2722
Sök

Ny kabelhärva med massor av sladdar – vart tusan ska de ta vägen?

63 Inlägg
24 april 2020
Trådstartare
#1
Se bilderna. Har köpt en (1) LED-ramp och kabelhärva medföljde. Men det var en jäkla massa sladdar och jag begriper inte vart alla ska. Plus och minus till batteriet förstår jag, där sitter ju en säkring på den röda sladden. Och den som ska till LED-rampen. Men resten blir jag mycket osäker på vad jag ska göra med. Vill inte använda den medföljande knappen, utan använda det befintliga heljuset som ”signal”. Hur gör jag då med de tre som går till knappen på bilderna – C, D och E? Och vad gör jag med alla sladdar som är närmast reläet – G, H och I? Massor av sladdar för något så enkelt... https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-2272810ff8c74323dfeecd3096dcc0ad.jpg
Senast redigerat av Radare (24 april 2020)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
24 april 2020
#2
Följde det inte med nån instruktion, dåligt i så fall? Gå in på den sidan där du köpt detta och kolla efter nån instruktion.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

63 Inlägg
24 april 2020
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Följde det inte med nån instruktion, dåligt i så fall? Gå in på den sidan där du köpt detta och kolla efter nån instruktion.

/Benny

eBay – håller med, borde finnas/funnits beskrivning, men tyvärr inte. Min förhoppning är att någon av er vet mer om detta än jag.

Kan man mäta sig till vad sladdarna närmast reläet är till för?
Senast redigerat av Radare (24 april 2020)

7 281 Inlägg
24 april 2020
#4
A går till plus på batteriet.
B går till jord alt minus på batteriet.
C går till signal för helljus.
GHI ser jag inte riktigt hur dom ser ut men dom kanske används om man vill skippa knappen.


63 Inlägg
24 april 2020
Trådstartare
#5
Janneutanb skrev:
A går till plus på batteriet.
B går till jord alt minus på batteriet.
C går till signal för helljus.
GHI ser jag inte riktigt hur dom ser ut men dom kanske används om man vill skippa knappen.

Ok! C = signal. Skippa D och E bara? Om det hela funkar utan G, H och I – kan det orsaka skada tro?

7 281 Inlägg
24 april 2020
#6
Radare skrev:
Janneutanb skrev:
A går till plus på batteriet.
B går till jord alt minus på batteriet.
C går till signal för helljus.
GHI ser jag inte riktigt hur dom ser ut men dom kanske används om man vill skippa knappen.

Ok! C = signal. Skippa D och E bara? Om det hela funkar utan G, H och I – kan det orsaka skada tro?

D och E sitter väl redan på knappen?
En av dom går till relät och andra går till jord för att lampan ska lysa.

Du kan testa koppla C direkt på batteriet så ser du om det funkar.
Gör den det kan du strunta i G H I.
Funkar den inte får du lägga upp en bild på enbart relät och dom kablarna så ska vi klura ut det.


7 656 Inlägg
25 april 2020
#7
Sätt dig ner i lugn och ro och studera det relä som följde med kabelsatsen.
Det har 4, eller 5, "bladstift" (det femte "87A" används inte)
"30" på relä till batteri "B+" eller startmotor - om detta är mer lättåtkomligt.
"85" på relä jordar du (eftersom du inte vill ha någon strömställare).
"86" på relä till helljusledning.*)
"87" på relä till extraljus(ramp eller strålkastare).

*) Om din bil har H4-lampor köper Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5250 á 49:90.
Om din bil har H7-lampor köper du Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5251 ´49:90.
Med dessa "glödlampsanslutningar" slipper du göra fysiskt ingrepp i elsystemet.
Fungerar som så att du drar av befintligt kopplingsstycke från en bilens glödlampor.
Trycker fast Biltemas kopplingsstycke på bilens glödlampa.
Trycker in bilens kopplingsstycke i Biltemas kopplingsstycke.
Från Biltemas kopplingstycke kommer en extra elledning som du förlänger upp till "86" på relä.

Lycka till!

B t w så råder jag dig att noga begrunda vad du är ute efter.
Bra förlängning av helljuset?
Eller som design bling bling?
I det första fallet köper du sedvanliga runda stora extraljus som lyser långt och brett beroende på REF.
I det andra fallet köper du en prisbillig LED-ramp som lyser upp närområdet så att det bländar men inte når lika långt som ditt befintliga helljus.

591 Inlägg
25 april 2020
#8
torsen skrev:
Sätt dig ner i lugn och ro och studera det relä som följde med kabelsatsen.
Det har 4, eller 5, "bladstift" (det femte "87A" används inte)
"30" på relä till batteri "B+" eller startmotor - om detta är mer lättåtkomligt.
"85" på relä jordar du (eftersom du inte vill ha någon strömställare).
"86" på relä till helljusledning.*)
"87" på relä till extraljus(ramp eller strålkastare).

*) Om din bil har H4-lampor köper Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5250 á 49:90.
Om din bil har H7-lampor köper du Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5251 ´49:90.
Med dessa "glödlampsanslutningar" slipper du göra fysiskt ingrepp i elsystemet.
Fungerar som så att du drar av befintligt kopplingsstycke från en bilens glödlampor.
Trycker fast Biltemas kopplingsstycke på bilens glödlampa.
Trycker in bilens kopplingsstycke i Biltemas kopplingsstycke.
Från Biltemas kopplingstycke kommer en extra elledning som du förlänger upp till "86" på relä.

Lycka till!

B t w så råder jag dig att noga begrunda vad du är ute efter.
Bra förlängning av helljuset?
Eller som design bling bling?
I det första fallet köper du sedvanliga runda stora extraljus som lyser långt och brett beroende på REF.
I det andra fallet köper du en prisbillig LED-ramp som lyser upp närområdet så att det bländar men inte når lika långt som ditt befintliga helljus.

Ts har väl redan köpt en led-ramp där kabelsatsen han frågar om ingick. Eller har jag fattat fel? Mvh T.


7 656 Inlägg
25 april 2020
#9
Pininfarina406 skrev:
torsen skrev:
Sätt dig ner i lugn och ro och studera det relä som följde med kabelsatsen.
Det har 4, eller 5, "bladstift" (det femte "87A" används inte)
"30" på relä till batteri "B+" eller startmotor - om detta är mer lättåtkomligt.
"85" på relä jordar du (eftersom du inte vill ha någon strömställare).
"86" på relä till helljusledning.*)
"87" på relä till extraljus(ramp eller strålkastare).

*) Om din bil har H4-lampor köper Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5250 á 49:90.
Om din bil har H7-lampor köper du Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5251 ´49:90.
Med dessa "glödlampsanslutningar" slipper du göra fysiskt ingrepp i elsystemet.
Fungerar som så att du drar av befintligt kopplingsstycke från en bilens glödlampor.
Trycker fast Biltemas kopplingsstycke på bilens glödlampa.
Trycker in bilens kopplingsstycke i Biltemas kopplingsstycke.
Från Biltemas kopplingstycke kommer en extra elledning som du förlänger upp till "86" på relä.

Lycka till!

B t w så råder jag dig att noga begrunda vad du är ute efter.
Bra förlängning av helljuset?
Eller som design bling bling?
I det första fallet köper du sedvanliga runda stora extraljus som lyser långt och brett beroende på REF.
I det andra fallet köper du en prisbillig LED-ramp som lyser upp närområdet så att det bländar men inte når lika långt som ditt befintliga helljus.

Ts har väl redan köpt en led-ramp där kabelsatsen han frågar om ingick. Eller har jag fattat fel? Mvh T.

Jovisst, står ju i början på tråden att han köpt LED-ramp och att kabelsatsen medföljde??????
Han kan väl gå igenom kabelsatsen ändå och kolla????

63 Inlägg
25 april 2020
Trådstartare
#10
torsen skrev:
*) Om din bil har H4-lampor köper Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5250 á 49:90.
Om din bil har H7-lampor köper du Biltemas "glödlampsanslutning" 35-5251 ´49:90.
Med dessa "glödlampsanslutningar" slipper du göra fysiskt ingrepp i elsystemet.
Fungerar som så att du drar av befintligt kopplingsstycke från en bilens glödlampor.
Trycker fast Biltemas kopplingsstycke på bilens glödlampa.
Trycker in bilens kopplingsstycke i Biltemas kopplingsstycke.
Från Biltemas kopplingstycke kommer en extra elledning som du förlänger upp till "86" på relä.

Lycka till!

B t w så råder jag dig att noga begrunda vad du är ute efter.
Bra förlängning av helljuset?
Eller som design bling bling?
I det första fallet köper du sedvanliga runda stora extraljus som lyser långt och brett beroende på REF.
I det andra fallet köper du en prisbillig LED-ramp som lyser upp närområdet så att det bländar men inte når lika långt som ditt befintliga helljus.

Tack för flera tips. Jag har alltså redan köpt en LED-ramp som jag ska installera. Det enda jag egentligen undrar är var de ”extra” sladdarna på kabelhärvan ska ta vägen. Vad har du att säga om det?
Senast redigerat av Radare (25 april 2020)

63 Inlägg
25 april 2020
Trådstartare
#11
Janneutanb skrev:
Du kan testa koppla C direkt på batteriet så ser du om det funkar. Gör den det kan du strunta i G H I. Funkar den inte får du lägga upp en bild på enbart relät och dom kablarna så ska vi klura ut det.

Toppen. Tack!

7 656 Inlägg
26 april 2020
#12
Tycker inte att du, om du är okunnig/osäker på bilel, ska "prova dig fram".
Kan kosta stora pengar om du "provar fel".
Multianpassade kabebelhärvor till många olika bilar är ett otyg.
Vissa japanska bilar har inte jord på mittstiftet på glödlampan.
De har ström där och jordar i stället hel- resp halvljusstiftet.
Bara det rubbar hela inkopplingen.

Som exempel vill jag berätta att en kompis monterade drag på sin nyinköpta något begagnade Volvo.
Han köpte pirat-drag och pirat-eldosa med kablar.
Rätt så kunnig och har arbetat som bilmekaniker de senaste 20 åren.
Råkade ansluta en kabel fel.
Resulterade i bärgning till Volvo-verkstad och byte av någon "eldosa".
Totalkostnad över 5.000:-.
För att 1 kabel anslöts fel.

Framhärdar att du ska gå efter mitt råd tidigare i tråden, och utgå från reläts märkningar.

Forummoderator
18 277 Inlägg
26 april 2020
#13
Jag hade tagit bort krympslangen över reläkopplingen. Kan finnas en kabel på 86:an som ska kapas. Standardsats med "tysk-kontakt"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

591 Inlägg
26 april 2020
#14
Jag tycker att du ska försöka att få rampen att lysa utanför bilen till att börja med genom att koppla den till ett batteri. Då kan du testa att koppla utan att riskera bilens el och även prova hur den slår på via knappen eller via plus på någon annan kabel. Eller minus för den delen. Mvh T.


63 Inlägg
26 april 2020
Trådstartare
#15
Pininfarina406 skrev:
Jag tycker att du ska försöka att få rampen att lysa utanför bilen till att börja med genom att koppla den till ett batteri. Då kan du testa att koppla utan att riskera bilens el och även prova hur den slår på via knappen eller via plus på någon annan kabel. Eller minus för den delen. Mvh T.

Låter vettigt. Kan göras med batteriet installerat, eller borde jag koppla bort plus och minus från polerna?

63 Inlägg
26 april 2020
Trådstartare
#16
torsen skrev:
Framhärdar att du ska gå efter mitt råd tidigare i tråden, och utgå från reläts märkningar.

Låter rimligt. Ta bort krympslangen kanske då? Är ju faktiskt den som framför allt orsakar kunskapsdimman.
Senast redigerat av Radare (26 april 2020)

591 Inlägg
26 april 2020
#17
Radare skrev:
Pininfarina406 skrev:
Jag tycker att du ska försöka att få rampen att lysa utanför bilen till att börja med genom att koppla den till ett batteri. Då kan du testa att koppla utan att riskera bilens el och även prova hur den slår på via knappen eller via plus på någon annan kabel. Eller minus för den delen. Mvh T.

Låter vettigt. Kan göras med batteriet installerat, eller borde jag koppla bort plus och minus från polerna?

Om du vill vara 100% säker så ta bort i alla fall en pol.


63 Inlägg
26 april 2020
Trådstartare
#18
Har lagt till gul text på bilden som visar vad jag såg när jag tog bort krympslangen från reläet. Jag hade alltså felaktigt anslutet I med G.

Men vad innebär detta att jag ska göra med D, H och I alltså...?https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-3764fd79589be210fe75db56bd5d0b89.jpg

Forummoderator
18 277 Inlägg
27 april 2020
#19
På de seten jag brukar installera finns inte G H I.

Känns som 85:an är trigger och ska anslutas till helljuset. Den brukar vara vit. Fast på 86:an då man vanligen ansluter + där och - på 85. Vet inte.

Isolera ovan kablar och ta ut hela härvan till närmaste bil. A och B ska ju kopplas på batteriet bara. Låt knappen vara i läge på. Om reläet klickar när du ansluter är det dags att koppla in rampen med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

63 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#20
Hybrid_ skrev:
Om reläet klickar när du ansluter är det dags att koppla in rampen med.

När jag ansluter vad alltså?


Sök