Hunted skrev:
Anti-murphy spray, hade fan sålt som smööööre.
Jag måste ha fått fel spray 🤦‍♂️🤦‍♂️
Eller så har jag en gremling som gömmer sig någonstans i mitt elsystem 🤦‍♂️
Kopplade in allt, smög igång VEMS boxen (med massa säkringar urdragna) kopplade in säkringen för reläet till soppapump och kollade så de klickade/pumparna startade.
Kopplade in säkring för bredbandslambdan, funkade fint.
Kopplade in säkringen för elfläkt (används dock ej just nu) men det reläet funkade ändå vid testfunktionen.
I med säkringen för spridarna, tipp topp.
I med vänster cylindertopps IGN säkring, i med höger cylindertopps säkring *poff*...
Skickade i nästa säkring *poff*...
Stängde av allt och skickade ner fluken i säkringshållaren med 0ohm mot karossjord 🤦‍♂️
Drog isär första kontakten och då försvann felet. Så gick vidare och letade reda på rätt kabel i kontakten och mätte mot jord med 0ohm..
Ut i motorutrymmet och drog isär kontakten där och då försvann felet igen..
Så letade ännu en gång fram rätt stift ibden kontakten och har 0ohm mot jord. Felet är alltså i motorhärvan..
Samtliga 8 tändspolar är urdragna, alla 8 spridare är urdragna. Gasspjället, iac, tonggångsmotor och bägge vattentempgivarna är ur, fortfarande jordfel..
Så de blir givetvis att ta ur hela motorns elsystem och börja linda upp och följa höger sidans +12v kabel till tändspolarna och försöka hitta banditen.. 🤦‍♂️ Någonstans är den iallafall..
Nu blir de grillat käk och ladda lite batteri innan jag tar tag i detta.
En bild kan jag bjuda på åtminstone, placeringen av VEMS-boxen, kanske svårt att se vart deta är, men om man tittar på mina andra bilder på instrumentbrädan så står det "airbag" på ett ställe, där bakom har jag lyckats få in boxen 🙂
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a8becc860f39846d08710be87df096aa.jpg]()
Mvh
Timmy