Får fälgarna plats?

Wolfen84
4 maj 2020 · 6 Inlägg

Tja.
Har en Clio med 195/65 14" nu.

Får jag plats med 215/45 17"??

torsen
4 maj 2020 · 7 238 Inlägg

Wolfen84 skrev:
Tja.
Har en Clio med 195/65 14" nu. = 609,1 mm höga/diameter, nominellt

Får jag plats med 215/45 17"?? = 625,3 mm höga/diameter, nominellt.

Har du nu 8 - 10 mm frigång mellan nuvarande däck ock skärmkant bör det gå bra.
Tänk dock på att dina nuvarande däck är slitna = mindre än "nya" däck när du mäter.
Skulle kurvinre framdäcken ta i hjulhusets bakkant finns 2 åtgärder att vidtaga.
Endera justerar du styrstopparna.
Eller så skaffar du enkla s k wheelspacers = skivor på 3 eller 5 mm(Biltema?).

Dock MÅSTE du köpa fälgar med samma ET eller några mm MINDRE.

Wolfen84
4 maj 2020 · 6 Inlägg

Super, tack för det svaret 👍🏻.

Men varför ET måttet så viktigt?
Finns väl "distans ringar" eller vad det heter 🙈

Brådhis * Voff voff *
4 maj 2020 · 10 280 Inlägg

Wolfen84 skrev:
Super, tack för det svaret 👍🏻.

Men varför ET måttet så viktigt?
Finns väl "distans ringar" eller vad det heter 🙈

Är skillnaden åt fel håll blir det svårt. Spacers kan aldrig ge negativa mått. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
4 maj 2020 · 7 238 Inlägg

ET heter egentligen inpressningsdjup på svenska.
En helt flat fälg, där däcket är centrerat mitt över anliggningsytan mellan fälg och anliggningsytan på navet(bromsskivan/bromstrumman) har inpressningsdjupet 0.
En fälg som "hänger utanför" har negativt inpressningsdjup.(bilen får större spårvidd)
Tvärt om, en fälg som "hänger över bromsoket" har positivt inpressningsdjup.(bilen får mindre spårvidd)

Men!!!!! Har fälgen föööör "positivt" inpressningsdjup finns risk att fälgen tar i bromsoket.
Däremot, allt för negativt inpressningsdjup kan medföra att däcket hamnar utanför hjulhuskanten.

Hoppas du förstår min förklaring på positivt respektive negativt ET/inpressningsdjup och varför det är viktigt med samma ET ELLER NÅGRA MM MINDRE ET.

Fööööör positivt ET kan kompenseras med "spacers".

Wolfen84
4 maj 2020 · 6 Inlägg

Tackar för förklaringen.
Känner mig lite klokare nu 😉.
Då ska jag ut o mäta på bilen men det lutar åt 17" sulor på kärran 😜

torsen
4 maj 2020 · 7 238 Inlägg

Är du medveten om att komforten till stor del kommer att reduceras med lågprofildäck och att accelerationen kommer att bli sämre med större diameter på däcken.
Själv brukar jag på mina bilar i stället byta till mindre fälgar och smalare däck med större profil = 80 till 90% för att få komfortablare gång och bättre vägegenskaper, speciellt vid nederbörd.
Men å andra sidan kan jag inte impa på småbrudarna vid korvmojen, snyft/hahaha!

Brådhis * Voff voff *
5 maj 2020 · 10 280 Inlägg

torsen skrev:
Är du medveten om att komforten till stor del kommer att reduceras med lågprofildäck och att accelerationen kommer att bli sämre med större diameter på däcken.
Själv brukar jag på mina bilar i stället byta till mindre fälgar och smalare däck med större profil = 80 till 90% för att få komfortablare gång och bättre vägegenskaper, speciellt vid nederbörd.
Men å andra sidan kan jag inte impa på småbrudarna vid korvmojen, snyft/hahaha!

Är du medveten om att accelerationen kommer att bli sämre med större diameter på däcken...? wink big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang