Ledramp tak v70n

Arvidisaksson7
3 februari · 3 Inlägg
#1

Tjenare har beställt en 40 tums ledramp till min v70n som får plats emellan railsen så den ska sitta så lågt som möjligt men jag undrar hur andra har fest den
Takräcke funkar men blir inte så lågt då så om någon har någon idé eller bilder på hur ni gjort?

Mvh Arvid

mb_pucken
3 februari · 4 403 Inlägg
#2

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-b19a7ce4c7a366fb26f9592a122e6af4.jpg
Så byggde jag på min merca. Där buntbanden sitter på bilden sitter nu 2 nitmuttrar och sedan en plåt över railsen som hålls fast av 2skruvar per sida. På undersidan av railsen sitter det en plåtbit som är lika bred som railsen.
Hela bågen kläms fast.
Byggde så för att den lätt ska gå att plocka av då den endast används vid långkörning.

Senast redigerat av mb_pucken (3 februari )

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Snurriis
3 februari · 675 Inlägg
#3

Problemet med denna sortens installation är ju att rampen kan lysa så pass mycket i taket att det ej lyser något framemot oavsett hur man justerar.

torsen
4 februari · 3 746 Inlägg
#4

Min erfarenhet är att LED-ramper måste monteras längre bak på taket eftersom de ger mer "ströljus" i motorhuven som bländar.
På traditionella extraljus kan man aptera ett varv eltape runt linsens ytterkant på strålkastarens glas för att minska risken för bländning i motorhuven.
Effektivt i alla fall på storknickar.
Man kan även montera upp och nervända "mösskärmar".
Liknande de som förr förekom på rallybilar under mörkerkörning i s m nederbörd.
Hade jag på både bil och MC för flera år sedan.
Renderade påpekande vid den årliga kontrollbesiktningen.
Avlägsnades på plats för att undvika anmärkning.

Arvidisaksson7
4 februari · 3 Inlägg
#5

mb_pucken skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-b19a7ce4c7a366fb26f9592a122e6af4.jpg
Så byggde jag på min merca. Där buntbanden sitter på bilden sitter nu 2 nitmuttrar och sedan en plåt över railsen som hålls fast av 2skruvar per sida. På undersidan av railsen sitter det en plåtbit som är lika bred som railsen.
Hela bågen kläms fast.
Byggde så för att den lätt ska gå att plocka av då den endast används vid långkörning.

Riktigt snyggt fäste du gjort såg proffsigt ut!

MammDiin
4 februari · 1 740 Inlägg
#6

torsen skrev:
Min erfarenhet är att LED-ramper måste monteras längre bak på taket eftersom de ger mer "ströljus" i motorhuven som bländar.
På traditionella extraljus kan man aptera ett varv eltape runt linsens ytterkant på strålkastarens glas för att minska risken för bländning i motorhuven.
Effektivt i alla fall på storknickar.
Man kan även montera upp och nervända "mösskärmar".
Liknande de som förr förekom på rallybilar under mörkerkörning i s m nederbörd.
Hade jag på både bil och MC för flera år sedan.
Renderade påpekande vid den årliga kontrollbesiktningen.
Avlägsnades på plats för att undvika anmärkning.

Beror till stor del på vad man har för ramp.
De flesta lite dyrare som har lysdioden som lyser mot reflektorn ger knappt något ströljus.
Däremot billigare med dioden mitt i reflektorn (likt ett vanligt halogen eller xenon extraljus) ger ströljus som kommer direkt från dioden.

Den jag har lyser lite nästan rakt ner så blir lite ljus på sidospeglarna och lite inne i bilen från sidorutorna för rampen är bredare än taket, men inget ljus på motorhuven alls fastän man har den monterat långt fram.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang