Hastighetsbegränsning/programmering A-traktor?

Luddestor
22 mars · 4 Inlägg
#1

Tja,

Är det någon här som har erfarenhet av att bygga om en nyare bil via programmering av hastigheten?

Är det så enkelt som det låter, vad jag läst så skall det typ inte vara svårare än att byta "styrbox"?

Jag har kollat på att köpa en Audi A4 Quattro 3.0 Tdi 2006 eller en volvo v70 awd för att bygga om till en A-traktor till grabben som fyller år snart.

Själva modifieringen till 2 sittsig är inga problem utan är de digitala bitarna som jag är fundersam över.

Presidento Of World
22 mars · 2 764 Inlägg
#2

Varför köpa en 3.0 V6 för? Måste finnas något mindre för syftet? :p

Iövrigt så kan jag inte bidra med något nytta tyvärr. Men läser man på nätet så verkar det vara någon regulator som man spärrat med. Inte insatt.

Presidento saknar signatur
mb_pucken
22 mars · 4 497 Inlägg
#3

Största problemet med dom bilar du nämner är att dom saknar någon form av lågväxel och är svåra att montera lågväxel på.
En lågväxel behövs för att uppfylla kraven på max hastigheten på lägsta växel vid tror det är 2/3 av motorns maxvarvtal eller högsta vridmoment.
Förutom det går det utmärkt att regga med antingen varvtalsregulator eller programmerad motorstyrning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Luddestor
22 mars · 4 Inlägg
#4

mb_pucken skrev:
Största problemet med dom bilar du nämner är att dom saknar någon form av lågväxel och är svåra att montera lågväxel på.
En lågväxel behövs för att uppfylla kraven på max hastigheten på lägsta växel vid tror det är 2/3 av motorns maxvarvtal eller högsta vridmoment.
Förutom det går det utmärkt att regga med antingen varvtalsregulator eller programmerad motorstyrning.

Vet du hur det funkar med regulator/styrning om det är enkelt att göra själv eller rekommenderas man lämna in den?

Har läst att om det är automat så kommer man ifrån det kravet på 2/3?

mb_pucken
22 mars · 4 497 Inlägg
#5

Har bara monterat en regulator från LOH på en gammal Volvo 940 så bra koll har jag tyvärr inte.
Kollegan reggade nyss en Mercedes E270 cdi med regulator kopplad på gaspedalen. Den vart reggade med dubbla växellådor.
Stämmer att vissa automater åtminstone går att regga utan lågväxel men tyvärr dåligt insatt i detta.
Tror jag har läst att det har med stallvarv och converter att göra.

Om man kopplar på gaspedalen så behövs oftast en eventuell farthållare kopplas bort eftersom dessa brukar gå att ändra hastigheten på utan att röra gaspedalen.
Kan vara bra att ha i åtanke :-)

Senast redigerat av mb_pucken (22 mars )

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Janneutanb
22 mars · 7 142 Inlägg
#6

Gdm performance och Sveriges motoroptimering har gjort några bilar med begränsning i mjukvaran.

Luddestor
22 mars · 4 Inlägg
#7

Någon som vet om man med automatlåda får dispens från kravet med 10km/h vid 2/3 maxvarv?

mb_pucken
22 mars · 4 497 Inlägg
#8

Enklast är nog att helt enkelt ringa en besiktningstekniker och fråga vad som gäller. Gärna den som senare ska registrera din A-traktor.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Brådhis * Voff voff *
23 mars · 5 260 Inlägg
#9

Janneutanb skrev:
Gdm performance och Sveriges motoroptimering har gjort några bilar med begränsning i mjukvaran.

Svensk Motoroptimering heter dom. ( https://svenskmotoroptimering.se/ ) smile

Senast redigerat av Brådhis (23 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Luddestor
24 mars · 4 Inlägg
#10

Har ju sett på blocket att det säljs en del xc70 och a6 som A-traktorer så borde ju inte vara omöjligt att få igenom.
Får ta och ringa någon besiktningsfirma och stämma av.

Är det någon som har erfarenhet av att bygga om och kan ge tips på hur man gör för att få bilen att klara 10km vid 2/3 maxvarv?

rcy
24 mars · 1 693 Inlägg
#11

Brådhis skrev:
Svensk Motoroptimering heter dom. ( https://svenskmotoroptimering.se/ ) smile

Stämmer, vet att dom gjort a-traktor av bland annat Volvo V70 och VW Amarok. Tror dom har färdigt till vissa BMW också. Bör påpekas att detta är inga fulhack med varvtalsregulatorer eller liknande, utan detta är reglerat med justeringar i mjukvaran.

Grabbe
24 mars · 1 Inlägg
#12

Tja
Ja hålle på o bygga om en V70 03 och vet ej riktigt vart du bor men ja har nära till Sundsvall men du vet säkert nån i din stad som också kan mappa men jag kommer iallafall lämna min till motor nord som få mappa om bilen och de ska funka bra för bess så som ja fatta de. Dock om det är automat så måste du söka dispans för enkellåda (svårt på manuell).

Lycka till o hoppas de gå bra!

Greenhorn
24 mars · 396 Inlägg
#13

mb_pucken skrev:
Största problemet med dom bilar du nämner är att dom saknar någon form av lågväxel och är svåra att montera lågväxel på.
En lågväxel behövs för att uppfylla kraven på max hastigheten på lägsta växel vid tror det är 2/3 av motorns maxvarvtal eller högsta vridmoment.
Förutom det går det utmärkt att regga med antingen varvtalsregulator eller programmerad motorstyrning.

Dem hära företaget har gjort det på 6st bilar till A-traktorer Facebook Fekzen.se - Unique Chiptuning

Gå till och läs om komentarerna *A Porsche Cayenne is now converted to an A-traktor using our software for slow moving vehicles! We've made every 16 year old's dream come true!
*

Denna Herre ställer typ samma frågor som dig *Andreas Rydberg Har sökt genom hela google om det där. Blir dom godkända med enkellåda och bara omprogrammerad box? Hade varit kul om ägaren själv svarade på vad som är gjort*

Senast redigerat av Greenhorn (24 mars )

Einarsson "Norrland"
23 maj · 3 Inlägg
#14

De är inga problem att Spärra dom flesta bilar till 30km/h via mjukvara. Jag gör det bland annat.senaste veckirna har de blivit en V70, Xc70, bmw 320, och Navara. Står en V70 till och Mercedes Coupe och väntar på samma operation. Alla som håller på med Optimeringar kan göra det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 maj · 10 202 Inlägg
#15

som sagt dom mesta firmorna fixar det..     sen kan jag gissa att resutltatet kan skilja.. vissa gör ju rena hardcut där bilen blir totalt oduglig att köra.   medans andra gör det rätt.. smile         

igentligen är det ju lätt att gå förbi denna fartspärren men det är iallfall rätt bra sätt som stoppar korkade ungar från att komma förbi det.       för där jag rör mig kör dessa lagligt vad man kan se när man hamnar bakom dom.. sen har man alla som åker en gammal 740 eller 940 alla kör fort med dom..  en del är rikitga ögon tjänare men så fort ingen ser dom så kör dom som en vanlig bil smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
945bmwtds
3 juli · 7 Inlägg
#16

Är det fortfarande aktuellt så kanske det lättar att kravet på 10kmh vid 2/3 maxvarv första växeln kastas helt 15juni. Alltså räcker det med att strypa styrboxen/ecu till 30/33kmh och sen iväg på besiktning när du byggt låda, inga dispenser behövs

Einarsson "Norrland"
3 juli · 3 Inlägg
#17

Stämmer inte helt, det är hårdare krav på hastigheten. Dom kräver en säkerhetsåtgärd, Failsafe eller backup om man vill. Som man gjort hittills tar man ofta hastighetsmätarsignalen ifrån ABSen på bilen och lägger in en speedlimit på den. Men förloras den signalen... Ja hur ska då ECUn veta när den ska bryta!?
Därför vill dom att om den signalen försvinner så ska de finnen någon annan funktion som aktiveras. Tex att de mag går att varva 1000 rpm, gaspedal slutar fungera osv.. Något annat som gör att man inte kan köra fortare än 30km/h, vilek verkar svårt att programera i ECUn...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli · 12 870 Inlägg
#18

TS har tur. Kravet på ändrad utväxling försvinner 2020-07-15.
I övrigt så är det "bara" att lämna in ECU och få den programmerad så att bilen inte kan gå fortare än 30-32 km/h.


https://www.transportstyrelsen.se/globa … SF1ttsrRhE

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Sven_
3 juli · 1 Inlägg
#19

Einarsson skrev:
Stämmer inte helt, det är hårdare krav på hastigheten. Dom kräver en säkerhetsåtgärd, Failsafe eller backup om man vill. Som man gjort hittills tar man ofta hastighetsmätarsignalen ifrån ABSen på bilen och lägger in en speedlimit på den. Men förloras den signalen... Ja hur ska då ECUn veta när den ska bryta!?
Därför vill dom att om den signalen försvinner så ska de finnen någon annan funktion som aktiveras. Tex att de mag går att varva 1000 rpm, gaspedal slutar fungera osv.. Något annat som gör att man inte kan köra fortare än 30km/h, vilek verkar svårt att programera i ECUn...

Vilka är "dom" som säger att det krävs en säkerhetsåtgärd? Enligt Transportstyrelsen så är behöver man ingen säkerhetsåtgärd om skickar in ecu:n till en firma som mappar den så att bilen bara toppar 30. Det står även på Transportstyrelsen att man ska endast med stor svårighet kunna ändra toppfarten.

backvallnils
3 juli · 1 Inlägg
#20

Så jag kan alltså ta vilken V70N 00-08 som helst (fwd) och göra om till a-traktor med bara ECUn via firma (t.ex Bilbolaget) och få den att gå igenom reggbess?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang