsatt att du inte ska registrera in bilen med turbo vilket även det är en hel del jobb.

Fördelen med en turbobil är att du kan trimma en del utan att det kommer märkas på besiktningen, åtminstone om du gör det "diskret". Därmed inte sagt att bilen blir "laglig" bara för att den går igenom dock.

smile

Jo detta är något jag diskuterat med killen som ska hjälpa mig med moddningen. Turbo får knappt plats i den, kompressor får det bli, det där med besiktningen löser sig wink

Härlgt med kompressor! Ännu bättre än turbo tycker jag personligen big_smile

Warrarms
1 februari · 47 Inlägg
#36

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

trubbelturbo skrev:
Nu är jag lite tråkig men kom ihåg att om du ska turbokonvertera en bil så kommer du ha ett j*kla mekande att se fram emot varje år inför besiktningen för att återställa till original. Förutsatt att du inte ska registrera in bilen med turbo vilket även det är en hel del jobb.

Fördelen med en turbobil är att du kan trimma en del utan att det kommer märkas på besiktningen, åtminstone om du gör det "diskret". Därmed inte sagt att bilen blir "laglig" bara för att den går igenom dock.

smile

Jo detta är något jag diskuterat med killen som ska hjälpa mig med moddningen. Turbo får knappt plats i den, kompressor får det bli, det där med besiktningen löser sig wink

Härlgt med kompressor! Ännu bättre än turbo tycker jag personligen big_smile

Fan va kul att du säger det! vad har du för erfarenhet av kompressor? de flest tycker tvärt om!

Senast redigerat av Warrarms (1 februari )

1Adrian1
1 februari · 168 Inlägg
#37

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

Jo detta är något jag diskuterat med killen som ska hjälpa mig med moddningen. Turbo får knappt plats i den, kompressor får det bli, det där med besiktningen löser sig wink

Härlgt med kompressor! Ännu bättre än turbo tycker jag personligen big_smile

Fan va kul att du säger det! vad har du för erfarenhet av kompressor? de flest tycker tvärt om!

Har själv aldrig kört en bil med en kompressor men har åkt i en kompressor matad EP3 förr och den var on point!

Motor karaktären med K20 är unik med tanke på vtec samt det höga varvstoppet. När man kastar på en turbo så tycker jag att man mer eller mindre förstör den unika karaktären motorn har men kastar man på en kompressor så har man fortfarande kvar karaktären av motorn men med en liten extra kick så att säga smile

Warrarms
1 februari · 47 Inlägg
#38

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Härlgt med kompressor! Ännu bättre än turbo tycker jag personligen big_smile

Fan va kul att du säger det! vad har du för erfarenhet av kompressor? de flest tycker tvärt om!

Har själv aldrig kört en bil med en kompressor men har åkt i en kompressor matad EP3 förr och den var on point!

Motor karaktären med K20 är unik med tanke på vtec samt det höga varvstoppet. När man kastar på en turbo så tycker jag att man mer eller mindre förstör den unika karaktären motorn har men kastar man på en kompressor så har man fortfarande kvar karaktären av motorn men med en liten extra kick så att säga smile

Ah faktiskt!
min polare som hade en fn2 hade kompressor och den gick så in i helvette. försöker ta reda på vad mer han hade. hans va som att åka en full matad rally bil, satt som klister på vägen också. men man va öm om öronen när man klev ut. kan det finnas någon switch eller liknande man kan köpa för att dämpa ljud? man vill inte va hatad av hela grannskapet och stan.

1Adrian1
2 februari · 168 Inlägg
#39

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

Fan va kul att du säger det! vad har du för erfarenhet av kompressor? de flest tycker tvärt om!

Har själv aldrig kört en bil med en kompressor men har åkt i en kompressor matad EP3 förr och den var on point!

Motor karaktären med K20 är unik med tanke på vtec samt det höga varvstoppet. När man kastar på en turbo så tycker jag att man mer eller mindre förstör den unika karaktären motorn har men kastar man på en kompressor så har man fortfarande kvar karaktären av motorn men med en liten extra kick så att säga smile

Ah faktiskt!
min polare som hade en fn2 hade kompressor och den gick så in i helvette. försöker ta reda på vad mer han hade. hans va som att åka en full matad rally bil, satt som klister på vägen också. men man va öm om öronen när man klev ut. kan det finnas någon switch eller liknande man kan köpa för att dämpa ljud? man vill inte va hatad av hela grannskapet och stan.

Går ju att köpa ett avgassystem och eftermontera elektroniska valves som öppnas och stängs med hjälp utav ett knapptryck som sänker ljudnivån när valves'en är stängda.

Vet att det finns exempelvis en sån här (https://www.tegiwaimports.com/skunk2-me … encer.html) till ett avgassystem som passar EP3 som man lägger vid utblåset som dämpar ljudet så bör nog finnas något liknande till FN2 också kan jag tänka mig.

Warrarms
2 februari · 47 Inlägg
#40

1Adrian1 skrev:

Warrarms skrev:

1Adrian1 skrev:

Har själv aldrig kört en bil med en kompressor men har åkt i en kompressor matad EP3 förr och den var on point!

Motor karaktären med K20 är unik med tanke på vtec samt det höga varvstoppet. När man kastar på en turbo så tycker jag att man mer eller mindre förstör den unika karaktären motorn har men kastar man på en kompressor så har man fortfarande kvar karaktären av motorn men med en liten extra kick så att säga smile

Ah faktiskt!
min polare som hade en fn2 hade kompressor och den gick så in i helvette. försöker ta reda på vad mer han hade. hans va som att åka en full matad rally bil, satt som klister på vägen också. men man va öm om öronen när man klev ut. kan det finnas någon switch eller liknande man kan köpa för att dämpa ljud? man vill inte va hatad av hela grannskapet och stan.

Går ju att köpa ett avgassystem och eftermontera elektroniska valves som öppnas och stängs med hjälp utav ett knapptryck som sänker ljudnivån när valves'en är stängda.

Vet att det finns exempelvis en sån här (https://www.tegiwaimports.com/skunk2-me … encer.html) till ett avgassystem som passar EP3 som man lägger vid utblåset som dämpar ljudet så bör nog finnas något liknande till FN2 också kan jag tänka mig.

Exakt så vad jag tänkte! tack

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang