Kopplat slutsteg med högnivå på SAAB AMP1 förstärkare

A3915
8 maj 2020 · 1 Inlägg

Hallå!

Härom dagen bestämde jag mig för att koppla in en liten aktiv bas i min SAAB 9-3 TID från 06. Sökte runt här på forumet som en tok för att se hur jag skulle gå till väga och hittade ett av ChriZtoffers gallerier där han visar hur han stoppat i en hög-låg nivå adapter i förstärkaren på bilen.

Kollade där var han med hjälp av lödningar satt fast kablarna på undersidan av kretskortet för att dra till sin adapter. Jag kopplade sedan kablar på samma ställe ut ur min förstärkare till hög nivån på min bas och drog alla andra kablar till lämpligt ställe.

När jag sedan vred på tändningen började dörrhögtalarna "poffa" med jämna mellanrum, ungefär en gång i sekunden, och jag kunde inte starta stereon (original). Vet inte riktigt hur jag bättre kan förklara ljudet, men det lät ungefär som att högtalarna får en "stöt" med ström eller någon störning med jämna mellanrum.

Det första jag kom att tänka på som orsak var att mina usla lödningskunskaper ställt till så att det kortsluter på något sätt där jag satt kablarna under kretskortet. Jag har så klart satt dom så att dom inte nuddar varandra, men på nåt ställe ser fogarna ut att vara lite väl nära varann, och jag är ingen höjdare på el och vet inte om strömmen kan "hoppa över" och kortsluta där med jämna mellanrum. Har för mig att ström (ursäkta om jag använder fel termer) har lättare att hoppa mellan spetsiga punkter än släta, och mina lödningar är långt ifrån släta och fina.

Baslådan får för övrigt signal från förstärkaren och startar så fort jag kopplar på strömmen till den, inte när stereon startar som jag fått för mig att det ska funka med högnivå.

Är det någon här som är mer erfaren av ljud och el som kan svara på om kortslutning kan vara det som orsakar mitt problem, eller om det torde vara något annat? Vill se om jag kan få lite experthjälp här innan jag börjar plocka bort och löda om kablarna i förstärkaren och ser till att fogarna blir lite finare.

MammDiin
9 maj 2020 · 2 019 Inlägg

En bild på lödningarna hade ju inte varit fel.

Om lödningarna inte blir släta så kan det exempelvis bero på för lite värme eller flussmedlet som bränns bort eller saknas.

Du kan ju testa koppla bort högnivå till förstärkaren i din aktiva bas och kolla om stereon startar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang