Skruvdragare med stålborste/boll?

Basilm
28 april 2020 · 33 Inlägg

Hej alla!

Undrar om någon har rekommendation över vilken skruvdragare man kan tänka sig att köpa, som man sen kan montera en stålborste/boll munstycke till?
Sett detta flera gånger på bla youtube, men när jag kollar på Jula/Biltema etc så ser jag storleken på "munstycken" på skruvdragarna i fråga, som antingen 10 eller 13 (chuckstorlek). Medan stålborstar och dylikt man ska trycka på vanligtvis har endast omkretsbeskrivning? (t.ex 6mm) ?
Har jag missuppfattat detta?

Vill helt enkelt kunna köpa en skruvdragare (billig, max 999kr) samt diverse stålborste/boll jag kan trycka på skruvdragaren för att kunna rengöra diverse småsaker under bilen (hoppas att det låter rimligt, hade tänkt försöka mig på att rengöra spindelleden - även om jag aldrig hissat upp bilen tidigare, men tänkte ge det ett försök i snar framtid på den lokala okq8 gds-hallen).

Synpunkter? rekommendationer?
Skruvdragare + munstycken (stålborste/boll) som fungerar bra utan att kosta skjortan?
Räcker detta för att "piffa upp" lite metall saker, såsom spindelleden, under bilen?
Något att tänka på? (spraya på rostlösare på spindelleden, duger vatten? etc)


Gärna också om någon kan ge tips om billyften på okq8 GDS-hallar, antar att det är "lätt", men första gången är man nog lite vilsen xD

Tack!

mb_pucken
28 april 2020 · 5 087 Inlägg

Jag har en https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … re-005125/
I garaget som fått slita ont i flera år och funkar bra ännu. Dock lite klumpig ibland när det är trångt.
Fördelen är att den går att använda till mycket.
Brukar köra Biltemas roterande stålborstar och dom funkar bra. Varierar storlek efter behov och önskemål. Dom har 6mm skaft.
Modellen med borsten fram är smidiga.

Den nakna metallen bor behandlas med någon form av rostskydd.
Hammarlack eller liknande funkar men beror så klart på vilket resultat man vill åt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Basilm
28 april 2020 · 33 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag har en https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … re-005125/
I garaget som fått slita ont i flera år och funkar bra ännu. Dock lite klumpig ibland när det är trångt.
Fördelen är att den går att använda till mycket.
Brukar köra Biltemas roterande stålborstar och dom funkar bra. Varierar storlek efter behov och önskemål. Dom har 6mm skaft.
Modellen med borsten fram är smidiga.

Den nakna metallen bor behandlas med någon form av rostskydd.
Hammarlack eller liknande funkar men beror så klart på vilket resultat man vill åt :-)

Vilket sammanträffande, jag har precis kollat på den skruvdragaren! smile
Men det jag inte fattar är - hur vet jag att stålborste munstycket passar till skruvdragaren? Hur mäter jag så att säga? chuckstorlek 10mm står det på din skruvdragare, men 6 mm omkrets på passform för biltemas (flesta) stålborstar? Fattar inte hur jag "sätter ihop dem", så att säga.

Jag förstår, angående rostskydd, men utan att betala 20,000 för att ha rostskyddspecialisten fixa underredet, kan man använda sig av något simpelt på den nakna metallen? (vågar inte ta bort plast/tyg mattan som täcker 75-90% av underredet). Typ Carosol F40  https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … el-621023/ eller är det bara bortkastade pengar / skit ?

Utmarks-Loke
28 april 2020 · 5 833 Inlägg

Det är inte 6mm omkrets på stålborstarna, det är 6mm diameter. En chuck som klarar 10mm går alltså bra.

Basilm
28 april 2020 · 33 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är inte 6mm omkrets på stålborstarna, det är 6mm diameter. En chuck som klarar 10mm går alltså bra.

Okej, jag är lite dum, då jag inte använt skruvdragare mer än ca 10ggr i livet, då för att sätta ihop/upp saker.
Det jag menar är, hur VET jag att t.ex denna stålborste munstycke: https://www.bauhaus.se/penselborste-craftomat-s6-o50mm
skulle kunna passa i ovanstående skruvdragare, eller vilken annan skruvdragare som helst som har "chuckstorlek" 10 mm, alternativt 13 mm.

Passar samtliga stålborste "munstycken"? själva axel till borstarna har väl varierande tjocklekar, och beroende på tjocklek passar eller passar den inte?

Kan någon dumma ner detta, tack smile

torsen
28 april 2020 · 7 230 Inlägg

Oavsett maskinernas chuckar klarar 10 eller 13 mm så klarar de även ner till 1 mm.
De flesta roterande borstar har 6 mm skaft - men även 3 mm förekommer(DREML & kopior).
Jag har 5 olika ackumulator-borr-/skruvdragare.
Den i särklass minsta, smidigaste, starkaste och uthålligaste är en DeWalt 9,6 volt som jag köpte från Verktygsboden. Dubbla batterier på 2Ah som laddas snabbt. Mycket bra chucklåsning. Rekommenderas absolut.
2 av maskinerna är 12 volt Black&Decker, Stora klumpiga. Avrådes från.
1 maskin är en "varuhusmaskin" 12 volt. Fått i present. Också stor och klumpig. Avrådes från.
1 maskin är en Black&Decker 3.6 volt. Mycket liten och smidig men orkar inte mycket, är långsam och har inbyggt batteri. En fördel med den är att det följde med ett löst och lättmonterat "90 grader vinkelhuvud" som ger mycket bra åtkomlighet på trånga ställen. Avrådes från p g a arbets- och laddningstiden.

Mitt råd är:
9.6 volt
2 batterier på minst 2 Ah
Snabbspännchuck (= utan nyckel)
Chuck som spänner åt så hårt så du kan lossa skruvar/muttrar som sitter hårt genom att använda maskinen och "vrida loss" skruvar/muttrar som maskinen inte förmår lossa själv.
Köp ett proffsfabrikat - inte "varuhusmaskin".

Utmarks-Loke
29 april 2020 · 5 833 Inlägg

Ja, storleken på chucken är ju vad den max kan ta. Står det 13mm så klarar den allt upp dit. De är steglösa, man drar åt och chucken klämmer åt runt borret eller vad man nu sätter i.

Basilm
29 april 2020 · 33 Inlägg

torsen skrev:
Oavsett maskinernas chuckar klarar 10 eller 13 mm så klarar de även ner till 1 mm.
De flesta roterande borstar har 6 mm skaft - men även 3 mm förekommer(DREML & kopior).
Jag har 5 olika ackumulator-borr-/skruvdragare.
Den i särklass minsta, smidigaste, starkaste och uthålligaste är en DeWalt 9,6 volt som jag köpte från Verktygsboden. Dubbla batterier på 2Ah som laddas snabbt. Mycket bra chucklåsning. Rekommenderas absolut.
2 av maskinerna är 12 volt Black&Decker, Stora klumpiga. Avrådes från.
1 maskin är en "varuhusmaskin" 12 volt. Fått i present. Också stor och klumpig. Avrådes från.
1 maskin är en Black&Decker 3.6 volt. Mycket liten och smidig men orkar inte mycket, är långsam och har inbyggt batteri. En fördel med den är att det följde med ett löst och lättmonterat "90 grader vinkelhuvud" som ger mycket bra åtkomlighet på trånga ställen. Avrådes från p g a arbets- och laddningstiden.

Mitt råd är:
9.6 volt
2 batterier på minst 2 Ah
Snabbspännchuck (= utan nyckel)
Chuck som spänner åt så hårt så du kan lossa skruvar/muttrar som sitter hårt genom att använda maskinen och "vrida loss" skruvar/muttrar som maskinen inte förmår lossa själv.
Köp ett proffsfabrikat - inte "varuhusmaskin".

Perfekt, nu fattar jag! smile
Tack för rekommendationerna också smile

Basilm
29 april 2020 · 33 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja, storleken på chucken är ju vad den max kan ta. Står det 13mm så klarar den allt upp dit. De är steglösa, man drar åt och chucken klämmer åt runt borret eller vad man nu sätter i.

Perfekt, nu fattar jag smile

Basilm
29 april 2020 · 33 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag har en https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … re-005125/
I garaget som fått slita ont i flera år och funkar bra ännu. Dock lite klumpig ibland när det är trångt.
Fördelen är att den går att använda till mycket.
Brukar köra Biltemas roterande stålborstar och dom funkar bra. Varierar storlek efter behov och önskemål. Dom har 6mm skaft.
Modellen med borsten fram är smidiga.

Den nakna metallen bor behandlas med någon form av rostskydd.
Hammarlack eller liknande funkar men beror så klart på vilket resultat man vill åt :-)

Tack för svar!

Får jag fråga ytterligare - angående behandling av nakna metallen:

1. Under bilen så täcks mycket av någon form av plast/tyg matta, allt annat som är synligt (och uppenbart inte är nån slang eller dylikt) kan det behandlas med skruvdragare + stålborste tror du? (som sagt, för "uppiffning")

2. När jag, säg, spenderat en del tid på att rengöra spindelleden, förhoppningsvis något annat (om allt går bra med billyften på okq8 etc), vad / hur behandlar man metallen mot rost?
Jag har läst många olika svar på detta...

Kan man använda sig av por15 rust preventive, följt av por15  topplack? se:
https://malmmotors.se/varumarken/por15/ … ve-473-ml/
och
https://malmmotors.se/varumarken/por15/ … art-473ml/

eller behövs också por15 "rubberized under coating" (som låter "bäst" - den är en form av undermassa, tydligen)
https://malmmotors.se/varumarken/por15/ … r-coating/

Behövs alla tre, eller endast den sista?
eller endast rust preventative + rubberized ?

Hur ska man tänka när det kommer att lägga på ett "bra" rostskydd på metallen, utan att behöva proffsverktyg / kosta skjortan ?

Funkar medlen ovan, och i så fall - vilken ordning ska dessa läggas mån tro?

Tack för svar!

torsen
29 april 2020 · 7 230 Inlägg

Jag har behandlat många ramar, som varit skrapade, blästrade eller stålborstade med roterande stålborste i ackumulatorborrmaskin eller nätansluten enhandsvinkelslip,  med Corrostabil.
Inte det prisbilligaste alternativet, men enligt min åsikt det bästa.
Har även prova Hammerite med lyckat resultat (Iiiiiinte Biltemas s k Hammarlack som är värdelös).
För att applicera Corrostabil eller Hammerite behöver stålytan inte vara helt spegelblank.
Liiiiite rostporer kan få vara kvar, ger bättre fäste för färgen.
Men - det måste vara absolut torrt och helst över + 20 grader.
Corrostabil finns för penselmålning samt i sprej - den senare blir dyr med snabb-/lättjobbad.
Jag brukar pensla på dubbla lager i avvikande kulör, för att man säkert ska se att ytorna täcks med dubbla lager.

Basilm
29 april 2020 · 33 Inlägg

torsen skrev:
Jag har behandlat många ramar, som varit skrapade, blästrade eller stålborstade med roterande stålborste i ackumulatorborrmaskin eller nätansluten enhandsvinkelslip,  med Corrostabil.
Inte det prisbilligaste alternativet, men enligt min åsikt det bästa.
Har även prova Hammerite med lyckat resultat (Iiiiiinte Biltemas s k Hammarlack som är värdelös).
För att applicera Corrostabil eller Hammerite behöver stålytan inte vara helt spegelblank.
Liiiiite rostporer kan få vara kvar, ger bättre fäste för färgen.
Men - det måste vara absolut torrt och helst över + 20 grader.
Corrostabil finns för penselmålning samt i sprej - den senare blir dyr med snabb-/lättjobbad.
Jag brukar pensla på dubbla lager i avvikande kulör, för att man säkert ska se att ytorna täcks med dubbla lager.

Tack för svar! smile

Jag har också nyligen varit i kontakt med Malm motors, angående por 15, och fått det beskrivet för mig hur dem tycker man ska behandla "naken" (ren) metall i underredet. I ett nötskal:
1. rengöring med por 15 "cleaner degreaser",
2. förberedd metallen med por 15 "metal prep", som tydligen ger en zinkfosfat yta, och slutligen
3. rostskyddsfärgen "rust preventive" från por 15.

Rekommendation att använda Dinitrol 3125HS eller 445 gavs också, om man ville ha ett tjockare/starkare lager som avslutning.

Låter stabilt, hoppas jag. Även om detta verkar helt omöjligt, så gott som, att göra i en GDS-hall....jag antar att det behövs X antal timmar av torkning mellan dessa steg. Även då jag har endast 3-4km till GDS-hallen i fråga, så blir detta nog problematiskt. Kanske får ge upp på dessa tankar, och gå med någon mer simpel metod.

zzr9409209
30 april 2020 · 716 Inlägg

Undrar varför du ska göra "ren" spindelleden, ? det är väl inget man gör.

Utmarks-Loke
30 april 2020 · 5 833 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Undrar varför du ska göra "ren" spindelleden, ? det är väl inget man gör.

Att polera spindellederna ingår väl i den årliga inspektionen, samtidigt med att man kollar bromsbeläggen, sätter på sommardäcken och kollar oljan? neutral

torsen
30 april 2020 · 7 230 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

zzr9409209 skrev:
Undrar varför du ska göra "ren" spindelleden, ? det är väl inget man gör.

Att polera spindellederna ingår väl i den årliga inspektionen, samtidigt med att man kollar bromsbeläggen, sätter på sommardäcken och kollar oljan? neutral

Bör också behandlas med spindelolja, helst från tarantelspindeln.

Basilm
30 april 2020 · 33 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Undrar varför du ska göra "ren" spindelleden, ? det är väl inget man gör.

Ursäkta mig, min första bil så inte super haj på terminologin...ännu smile Det jag menade var (nog) länkarmarna.

Generellt dock hoppades jag att all metall jag kan komma åt under bilen kan stålborstas? (Dvs det lilla som inte täcks av en svart plast/tyg/papp matta)

jaka54
30 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Skulle vilja avråda dig att använda vanlig skruvdragare och stålborste för att få bort rost, det går helt enkelt inte! Det är inte tillräcklig fart på en sån maskin och den är klumpig att använda.Vad man behöver är en vinkelslip försedd med stålborste samt naturligtvis ansiktsskydd eftersom stålfiber lossar under slipningen.
Sen ska du lägga ner för mycket jobb på att slipa länkarmarna, det bryr sig inte besiktningen om, om det inte är gravrost på dem.

Senast redigerat av jaka54 (30 april 2020)

Basilm
30 april 2020 · 33 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle vilja avråda dig att använda vanlig skruvdragare och stålborste för att få bort rost, det går helt enkelt inte! Det är inte tillräcklig fart på en sån maskin och den är klumpig att använda.Vad man behöver är en vinkelslip försedd med stålborste samt naturligtvis ansiktsskydd eftersom stålfiber lossar under slipningen.
Sen ska du lägga ner för mycket jobb på att slipa länkarmarna, det bryr sig inte besiktningen om, om det inte är gravrost på dem.

Okej, ja då låter det som att jag verkligen får investera i en vinkelslip, snarare än skruvdragare.
Funkar batteridrivna vinkelslipar bra? Tänkte, det kan vara svårt med kontakt, speciellt då man inte har eget garage.
Det finns ingen rost på länkarmarna, utan endast "smuts" / ett par svarta-ish prickar, kanske början på rost...tror jag. Tänkte som sagt försöka "fräscha upp" det jag kan nå.


Vet du om det är "säkert" att ge sig i kast med samtlig metall som man kan komma åt? (självklart får man vara försiktiga vid eventuella gummi och/eller sladdar.

Senast redigerat av Basilm (30 april 2020)

Svenska_bil
30 april 2020 · 218 Inlägg

Frågan är varför? Utställningsbil eller har du alldeles för mycket fritid? wink

Att börja slipa upp länkarmar osv är inget man gör för att dom ska hålla längre, dom kommer inte gå mitt i tu av smuts osv utan blir till slut glapp i själva leden.

SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2020 · 7 227 Inlägg

En batteridriven vinkelslip fungerar bra smile du får se till att ha dubbla batterier, annars blir det mycket väntande på laddning. Du kan ge dig på all synlig metall, akta bromsrör och annat bara.

Länkarmar brukar inte vara så dyra att köpa nya, så jag hade inte lagt en massa tid på dem.

Bland budgetsliparna så tycker jag att Hitachi fungerar bäst, vill du lägga lite mer pengar så är Milwaukee och Makita bra grejer, DeWalt är enligt mig lite plastigt...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang