Antar att det är en vanlig standard-stereo i bilen? Har själv en Alpine CDE-178 BT med mikrofon monterad i A-stolpen uppe vid solskyddet. Kostnad ca 2500:-
Jag är ingen ljudfantast och rätt okunnig på den avdelningen med så råd från en amatör:
- Givetvis bluetooth.
- Mikrofon tycker jag är krav, man kan då prata i telefon med mycket bra ljud även för den i andra änden.
Vissa apparater kan vara lite tröga med att koppla upp sig mot mobilen automatiskt. Hade en SONY innan som inte var speciellt bra. Ljudet var "platt" med. Den nuvarande sköter den saken utan anmärkning och om stereon är i BT-läge så startar musik/ljudbok (Spotify/Storytel) automatiskt när jag startar bilen. Det står även i stereons display vem/vilket nummer som ringer och går att scrolla i telefonens kontakter om man ska ringa upp någon under färd. Fast så fungerar nog de flesta idag.
Det finns speciella avdelningar här på Garaget för ljud & däck om du önskar ställa frågor till proffsen.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!