Koppla in mikrofon till ny bilstereo, Peugeot 206 -05

nidlo
12 maj 2020 · 6 Inlägg

Hej!

Jag har en Peugeot 206 -05. Köpte en ny stereo med bluetooth för ett tag sedan. Det följde med en mikrofon som man kan koppla in i stereon för att kunna prata i telefon genom den och höra samtalet i bilens högtalare.

Tänker koppla in mikrofonen, och har tänkt dra sladden från baksidan av stereon under instrumentpanelen så mikrofonen sitter bakom ratten.

Det verkar enkelt att ta bort själva instrumentbrädan och den omliggande "panelen" när jag kollar i verkstadshandboken...
Det jag undrar är om någon här har gjort något liknande på en lika bil, eller annan bil? Visst borde det vara öppet från baksidan av stereon till instrumentbrädan så att man kan dra mikrofonens sladd där emellan? Riskerar man att klämma sladden mellan instrumentbrädan och själva panelen den sitter i (tänker att man kan linda eltejp runt sladden där den kläms isf... Om det funkar som skydd)?
Detta märker jag ju om jag tar bort instrumentbrädan, men tänker om någon har gjort något liknande förut och kan komma med tips innan jag påbörjar arbetet.

Också, vet någon om man bara tar och drar/rycker i panelen runt själva instrumentbrädan för att få loss den? Verkar inte sitta skruvar eller liknande i alla fall... smile

Mvh/nidlo

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2020 · 17 478 Inlägg

Gjort precis som du i en Citroen -04.
Det gick bra att ha sladden under ratten från stereon, satte sedan fast kabeln med några buntband och drog loss plasten till A-stolpen och satte mikrofonen i A-stolpen strax under fästet till solskyddet.

Perfekt ljud. Folk hör inte ens att jag kör bil vilket de gör i bilen från 2020 där funktionen ingår från fabrik.

Tänk på att dra kabeln FRÅN platsen den ska sitta på TILL stereon. Kontakten är mindre än mic...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nidlo
12 maj 2020 · 6 Inlägg

Ah, ja bra tips. Ska se till att dra kabeln åt det hållet. Jag har funderat om jag ska sätta den bakom ratten, eller uppe vid solskydden som du. Tror jag provar bakom ratten först och ser hur det funkar... Så får jag väl dra om kabeln om det uppstår något problem smile

Tack för svar

/nidlo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang