Volvo 740 b230f startar ej

carlwiberg
12 maj · 13 Inlägg
#1

De så att den slutade fungera efter en natt, den får gnista och bensin, ingenting händer om man sprutar startgas, får hyfsad gnista ( ganska svag gnista ) Har bytt, tändmodul, hela fördelaren och tändspole.
Varvtalsmätaren rör sig även om man försöker starta. Kan puttra till lite ibland när man håller starten men startar ej.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
12 maj · 4 204 Inlägg
#2

Brukar man inte kolla remmen i detta stadie..?

uhlin
13 maj · 1 577 Inlägg
#4

Borde väl inte va svänghjulsgivaren eftersom varvräknaren rör sig vid startförsök.

Är lite inne på axxet's spår, kolla kamremmen.

Bonnpojken
13 maj · 123 Inlägg
#5

Kolla så att kamremmen står rätt! Var samma fel på en polares b230f

carlwiberg
13 maj · 13 Inlägg
#7

Bonnpojken skrev:
Kolla så att kamremmen står rätt! Var samma fel på en polares b230f

Japp, vi kollade de igår o den står rätt, ska prova byta till nya stift idag o se om de blir nån skillnad.

Bonnpojken
13 maj · 123 Inlägg
#8

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:
Kolla så att kamremmen står rätt! Var samma fel på en polares b230f

Japp, vi kollade de igår o den står rätt, ska prova byta till nya stift idag o se om de blir nån skillnad.

Ofan. Har du testat med en annan luftmassemätare annars?

carlwiberg
13 maj · 13 Inlägg
#9

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:
Kolla så att kamremmen står rätt! Var samma fel på en polares b230f

Japp, vi kollade de igår o den står rätt, ska prova byta till nya stift idag o se om de blir nån skillnad.

Ofan. Har du testat med en annan luftmassemätare annars?

Har tillomed provat sprutat startgas efter luftmassemätaren, så borde inte va de?

Bonnpojken
13 maj · 123 Inlägg
#10

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

Japp, vi kollade de igår o den står rätt, ska prova byta till nya stift idag o se om de blir nån skillnad.

Ofan. Har du testat med en annan luftmassemätare annars?

Har tillomed provat sprutat startgas efter luftmassemätaren, så borde inte va de?

Hmm. Då är det nog inte luftmassemätaren.. men hur ser gnistan ut?

Steff240
13 maj · 171 Inlägg
#11

Låskilen som håller kamdrevet på plats kan gå sönder, och då kan kamdrevet vrida sig på axeln så timingen blir fel.
Det luriga är att i det läget så stämmer fortfarande märkningarna på dreven så det är lätt att bli lurad att allt stämmer sad

Kan vara bra att kontrollera under ventilkåpan att allt VERKLIGEN stämmer, ifall du inte gjort det smile

carlwiberg
13 maj · 13 Inlägg
#12

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

Ofan. Har du testat med en annan luftmassemätare annars?

Har tillomed provat sprutat startgas efter luftmassemätaren, så borde inte va de?

Hmm. Då är det nog inte luftmassemätaren.. men hur ser gnistan ut?

Asså gnistan är väldigt svag, så tänkte om jag byter stift kanske de blir tillräcklig gnista, asså att den inte får tillräckligt bra gnista nu

Bonnpojken
13 maj · 123 Inlägg
#13

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

Har tillomed provat sprutat startgas efter luftmassemätaren, så borde inte va de?

Hmm. Då är det nog inte luftmassemätaren.. men hur ser gnistan ut?

Asså gnistan är väldigt svag, så tänkte om jag byter stift kanske de blir tillräcklig gnista, asså att den inte får tillräckligt bra gnista nu

Skadar inte att testa, har en saab som gick på 3cylindrar pga ett dåligt tändstift så det är ju aldrig omöjligt att det är dåliga stift

carlwiberg
13 maj · 13 Inlägg
#14

Steff240 skrev:
Låskilen som håller kamdrevet på plats kan gå sönder, och då kan kamdrevet vrida sig på axeln så timingen blir fel.
Det luriga är att i det läget så stämmer fortfarande märkningarna på dreven så det är lätt att bli lurad att allt stämmer sad

Kan vara bra att kontrollera under ventilkåpan att allt VERKLIGEN stämmer, ifall du inte gjort det smile

hmm låter konstigt, men får kolla senare isåfall, för om jag försöker starta den puttrar den lite ibland som att den verkligen vill starta

Bonnpojken
13 maj · 123 Inlägg
#15

carlwiberg skrev:

Steff240 skrev:
Låskilen som håller kamdrevet på plats kan gå sönder, och då kan kamdrevet vrida sig på axeln så timingen blir fel.
Det luriga är att i det läget så stämmer fortfarande märkningarna på dreven så det är lätt att bli lurad att allt stämmer sad

Kan vara bra att kontrollera under ventilkåpan att allt VERKLIGEN stämmer, ifall du inte gjort det smile

hmm låter konstigt, men får kolla senare isåfall, för om jag försöker starta den puttrar den lite ibland som att den verkligen vill starta

Låter som att den tänder men inte tillräckligt för att gå igång så byt tändstiften och börja med smile

Steff240
13 maj · 171 Inlägg
#16

Låter lite osannolikt att alla stift lagt av samtidigt i mina öron... En B230 kan köras med bara 2 fungerande tändstift, jag har prövat roll

Står kammen litelite fel så kan motorn ge livstecken ifrån sig, men inte tillräckligt för att starta...

Bonnpojken
13 maj · 123 Inlägg
#17

Steff240 skrev:
Låter lite osannolikt att alla stift lagt av samtidigt i mina öron... En B230 kan köras med bara 2 fungerande tändstift, jag har prövat roll

Står kammen litelite fel så kan motorn ge livstecken ifrån sig, men inte tillräckligt för att starta...

Har startat en b230 med 1 tändkabel o den gick men jävligt dåligt

carlwiberg
13 maj · 13 Inlägg
#18

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

Hmm. Då är det nog inte luftmassemätaren.. men hur ser gnistan ut?

Asså gnistan är väldigt svag, så tänkte om jag byter stift kanske de blir tillräcklig gnista, asså att den inte får tillräckligt bra gnista nu

Skadar inte att testa, har en saab som gick på 3cylindrar pga ett dåligt tändstift så det är ju aldrig omöjligt att det är dåliga stift

Provade nyss med nya stift, den gick igång så länge man vred nyckeln, sen dog den o ville inte hoppa igång igen..  Kan de vara att man behöver vrida på fördelaren? Fattar inte riktigt dedär.

Bonnpojken
13 maj · 123 Inlägg
#19

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

Asså gnistan är väldigt svag, så tänkte om jag byter stift kanske de blir tillräcklig gnista, asså att den inte får tillräckligt bra gnista nu

Skadar inte att testa, har en saab som gick på 3cylindrar pga ett dåligt tändstift så det är ju aldrig omöjligt att det är dåliga stift

Provade nyss med nya stift, den gick igång så länge man vred nyckeln, sen dog den o ville inte hoppa igång igen..  Kan de vara att man behöver vrida på fördelaren? Fattar inte riktigt dedär.

Hmm. Testa vrida på nyckeln o på med lite startgas samtidigt och full jävla sula samtidigt o se om den hoppar igång

jaka54
13 maj · 3 699 Inlägg
#20

Hej!
Har du kollat att fördelaren står rätt?

Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang