Vad har hänt med mina fälgar?

TrueDelinquent
25 april 2020 · 6 Inlägg

Fick någon beläggning på mina finfälgar under förra året. Då det bara rör sig om främre hjulparet misstänker jag att fälgrengöring ev torkat till för att brembosarna höll värme längre än jag trodde men jag vet inte.

Orkade inte ge mig på ett försök att rädda det förra säsongen då jag for in å ut ur sjukhus en period.

Försökt: fälgrengöring, avfettning, t röd, wd40.. Gnuggat med tandborste.

Enda området jag provat på är mellan de två ekrarna där det är lite renare i bilden, men renare än så blir det inte. Höll på bra länge..

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231180/231180-51c44d5463fd44cdacea3658c6f9657c.jpg

Håller tummarna att jag inte åker på blästring och pulverlack men är det så illa är det väl bara att bita i det sura.

Tror ändå det rör sig om en beläggning och inte en skada, då det blir skitigt när man gnor och fälgrengöringen reagerar direkt när jag sprutar på. Det släpper bara inte ordentligt. Gnor lite på ytan av det typ.

Renault Megane RS "250 Cup" (2011)
granadadr
26 april 2020 · 7 289 Inlägg

bromsdamm med inblandad salt/smuts,, kör riktig rengöring prata med någon rekondfirma, så blir dem fina igen

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
torsen
26 april 2020 · 7 238 Inlägg

Tycker det ser ut som om färgen håller på att släppa.
Eftermarknadsfälgar?
Hur gamla?
Utsatta för "snabbtvättar" med starka kemikalier?
Ser inte ut att vara "blästerskada".

TrueDelinquent
1 maj 2020 · 6 Inlägg

granadadr skrev:
bromsdamm med inblandad salt/smuts,, kör riktig rengöring prata med någon rekondfirma, så blir dem fina igen

Tack för tipset! Beställde nya däcken till en rekondfirma här i stan så tänkte lämna av hjulen där å se om de kan göra något.

Gick på med sonax extreme och ångrengöring å tycker ändå att det kanske vart lite skillnad, så det finns kanske hopp om ett. Får se när det torkat ordentligt.

Renault Megane RS "250 Cup" (2011)
granadadr
1 maj 2020 · 7 289 Inlägg

hade på något som hette typ avnet eller nått för många årsen,, har det på båtskrov,, jävlar så fina dem blev,, hade bruna äckliga fält på hela fälgen vart som nya nästan smile

TrueDelinquent
1 maj 2020 · 6 Inlägg

torsen skrev:
Tycker det ser ut som om färgen håller på att släppa.
Eftermarknadsfälgar?
Hur gamla?
Utsatta för "snabbtvättar" med starka kemikalier?
Ser inte ut att vara "blästerskada".

Ja det ser lite så ut men tycker att det är en beläggning när man betraktar väldigt nära. Torkar man av dem efter tvätt blir fiberduken även duktigt duktigt skitig av knapp kontakt.

Det är eftermarknadsfälgar från inter tyre i holland.

Runt 5-6 år skulle jag tro.

Enda kemikalien jag använt innan det här är bilthambers fälgrengöring. Möjligtvis biltema vid ngt tillfälle.

Renault Megane RS "250 Cup" (2011)
TrueDelinquent
1 maj 2020 · 6 Inlägg

Gick på med sonax extreme och ångmaskin idag som sista försök innan rekomdfirma får göra sitt försök. Vet inte om det kanske vart lite skillnad ändå. Tar en ny bild när det torkat men det tar lite tid i det här vädret.


Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231180/231180-1d1ac3d6c4dea4d2a702375c9c76ebf9.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231180/231180-14de715f7e7577a42c1b2f1a39a4291e.jpg

Renault Megane RS "250 Cup" (2011)
TrueDelinquent
1 maj 2020 · 6 Inlägg

granadadr skrev:
hade på något som hette typ avnet eller nått för många årsen,, har det på båtskrov,, jävlar så fina dem blev,, hade bruna äckliga fält på hela fälgen vart som nya nästan smile

Tack för tipset. Ska kolla lite närmare på det. Lite rädd att ha på någon okänd kemikalie ifall det reagerar på inte tänkt sätt på fälgarna 😉

Menmen nu ser de ju ut som de gör ändå.

Renault Megane RS "250 Cup" (2011)
TrueDelinquent
1 maj 2020 · 6 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231180/231180-0d261cdaf492c6982eabe7c3e5260ffd.jpg

Så här ser de ut efter att ha fått torka till sig. Tycker det blev lite skillnad iaf så kommer gå på ett par ggr till och se om man kommer närmare önskar resultat.

Renault Megane RS "250 Cup" (2011)
granadadr
1 maj 2020 · 7 289 Inlägg

ser ju bättre ut,, lycka till  wink

Myhran
1 maj 2020 · 452 Inlägg

Vad för typ av fälgrengöring har du använt?
Vad för avfettning har du använt?

Skulle säga en bra kallavfettning först, sen flygrostbortagare och som sista medel ev en fälgsyra,! Men använd en hårdare fälgborste på varje medel,

Med vänlig hälsning,

torsen
2 maj 2020 · 7 238 Inlägg

Början på engelska och amerikanska sjukan på Land Rover Defender respektive Jeep Wrangler.
Har ägt flera av de båda.
Deras utvändiga gångjärn är av aluminiumlegering som brukar kunna hålla sig runt 5 år innan "den vita rosten" kryper igenom ytlacken.
Bara att skrapa/slipa och måla några gånger om året, tyvärr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang