Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 176 189 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
_Shadow_
1 april 2022 · 345 Inlägg

Lite bilder på när jag meckande med tryckrör på kärran för ett tag sedan, upptäckte nämligen att ja helt missat att lägga upp dessa tidigare. Men lite tankar angående besiktningen då jag ska använda en återcirkulerande dumpventil (25mm) eftersom luften ej får gå ut i atmosfären, men jag har givetvis även en större dumpventil (50mm) som då såklart är atmosfärisk dumpande. Funderar på om man kan göra en adapter från 50mm till slangkopplingen för den återcirkulerande dumpen, så kan man nyttja samma hål till de bägge två 🤔 På så sätt slipper man två olika hål i tryckröret, får se vad jag hittar på. Här är iallafall höger fram där jag funderar på om jag ska sätta den större 50mm dumpen, så den hamnar bakom kofångaren sådär lagom dolt montage 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9e150ba7d3cd3ebeafefb68a7dee1205.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7c6287b11a411d87cb3db1c79f41ff4d.jpg
Här är förarsidan iallafall, en kort böj runt ac-kompressorn (om jag bestämmer mig för att ha ac såklart) annars kan man ta bort den och få mer plats för tryckröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e2c3f40f5cd1ac34df705e6c63513061.jpg
I sista beställningen så kom det även de sista 45 och 90gr röret jag behövde för att få ihop trycksidan, även en flexkoppling och en 4" silikon förminskning som passade rakt över gasspjället 😊 Den längre 45gr vinkeln behöver förlängas 5cm eller så, så att den räcker till skarven som syns längre ner till vänster i bild, det är även här någonstans jag funderar på att montera den återcirkulerande dumpventilen då det blir kortast väg till insuget igen 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6c280a80b0de2ab698375bdcb4b1a90a.jpg
Men de blev iallafall lite ptfe-slang till fuelrailsen idag 😊 matning till fuelrail, en slang mellan de bägge railsen i framkant (glömde ta kort) och en retur till bränsletrycksregulatorn. Sedan från regulatorn till returledningen under bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-68fbc93ebcf32d0819a7fddd2907b0fb.jpg

Jag har även hittat detta citat på SFRO's egna hemsida:
"Om man vid motorbyte kan använda original avgassystem från donatorbilen så kan man också klara sig utan bullerprov."
(https://sfro.com/index.php/bil/80-nytt- … ggt-fordon)

Och så som jag vill tolka det så om jag lyckas få dit sista slutdämparen från min donator S8'a, så har jag alltså ett komplett original avgassystem från donatorbilen på min 740, men självklart modifierat så de passar på min bil 🤔 Vore ju trevligt om man slapp något moment iallafall under byggets gång som man behöver oroa sig över 😁

Någon läsare som är insatt inom detta?
(Jag har skickat mail till sfro angående detta och frågat, men har inte fått något svar än)

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (1 april 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
2 april 2022 · 76 Inlägg

Förr i tiden gick det att slippa bullerprov om dom vid inspektion kunde höra att den ändå lät tillräckligt tyst, men jag har hört att dom testar det numera på alla bilar och du har ju faktiskt monterat turbo's så den är ju inte original i avgassystemet även om turbo's dämpar avgasljudet ännu mera, sen är dock den största boven insugs ljud, så med tyst avgas så gäller det att tysta ner insugsljudet också..
Så jag tror inte du slipper bullerprovet.

Det var en stor bränsle catchtank du köpt, får du plats med den under fuelcellen?

Sen angående termostaten för växellådan, kontrollera så den alltid har fritt flöde igenom annars kommer du skjuta en slang, sen skulle jag hellre ha en tvärtom termostat och låta något värma oljan upp till typ 70 grader och sedan koppla bort den, tex. vatten/oljekylare eller montera din oljekylare nära grenrör/avgas, för om du inte ska köra banracing/drifting mitt under varmaste sommaren så kommer du bara göra växellådan trög växlad och lättare orsaka slitage om du kyler växellådsoljan.

Kan du blåsa igenom din el-vattenpump när den är avstängd? för då blir det bra, annars kan du få problem.

Ventilera topparna och blocket så mycket du kan original systemet är inte konstruerat för överladdning..
Se efter hur andra gjort på 32v motorn.

Senast redigerat av RS8 (2 april 2022)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
2 april 2022 · 345 Inlägg

Aah, bummer 🙈 jo, informationen är ju ett par år gammal som står på sidan jag länkade till, så det är mycket möjligt att de är hårdare på det nu. Angående insug så är planen någon form av lättare modifierat originalinsug från lämplig bil vid det eventuella bullerprovet, alternativt flytta in de öppna filtret in i motorutrymmet och någon form av ljuddämpande isolering eller lämplig box att stoppa det i, om det behövs lösas så är de klart att de blir löst 👍

Catchtanken är enligt uppgift på 3l, jag tänkte att när blir dags att trimma upp motorn så är det ju inte nackdel att ha något ordentligt, så jo, den är något större än vad jag trodde att den skulle vara.
(EDIT: ser nu att den är ca 3.6l utan de interna bränslepumparna, det är samma burk till interna, med de monterade så blir den 3l)

Termostaten har jag testat att suga/blåsa i, så det är öppet till retur mot växellådan på den när den är "stängd", samtidigt som det är en väldigt liten öppning mot kylaren så det är lite flöde dit konstant (och tillbaks givetvis).

Den elektriska vattenpumpen är pwm styrd och ska öka i flöde ju varmare motorn blir, jag köpte med den digitala datorn som styr pumpen, så jag tror inte det blir ett bekymmer. Jag lär heller inte vara den ende i världen med en liknande lösning som jag har och har inte hittat något bekymmer när det kommer till flödet med den mekaniska pumpen kvar på motorn. Annars är det ju ganska lätt att kika på när motorn väl går att starta upp, typ dra ur strömmen till pumpen, koppla returvattenröret till toppen på annan genomskinlig tank och botten tillbaka till motorn, så ser man om de kommer in vatten, sedan kan man ju ta bort elpumpen och koppla förbi med slang och se om det är någon flödesskillnad med/utan en avstängd elpump i vägen.

Ohmarn här på garaget har en Volvo 965 med ABZ motor på 1.3bar laddtryck med en hx55pro turbo, endast en öppen catch för vevhusventilation från original oljefälla vad man kan se, används iofs som driftingbil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-87a1e3226c2253bbf5630488c82abc9d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-44e8866bedd3b86bcf0f6f0803910707.jpg

Matsabusen här på garaget har en AKG med BW9180 med nånting runt 1bar, lite osäker på exakt hur hans vevhusventilation ser ut då man bara ser slangen från höger cylindertopp mot andra cylinderbanken i hans bygge, det verkar dock inte gå mot insuget till turbon, så jag misstänker burk med öppet filter här med? Denna bil används som banbil åtminstone.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f205232d0b5bf973f21ce22eeb21d19d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6a340bcb2fd822dca3017fe5f5679260.jpg

I usa så är det en kille som byggde en Fiero med en ABZ, är lite osäker på laddtryck och hk/nm i denna motor, men han använder också endast original utgång för vevhusventilationen. Denna bil används lite överallt, finns ett gäng videos när han är ute på gata och kör med den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-67acb162409514793488724cf919f5db.jpg

Så ja, lättast blir ju såklart att göra så gott man kan och så kan man ju koppla in en vacuum mätare, så man kan se vad de blir för värde i vevhusventilationen tänker jag, så det inte sticker iväg. Men 2/3 av de jag kikat på ser ut att ha iallafall endast oem vevhusventilation med öppet filter på sina bilar, inget vacuumsug från turbo, medan den 3e har vacuum från kompressorn.

En annan intressant grej som jag hittat nyligen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d0db8007f6ff9b41453223d9fc0ec757.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d7fc2fea7144375867e281dd642bdca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9cae570596e9b0e12ae47fdb3fb8a026.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (2 april 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
2 april 2022 · 76 Inlägg

Grejen med el vattenpump är att dom jag sätt så har dom även tagit bort termostaten då el pumpen varierar flödet med tempen och en del då även tagit bort original vattenpump.

Men då du har kvar detta så bör du bara testa att blåsa i el-vatten pumpen för att se så det inte är stopp när den är avstängd, för är det detta så blir det en del utmaningar för dig att få den att  pumpa exakt när termostaten är öppen och original pumpen då pumpar till kylaren.


Angående vevhus så är det ju inte säkert att någon av dom du visar verkligen har mätt och loggar vevhus trycket och då vet man ju inte om det fungerar som det ska eller om dom egentligen har problem som dom inte vet om..
Jag körde ju liknande inkoppling och det fungerade men inte bra, så har ju öppnat upp så det är dubbla slangar ut och mera flöden från vevhus.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
2 april 2022 · 345 Inlägg

Har för mig rekomendationen är att borra ett eller om det var 2st 5mm hål i termostaten för att hålla flöde genom den, åtminstone.
Vattenpumpen går att kolla på då den inte är inkopplad utan endast upphängd än så länge, kan ju ta ner den och tejpa fast en vattenslang/duschslang och se vad som händer.

Att deras vevhus inte är loggade eller uppmätta är mycket möjligt, jag har inte frågat dom, men det var därför jag nämnde att jag har ju möjligheten att koppla in en vacuum mätare och se hur det beter sig i åtminstone min motor.

Men det är även därför jag har fler v8'or, så jag kan köra med nuvarande motor och puttra på 0.5bar överladd och köra till tjorren å köpa en glass då å då, just då kanske original vevhusventilation räcker till med singel slang till olje catchtanken tänkte jag.

Sen när det väl är dags att sikta mot 800-1000hk i nästa motor som kommer bli helrenoverad och uppmålad osv, med smidda stakar/kolvar, kanske en annan vev osv beroende på vad man hittar, så förstår jag att vid 1.5-2bar överladd så behöver man bättre vevhusventilation och då är tanken att svetsa lite nya anslutningar på ventilkåporna där man kanske kan få till en enklare oljefälla redan i kåpan, för att sedan hamna i vevhusventilationens burk, och då kanske man till och med kan köra med dubbla catch, en till varje turbo/ventilkåpa för erforderlig vevhusvent.

Men till att börja med siktar jag på att kioskvältaren ska igång, och då kanske inte det behövs vara det värsta på en gång med så lite laddtryck?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
3 april 2022 · 345 Inlägg

Här hamnar gasvajern iallafall 🙂
Blev ett fäste av ett rör och lite plåt samt originalfästet från fuelrailen som inte används mer, passade även på att modifiera klockan till farthållaren, så nu sitter det bra igen 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d7a0e1eba4c03fffb1cbe0626728cd61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1f56745c3269b2b2603039184a166f83.jpg
Nästa problem som dök upp är ju givetvis att gasvajern blev för lång nu 🤦😅


Jaja, började att gå igenom alla vattenrör jag fixat till kylarsystemet, hittade en missad svets på typ 10-15mm 🤦
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fbcfd8e0d92f0f6abc931e31acabcd91.jpg
Även lite skit som jag missat
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0c335946e037b77fba740622908e6f28.jpg
Och en del porer. Så det kommer att fortsättas i veckan att jaga porer, för det var några fler än vad jag hade trott att det skulle vara 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed4b113c237ab096cae96488bdcfe688.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
4 april 2022 · 76 Inlägg

Jag tolkade ditt inlägg med fråga på förra sidan om vevhus att du byggde för framtiden och inte bara nu, men ska du bygga om med dubbla burkar senare som jag har så är det bara att köra på nu som det är.

Angående el-vatten pumpen så behöver du ju inte ha slangar eller något utan bara prova att blåsa igenom den med munnen, går det att blåsa så behöver ju den bara aktiveras vid hög temp och då ha dess tempgivare i det vattnet på in eller utloppet av vattenkylaren = org pump pumpar hela tiden men denna el-pump går bara när det är varmt där bak och då alltså termostaten är öppen.

Bra att provtrycka rören så hittar du enklare alla porer, räcker med 1-2kg i tryck och stoppa ner i vatten, eller fylla rör med vatten eller något mera lättflytande och se om det blir blött vid svetsen.

Senast redigerat av RS8 (4 april 2022)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
4 april 2022 · 345 Inlägg

Jaha ok, ja då förstår jag mer hur du tänkte 🙂

Jag vill minnas att jag skrivit rätt tidigt i tråden att min plan är att använda denna motor och besikta bilen med och ha ett lågt godkänt antal hästkrafter, när bilen är registrerad och klar och går att köra/busa med så kommer de ligga runt 0.5bar laddtryck men absolut max 0.8bar vilket borde ge gott om glädje. Men för framtiden så har jag en likadan motor till, men även en AQH (40 ventilars 360hk) och en PT (32 ventil 250hk) där PT är reservmotor ifall nuvarande motor skulle anses för stark (denna motor var från början tänkt i ett amatörbyggt fordon på ca 1000kg, men är pausat för närvarande till detta bygge och finns då till förfogande såklart)

Så då när bilen är klar tänkte jag helrenovera nästa motor med full packningssats, ny vattenpump, kanske blästra motorn eller åtminstone tvätta de rent, så allt blir fräscht, måla upp detaljer osv osv. Se över vilka vevstakar som är bra utbytes, om kolvar kan behöva bytas, eventuellt om veven också behöver ses över och kanske skaffa bättre turbos (BW sxe turbos i s200 eller s300 serien vill jag minnas att jag kikat på). Vid detta tillfälle kommer ju laddet att skena lite mer så då kommer jag kika på nya/"bättre" anslutningar för vevhusventilationen (eventuellt svetsa nya an-anslutningar i ventilkåporna) och kanske skaffa en burk till om det skulle behövas, jag är även här sugen på något annat än VEMS (då mitt är snart mer än 10 år gammalt) där Maxxecu fallit mig i smaken då man kan få mycket bättre kontroll över alla grejer, så som du har på din maskin 🙂 Drömmen är väl 800-1000hk, så man får väl se vart man landar till slut, det är ju ändå något/några år i framtiden.

Så, frågan var kanske lite väl luddig då den missuppfattades eller att jag inte tänkte på att skriva ut alla mina tankar, var iallafall tänkt om original slangkoppling med en slang från motorns oljeavskiljare/vevhusventilation till oljecatchtanken skulle räcka till för 0.5-0.8bar.

Men givetvis kommer jag att ha en vacuum mätare ansluten för att kontrollera att vacuum verkligen erhålls så att man/jag slipper blåsa packboxar eller råka ut för samma missöde som dig 🙂 (om det nu berodde på övertryck?)

Ewp'n, jag testade att blåsa lite lätt med tryckluft, gick utan problem, testade därefter både att blåsa/suga på den och spola under vattenkranen, min ewp var de iallafall flöde igenom på 🙂 men de såg även ut som att impellern stod still när jag använde tryckluft/vattenkranen, så de behövs mer kraft än så för att elmotorn ska gå runt.

Jag har inget jättebra ställe att provtrycka mina rör om man ser de till att doppa röret i något, så för enkelhetens skull har jag för närvarande kopplat in dom i bilens kylsystem, så jag fyller kylsystemet med tryckluft, via lilla övertryckslangen så kylarlocket sitter kvar på expansionskärlet. Jag har även med manometer kikat att expansionskärlets lock löser ut vid 150kpa, så jag fyller systemet till 150kpa och läcksöker där med såpavatten.

Funderar dock på att ta bort rören från bilen och med några egna pluggar trycka ett något högre tryck (200-250kpa) bara för att vara säker att det håller om något oförutsett händer och trycket bygger upp för snabbt, vilket tydligen inte var en jättedum tanke då även du föreslog det 🙂 Så med veckans arbetsschema så hoppas jag att jag hinner klart med dessa rör innan helgen och kan gå på de andra grejerna igen.

Angående catchtanken, så även om jag monterar oem slutdämpare och tar bort röret över till höger sida så blir den jag köpte tyvärr för hög för att få till med självfall, så är just nu mer inne på att stoppa audins originalpump i huvudtanken och mata catchen med, och om detta skulle generera massor av värme så får jag kika på om en bränslekylare är ett alternativ och om denna går att montera under bilen på matning eller returledningen (där bl.a volvo 940 har sin huvudpump sittandes) eller om man ska göra något i fronten eller i bakändan.

Jag är iallafall pepp på att när kylsystemet är klart och bränsledetaljerna är på plats, kunna vrida igång motorn för första gången på plats i karossen 🙂


Då det är alltid intressant med bilder, så bjuder jag på en helhetsbild hur de ser ut i motorutrymmet för närvarande:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-811bfabecd639c43bb220895a825f15d.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
10 april 2022 · 345 Inlägg

Det har som sagt vart ett jagande efter porer i mina "fina" svetsar längs med skarverna i kylrören när jag haft tid.

För att enklare jaga efter dessa så fixade jag till två pluggar, en till varsin ände av rören, vem behöver vara snygg när man är tät? "Haha" 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ba17f8c7552b167e5f0687f5bc1ba8de.jpg
Ett 11.5mm hål borrades i den ena pluggen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f7828fc3837f8852add03b4a7354d873.jpg
I detta hål monterades en bilventil
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f48ede38213066736d11c47b7f005e0b.jpg
Sedan kopplades tryckluften in och jakten var i full fart, 3 bar tryck, är ju 1.5bar i kylsystemet så lika bra att kika med högre tryck för att vara 100% säker, fram med Yes flaskan och en sprayflaska och sätta igång och spraya alla skarver för att se vem som blåser såpbubblor 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-981bda841ac19fd2f67a9515a7d198ce.jpg

Och jaaa, de fanns ju lite att se över 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8f187217a5f2b72f39d1c98e58b3d4c9.jpg

Så de få timmar jag gjort i garaget denna vecka har varit att jaga dessa pyttesmå läckor 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
UniCross
11 april 2022 · 488 Inlägg

Tänk känslan när allt är tätt sen, va härligt! big_smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
_Shadow_
11 april 2022 · 345 Inlägg

Välkommen in i matchen, och ja, det är rätt skönt att kunna sätta 3bar på alla rör utan att de bubblar om dom, men det har vart ett väldans jagande 😂

UniCross skrev:
Tänk känslan när allt är tätt sen, va härligt! big_smile

Hur som helst, nöjd över att alla rör faktiskt är täta så monterades de upp igen under bilen 🙂

Här är skarven mellan röret från hjulhuset vid höger framhjul till det som går bak mot kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0a453f814e0810a7bade2741c382ae72.jpg
En längs med bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-10dd57025b819e7297327650a1d14d3b.jpg
Skarverna upp över bakvagnen in i skuffutrymmet
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-af664bc3aecfb004fd5df852ac23f247.jpg
Returen tillbaka från kylaren in i vattenpumpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-13a3604dc9899f3f87a8881469415113.jpg
Från pumpen och fram mot vänster framhjul
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aabb89da78daca7c038ea6e94617d42a.jpg
Skarven mellan röret inne i vänster fram hjulhus och det som kommer från ewp'n
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d312f16120392a9bb42124ace2200f12.jpg

Sen så trycksatte jag hela systemet med tryckluftpistolen, laddtrycksmätaren jag kopplade in på skoj ökade och ökade, vid 1.5bar så öppnade locket till expansionskärlet och släppte ut övertryck, precis som de skulle.
Men den ajönk till 1.3bar innan det stabiliserade sig, så det kanske är dags ändå att kika efter ett nytt lock 🙂

Tyckte att jag hörde en mindre läcka ändå bakifrån motorn, det visade sig att en av banjoskruvarna på ena wg'n inte var riktigt tät utan de bubblade där.

Drog försiktigt åt den, fortfarande läckage, drog lite till, blev mindre bubblor men de bubblade ändå, så jag drog försiktigt lite till

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35598e3d724e9345dc61239c16e2b18f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-36b7021cce7e6298d966fd36cb96f174.jpg

Dra mig baklänges vad besviken ja blev, den bottnade antagligen och därför blev det inte tätare ju mer jag drog, utan de var skallen som roterade medan kroppen stod still 🤦

Jag fick åtminstone ur delen från wg'n, så nu blir de till att beställa en (eller ett par) nya banjoskruvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-83eb9ee32535e057533d307babc0b9ae.jpg

Så just nu så får jag pilla med annat tills skruven hittar hem hit, soppasystemet antagligen, ska beställa nu ikväll tänkte jag så hoppas jag på att få den innan påsk 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (11 april 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Lucif3r
11 april 2022 · 2 215 Inlägg

Hm, är det verkligen så smart att ha en slang genom domkraftsfästet? Känns som att det löper stor risk att skava sönder rätt snabbt...

Hunted Jackass
11 april 2022 · 795 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hm, är det verkligen så smart att ha en slang genom domkraftsfästet? Känns som att det löper stor risk att skava sönder rätt snabbt...

Tänkte på det jag med, men om du studerar bilderna så ser du att rörändarna i bägge sidor av skarven är fästa i underredet så bör vara lungt?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
_Shadow_
11 april 2022 · 345 Inlägg

Jag hade hoppats på att min fastsättning av aluminiumrören före/efter gummislangen hade räckt för att fixera fast tillräckligt mycket för att eliminera vibrationer/vridningar som ev nöter hål i slangarna.

Då domkraftsfästet fram som slangen går igenom inte används längre (lyfter fram i infästningarna till framvagnen pga vikten på bryggan istället för dessa lyftpunkter) så skulle jag lika gärna kunna kapa bort dem helt och hållet, vilket då skulle ta bort bekymret att de går hål i slangarna.

Så är fortfarande i valet/kvalet att behålla infästningarna så slangen inte rör sig allt för mycket/sitter lite skyddad eller att ta bort all metall runt så att slangen ligger mer fri 🤔

Vilket är det bättre alternativet tro?

Hållet är iallafall gjort med en 50mm hålsåg (så det är väl något större diamter på hålet) och slangen är ca 45-48mm nånting i yttre diameter (lite mindre diameter i groparna mellan spiralfjädern) kan mäta med skjutmått ifall exakt diameter är intressant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2f91b4706a8a4d2b27f05abedaf0174a.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (11 april 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Hunted Jackass
12 april 2022 · 795 Inlägg

Enklast nu är väl bara ta lite kantlist (sk volvolist) och lägga över vassa kanten på insidan hålet om du är orolig?

Säkrast, kanske sätta en stum rörbit i hålet, sen tar du två mindre gummislangar istället, en på varje ände av röret du stoppar i hålet.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
_Shadow_
17 april 2022 · 345 Inlägg

Kopplade in min gamle laddtrycksmätare i kylsystemet via en slang 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f9c547393fe76d47bd799f5cec4a5ce4.jpg
Fyllde systemet till 1.5bar och locket på expansionskärlet öppnade och släppte ut trycket över 1.5, men de verkar ha blivit lite gammalt då de fortfarande släpper ut övertryck (hörbart) så jag får nog köpa ett nytt/bättre lock 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-155687e9457bd8d744e6a7b67303a8a6.jpg
Den nya skruven för banjokopplingen är iallafall helt tät, så nu ska kylsystemet vara helt tätt 😊 (de lilla skummet är från när jag sprayade, ej läckage)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e7ce601193b69f01595fba200d74d4df.jpg
Sen köpte jag på mig kantlist, som det diskuterades lite om här innan 🙂 Är väl bättre att vara helt säker trots allt
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-89cbab633cf35cd02182aad7eef396d4.jpg
Den listen hamnade givetvis i hålen för kylarslangen som går genom plåten för domkraftsfästet. Jag passade på att mäta och slangen är 48mm ytter och hålet/genomföringen var 55mm i diameter. Kantlisten bygger ca 2mm, så då blir det 3mm större hål än slang, men slangen ligger ju givetvis inte helt centrerad tyvärr
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-39ba5d1338cde78ff49ea577a48896d4.jpg
Sen åkte slangarna i och allt skruvades på plats igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35243671d35f7814e47e78f485cc2c50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f486ca87848592e397b7b7606d33d6f6.jpg

Sen har det varit Elmia, påskfiranden, födelsedag, arbete och andra sammankomster, så har inte hunnit mer för tillfället.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 april 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
zemet
19 april 2022 · 4 041 Inlägg

Snyggt:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
_Shadow_
21 april 2022 · 345 Inlägg

Har gjort mig lite mer stag i 3mm plåt till fuelcellen, så det blir mer för den att stå på och fördela vikten mer. Tanken är sen att i alla glipor under/på sidorna att sätta dit 0.8 plåt så det blir tätt runt om cellen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-006cc493d00755189e92d9da98629fd7.jpg
Sen fixade jag till 4st fästöron i 3mm som jag tänkte att catchtanken för drivmedlet ska monteras fast i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-89a28b26910b189da22e7ff9572efd96.jpg
Efter massa måttande och mätande så med alla kopplingar som ska på i toppen, blir det nog bäst under hatthyllan pga dess höjd. Den är 26cm hög med nipplarna, när man sätter dit 90gr vinklar så blir den drygt 31cm hög.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c73710646471e7a60eb29aad45cbcef4.jpg
Ytan jag hade med självfall blev för litet, även om jag hade valt en 2 liters Nuke catch så är den enheten 18cm hög + nipplar + kopplingar, någonstans 25,5cm skulle jag tro, visst att utgången på tanken är något högre upp än botten på tanken så att man kanske kunde sätta en stum 90gr koppling eller en liten banjo, men jag tror det hade blivit rätt tajt ändå med utrymme. Även om sopparören är ganska nära lägsta punken på bilen så känns det på något sätt lite fel att montera en bränsletank som lägsta punkt, för om något skulle komma åt den så att kopplingen/slangen släpper så rinner 60l ut på backen. Hursomhelst så är även Nuke'n är dubbelt så dyr som den jag köpte och nästan halva volymen (2l / 3.6l) så jag hoppas att jag gjorde det bättre valet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6ce59a71eed3130289533ccce0e0606d.jpg
Sen fixade jag till en vinkel i fyrkantsaluminiumrör som bränslepumparna sitter på. Då jag försöker få alla soppadelar placerade under hatthyllan till vänster om fuelcellen för att spara på plats i resten av skuffen, så blev det ett stående/hängande montage. Pumparna med backventiler bygger lite högre än vad jag tänkte mig, soppa in är i "botten" av pumpen och soppa ut är ju då i toppen där 90gr vinklarna sitter. Planen var att bränslefiltret skulle få plats under pumparna, så att slangen från pumparna går mot ryggstödet in i filtret, sedan tillbaka mot pumparna för att göra en vinkel till matarledningen. Nu blir nog bästa alternativet att runda catchen och ha filtret monterat över huvudtanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8e9c72129053b8ddcc0764a16ddf9aef.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
25 april 2022 · 345 Inlägg

Fixade iordning lite ptfe-slang till bränslesystemet. Även fast jag gjorde slangarna lika långa (skiljer kanske 2-5mm i längd) så tänkte jag inte på att anslutningarna satt olika långt från varandra 🤦 så de ser givetvis ut som att de är olika långa 😅 (från catch till pumparna t ex). Sen är det även en matning från huvudtanken till catchen samt en överfyllnadsretur i bakkant
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-28eaa4cf57aafc587ded4fe61399c1e5.jpg
Efter lite måttande så hamnade soppafiltret längs med straxt ovanför fuelcellen, så det blev en liten vinkel i aluminium där istället för att svetsa en klack i tanken. Överväger ändå om de skulle vara värt att göra det, men tänker att eventuella vibrationer kanske inte är jättebra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-025b915408e5fda7e27529ee2b350968.jpg
En annan vinkel bara på samma arrangemang.
Från huvudpumparna går matningen till ett y-kors bakom catchtanken med en 90gr vinkel in i soppafiltret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-409767d571e790a9833f931842e85ae6.jpg
Sen blev det ju en matarpump i fuelcellen, då jag en gång i tiden köpt mig en gs341 så tänkte jag att jag kan ju alltid testa med den inuti tanken. Den är inte direkt gjord för att gå med etanol, men läser man på internet så har det gått bra för många andra. Sen i framtiden blir det en "riktig" pump istället tänkte jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-643d8501cc7c086ca1e59fc305fa9857.jpg
Lite ställbar i höjd/djup med en svetsklack längst ner på vinkeln och klämma runt isolerbandaget, elkabel som ska klara av alla sorters drivmedel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a5c980717e9078ee7253035034b969d5.jpg
Pumpen hamnar i den djupaste delen av cellen, men ligger inte nere i botten och suger eventuellt skit som kanske hamnar där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-81d54362263e682aed0e8a38797fed9c.jpg
Locket fixat med genomföringar för soppan och elkablar, så en lätt böj framåt och elkablarna stripade med buntband som ska klara etanol och bensin.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7658be1c991a3e58608aec52b4db6633.jpg
Genomföringen inifrån tanken med svetsad tankgenomföring och 2st isolerade m6 kabelgenomföringar. Tyvärr fanns det bara svarta gummiskydd till anslutningarna på utsidan, så "+" hamnar till höger because it's always right to stay positive
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7beb1103231d7c83083df9fd0cf22079.jpg
Sen en "kul" grej när man beställer saker, så brukar man ju oftast betala för kortare leveranstid, men denna gång blev det mer mil för pengarna, 45 mil extra 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-44e06aafd41f131cecb2a214fd1598b9.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
29 april 2022 · 345 Inlägg

Började knåpa lite på plåtarna som ska täcka de stora hålen till höger och vänster om fuelcellen.
Då jag i slutändan vill ha ett plant golv i skuffen, så blev det lite vinklar och grejer för att kunna få till ett stöd för det tänkta golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-33358055a396963ba41b7caf441c5444.jpg
Kändes även lite klurigt att få till genomföringen för soppan på ett bra sätt samtidigt som slangen till kylaren skulle få plats, men det blev bra till slut tycker jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-20b742002778af4a17256905689e42f8.jpg
Här är undersidan av plåten (såklart) där soppa och vattenslangen ligger. På skottgenomföringarna till soppan så har jag köpt 1.5mm tjocka karosseribrickor för att sprida ut trycket mer då själva kopplingen i sig själv hade liten anliggningsyta, tänkte så att vibrationer inte övertalade kopplingen att komma igenom plåten/golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fcf41f3555a909699da7fd8a93ad19a6.jpg
Sen började jag tänka på den lilla boxen jag just skapat till vänster. Den är ju trots allt öppen underifrån, så när man kör så finns det möjlighet att skit virvlar omkring, även fukt för den delen, lägger sig ovanpå rambenet som man inte kan komma åt och få bort som kan orsaka bekymmer i framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a60d3a403f730494d7ac762e192e9a0e.jpg
Så jag tog kapen och kapade bort den helt enkelt.
(En gång i tiden hade jag 4st 6x9'or i hatthyllan, dessa hål är kvar om man kikar, ska se över detta och lägga ny plåt där är tanken så det blir "helt", alternativt köpa mig en tunn aluminiumplåt som täcker allt)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a5262bcb7c53a725a07b7c1f359adafe.jpg
Sen skapade jag en likvärdig plåt och monterade på andra sidan. Bägge hålen fick en sån där kantlist för kylarslangens skull, men även för att täta något bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-11e96ad7abad95fe3ee16f4a72e0fe34.jpg
Lite av en helhetsbild på installationen. Här kan man även se 3 av slangarna jag tycker är lite för långa, så jag är inne på att inhandla 3st nya "oliver" så jag kan korta dessa tre (returen bak till vänster i fuelcellen, matningen från fuelcellen och returen från skottgenomföringen, syns bättre på nästa bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-495d53ab0341dd81549c20c3a80efbf1.jpg
Jag har även fått tag i mitt efterlängtade paket (till slut), detta paket innehåller bland annat en vinkel till denna skottgenomföring som saknar koppling. Så vid tillfälle ska jag fixa till den sista slangen så bör soppasystemet i skuffen vara klart (Bortsett från bränslepåfyllningen utanför karossen ner i fuelcellen såklart).
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-afd0881527b1321c31dc534457e41ba6.jpg

På Elmia så pratade jag en del med en SFRO man som befann sig på mässgolvet.
På honom lät det som att mina idéer (som nu mestadels är genomförda) var bra, men han tyckte att jag skulle se över infästningen till kardanaxeln (Volvo har original en plåt med 4st skruvar) och att jag borde kapsla in bränsleanordningen bättre i skuffen med det avseendet att det får ej finnas chans att bensin (e85) ångor kan komma in i kupén. Så ett hölje bör byggas runt allt tyckte han.
Dock vet jag att Vovvo här på garaget med sin 740 v8 quattro lyckades med fuelcell i skuffen utan att kapsla in det allt för mycket. Så får se vad man kan få för utlåtande när det väl är dags. Han har, så som jag tänkt mig, klätt in (byggt om) ryggstödet och hatthyllan vilket jag trodde var tillräckligt medan SFRO menade på att det är öppet till höger/vänster där kablarna går igenom.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-408853aff8688f0f09e82d03187cbf40.jpg

Sen var han lite osäker på om min bil skulle klara vikt/effekt förhållandet då han höftade till på 1600kg bil och 20kW/100kg bil (Ca 435hk). 1650kg bil skulle ge mig 450hk vilket också kan vara gränsfall. Vid tidigare diskussioner har det vart tal om som absolut minst 0.4bar överladd på E85 konverteringen, men har även hört talas om 0.3bar som lägst. Teoretiska siffror är åtminstone 442hk med 0.3bar, 476hk på 0.4bar och 510hk på 0.5bar. Hur bra detta stämmer in på verkligheten vet jag ej, men någon som trimmat en audi sug-v8 kanske kan bekräfta någorlunda hur mycket effekten steg vid olika laddtryck? Om det verkligen är 30% extra hk med 0.3bar, 40% med 0.4bar, 50% med 0.5bar osv.
Som backup har jag iallafall en Audi PT-motor på 250hk, bägge grenrör, ventilkåpor, generatorfästen osv passar mellan motorerna men motorstöd och kamsynk är inte flyttbart, tvivlar på att hela topplocken är flyttbara, men med relativt små ombyggnationer så kan jag åtminstone få i den motorn istället och klura ut kamsync borde inte vara för svårt. Teoretiskt med 0.5bar ladd så blir det 375hk och då behövs "endast" 1380kg bil för att få det godkänt, min 740 vägde 1420kg från fabrik enligt uppgift.

Känns som att jag bör få bilen till en hyfsat rättvisande våg innan jag tar beslutet om vilken motor jag behöver monterad vid registreringen 😁

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang