Kylvätskeläckage

TimD
14 april 2020 · 4 Inlägg

Hallå!

Tänkte kolla om någon har någon idé/förslag på att göra, jag har en Ford Ranger 3.2L, 6stegad automatlåda och gått 20000mil.

Mitt problem är att min kylare läcker väldigt mycket, ca 0,5liter på 1-2mil men kan inte hitta någon vätska någonstans. På verkstaden tror dom att det är topplocket men jag hittar inget tecken på det i oljan eller på avgaserna? Samtidigt går den som den ska förutom att den i samma veva har börjat krångla i växellådan, det smäller till och den låser sig i en växel och får då stanna bilen och stänga av den, sen starta igen och då funkar den som den ska. Vet inte om det kan ha att göra med kylarvätskan? Har kollat oljan i växellådan med, men inget tecken på vatten där heller. Kom gärna med förslag, skrot eller värt att laga?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 april 2020 · 14 060 Inlägg

TimD skrev:
Hallå!

Tänkte kolla om någon har någon idé/förslag på att göra, jag har en Ford Ranger 3.2L, 6stegad automatlåda och gått 20000mil.

Mitt problem är att min kylare läcker väldigt mycket, ca 0,5liter på 1-2mil men kan inte hitta någon vätska någonstans. På verkstaden tror dom att det är topplocket men jag hittar inget tecken på det i oljan eller på avgaserna? Samtidigt går den som den ska förutom att den i samma veva har börjat krångla i växellådan, det smäller till och den låser sig i en växel och får då stanna bilen och stänga av den, sen starta igen och då funkar den som den ska. Vet inte om det kan ha att göra med kylarvätskan? Har kollat oljan i växellådan med, men inget tecken på vatten där heller. Kom gärna med förslag, skrot eller värt att laga?

Oljan i motorn och växellådan brukar vara skilda system. Du säger att din kylare läcker väldigt mycket så mitt förslag är att byta kylare helt enkelt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TimD
14 april 2020 · 4 Inlägg

Vettemannen skrev:

TimD skrev:
Hallå!

Tänkte kolla om någon har någon idé/förslag på att göra, jag har en Ford Ranger 3.2L, 6stegad automatlåda och gått 20000mil.

Mitt problem är att min kylare läcker väldigt mycket, ca 0,5liter på 1-2mil men kan inte hitta någon vätska någonstans. På verkstaden tror dom att det är topplocket men jag hittar inget tecken på det i oljan eller på avgaserna? Samtidigt går den som den ska förutom att den i samma veva har börjat krångla i växellådan, det smäller till och den låser sig i en växel och får då stanna bilen och stänga av den, sen starta igen och då funkar den som den ska. Vet inte om det kan ha att göra med kylarvätskan? Har kollat oljan i växellådan med, men inget tecken på vatten där heller. Kom gärna med förslag, skrot eller värt att laga?

Oljan i motorn och växellådan brukar vara skilda system. Du säger att din kylare läcker väldigt mycket så mitt förslag är att byta kylare helt enkelt.

/Benny

Om det va kylare som va kass hade man väll sätt det en pöl typ eller ? Hittar nämligen inte en ända droppe

TimD
14 april 2020 · 4 Inlägg

Om det va kylare som va kass hade man väll sätt det en pöl typ eller ? Hittar nämligen inte en ända droppe

zzr9409209
14 april 2020 · 716 Inlägg

Varför skriver du då att kylaren läcker  då?

TimD
14 april 2020 · 4 Inlägg

Sorry ett litet skriv fel men som tråden lyder kylvätskeläckage. Hade kylen läckt hade det ju varit en pöl o som jag skriver hittar inte en droppe

jaka54
14 april 2020 · 5 741 Inlägg

Hej!
Vattnet måste ju ta vägen någonstans!
Läcker inte kylaren (pöl under bilen) så läcker det in i motorn (trasig topplockspackning). Trasig topplockspackning betyder inte alltid att vattnet hamnar i oljetråget, ibland är det ett minimalt vattenläckage in i cylindern och då förångas allt vatten.
Har du kollat expansionskärlet? Vätskenivån ska inte variera nämvärt och det ska inte bubbla  ...gör det det det så har du garanterat trasig topplockspackning.

Ablkc
15 april 2020 · 4 Inlägg

Åk till någon verkstad och mätt hc i kylarvätskan. Om det finns hc i kylvätskan då har topplockspackningen gått

Fordfantasten
lördag 12:06 · 3 Inlägg

TimD skrev:
Hallå!

Tänkte kolla om någon har någon idé/förslag på att göra, jag har en Ford Ranger 3.2L, 6stegad automatlåda och gått 20000mil.

Mitt problem är att min kylare läcker väldigt mycket, ca 0,5liter på 1-2mil men kan inte hitta någon vätska någonstans. På verkstaden tror dom att det är topplocket men jag hittar inget tecken på det i oljan eller på avgaserna? Samtidigt går den som den ska förutom att den i samma veva har börjat krångla i växellådan, det smäller till och den låser sig i en växel och får då stanna bilen och stänga av den, sen starta igen och då funkar den som den ska. Vet inte om det kan ha att göra med kylarvätskan? Har kollat oljan i växellådan med, men inget tecken på vatten där heller. Kom gärna med förslag, skrot eller värt att laga?

Hej Tim D!Jag är nyfiken på vad du hittade för fel på på din Ranger,då jag nu står för exakt samma problem som du beskriver.
Jag har varit i kontakt med div ”specialister”och fått en massa både höga och låga förslag .Så jag vore tacksam för svar av dig.mvh.Fordfantasten

xXSammy
lördag 12:36 · 6 577 Inlägg

TS lär inte logga in efter snart 4 år för att svara dig men du får ett tips

EGR kylaren är inte den bästa, sitter "bakom" motorn, enklast blir att demontera växellådan för åtkomst och göra jobbet underifrån

De/Dem
Fordfantasten
lördag 14:04 · 3 Inlägg

Ok,men vilken väg menar du att vattnet tar vägen?Utvändigt eller invändigt?Har du själv varit ute efter detta problem?Jag har tagit ner all täckning runt motor och låda och kan inte hitta nån tendens till yttre läckage på min motor.//mvh

xXSammy
lördag 14:28 · 6 577 Inlägg

EGR kylarna går läck invändigt och motorn bränner upp kylarvätskan

De/Dem
Fordfantasten
Igår 08:30 · 3 Inlägg

Ok,tack för svar!//

jaka54
Igår 11:21 · 5 741 Inlägg

"Motorn bränner upp kylarvätskan"
Vad menar du? För att motorn ska kunna "bränna upp" kylarvätska så måste ju kylarvätskan komma in i förbränningsrummen! Och det betyder ju att topplockspackningen har gått åt h....!

xXSammy
Igår 12:02 · 6 577 Inlägg

jaka54 skrev:
"Motorn bränner upp kylarvätskan"
Vad menar du? För att motorn ska kunna "bränna upp" kylarvätska så måste ju kylarvätskan komma in i förbränningsrummen! Och det betyder ju att topplockspackningen har gått åt h....!

EGR kylaren sänker avgastemperaturen för att minska kväveoxidhalten innan avgaserna leds tillbaka till inloppsgrenröret.

De/Dem
jaka54
för 14 timmar sedan · 5 741 Inlägg

??? Har jag fattat dig rätt så leds kylarvatten in i EGR-röret för att kyla avgaserna ...och vart tar kylarvattnet sedan vägen? -Till Turbon och sedan tillbaka till kylaren?
I så fall kan ju kylarvatten försvinna om det är läckage i EGR-röret eller i anslutningen ntill turbon eller i den.

Senast redigerat av jaka54 (för 14 timmar sedan)

Mew
för 5 timmar sedan · 2 162 Inlägg

jaka54 skrev:
??? Har jag fattat dig rätt så leds kylarvatten in i EGR-röret för att kyla avgaserna ...och vart tar kylarvattnet sedan vägen? -Till Turbon och sedan tillbaka till kylaren?
I så fall kan ju kylarvatten försvinna om det är läckage i EGR-röret eller i anslutningen ntill turbon eller i den.

Precis, det är samma princip som en vattenkyld oljekylare/värmeväxlare. Två separata system som möts i den, vet inte om det är just rör-i-rör i TS fall men principen är den samma. Om det går läck internt någonstans där emellan blandas de två vätskorna. Samma sak med en EGR-kylare, då brukar vattnet tryckas ut i avgaserna.
Inte helt ovanligt på vissa bilar, det är i så fall bara att byta EGR-kylaren. Ofta ett hyfsat smidigt jobb, men med tanke på vad xXSammy säger om placeringen så verkar det inte vara så i TS fall, tyvärr. roll

torsen
för 38 minuter sedan · 7 240 Inlägg

Låt trycksätta kylsystemet och kolla var det läcker.
Både på kall och på varm motor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang