Då var det dags för inredningen! Den är överlag i gott skick, vilket känns trevligt! Det är ju ändå här man befinner sig när man använder bilen 
Men det finns saker att göra!
Vi börjar här på förarsidan! Den röda knappen sitter i en liten förvaringslåda. Knappen är inte inkopplad och har nog suttit där ett tag, förra ägaren visste inte vad den var till
Problemet är att nu är det ju ett hål i luckan! Som tur är ska jag ha en reserv någonstans.

3 stjärnskruvar senare och locket är loss. Blev chockad över hur smutsigt här var, hur kan det bli så mycket??? Smutsen är ju på utsidan av bilen, det yr väl inte vägdamm inne i bilen? Hmm 
Den lilla boxen som sitter i kåpan är immobilizern, den bestämmer över ett relä som kan sätta startmotorn ur funktion. Det sitter även en immobilizer i motorstyrenheten.


Detta är kabeln till mikrofonen, snyggt. not 

Alla kablar i gult hölje har med airbag att göra. Det är ett mycket enkelt system med två airbags, en släpring, en styrenhet med inbyggd accelerometer, en diagnos-kontakt, en kontakt för radering av felkoder (som man lätt kan radera koder med helt utan dator) och sist en kontakt som går till säkringsboxen för att ge systemet spänning.
Tyvärr ser det här ut som att någon skarvat i kablarna..... varför??? 
Denna kabeln går till rattens airbag.

rattens undersida har en kåpa man kan ta bort, här bakom ska ett ganska stort gult kontaktstycke sitta. Men icke, jag ser bara vit eltejp. 

Vi lämnar airbagen ett tag och går vidare på annat. Denna kåpan täcker rattstångens undersida. Den sitter med 3 skruv som har maskingänga, dessa går dessutom in i gods och är svåra att få dit, så jag var rädd att gängorna skulle vara skrot och godset sprucket. Men det var det faktiskt inte
Däremot var inte skruvarna skruvade i botten, så hela kåpan låg löst. Eh, okej?

Många av knapparna har ett litet spår under som man kan sätta i en mejsel för att få ut knapparna. Jag tycker det är helt värdelöst att använda dem, det blir märken och det går sönder innan knappen hoppar ut. Därför lossar jag alltid kåpor i närheten så man kan knuffa ut knapparna bakifrån, funkar jättebra
Det är vanligt att lamporna i dessa knappar glappar och även slocknar. Denna bilen är inget undantag alls, det är en hel del lampor som sagt upp sig.
Just denna knappen är för dimljus fram och dimljus bak. Jag har inte ägt en sån här Civic med dimljus fram innan så detta är första gången jag ser denna knappen i verkligheten. Just denna bilen saknar skumt nog dimljus men det finns kablar och kontakter innanför stötfångaren till dimljus. Antingen så har någon tagit dem eller så är bilen inte HELT fullt utrustad 


Nu ska kåpan framför mätarhuset bort, den kallas ofta för "binnacle" på engelska, ingen aning vad den heter på svenska. Den sitter med totalt 4 skruv, två av dem sitter rakt upp, dem tar man med en kort mejsel. En knepig sak är den typen av mutterbricka man valt att använda här. Den gör att det känns som att man rundar skruvskallen när man i själva verket inte alls gör det!

Dem två sista skruvarna sitter bakom knapparna. Här är det helt klart smidigast om man har en magnetisk mejsel. Här kan ni också se hur folk ofta spänner saker långt mycket hårdare än vad som behövs, den är sprucken längst in. Till höger på bilden ser ni också en grön lampa. Förra ägaren visste inte vad den var till och den hade aldrig lyst i hans ägo. Det är ganska tydligt att denna kåpan behöver bytas ut, om jag minns rätt ska det finnas en på vinden 


Varvmätaren lever sitt egna liv, ganska störigt om du frågar mig. Jag har kommit över ett mätarhus från en MB6 (samma modell som denna bilen fast det är sedanmodellen, exakt samma mätarhus i dem). Det mätarhuset jag kommit över har gått 5000 mil så det borde ju fungera, ja det märker vi! 

Mätarhuset sitter med 3 skruv, två i dem nedre hörnen och en i överkant.

Innan man fäller ut mätarhuset måste man täcka rattstångens övre kåpa med något, även ratten behöver skydd, för det KOMMER att bli repigt. Tyvärr är det redan repigt då denna bilen redan varit med om ett mätarhus-byte. Kom också ihåg att fälla ner rattstången så mycket det går, den extra platsen behövs.

Delen som repar är denna, ta bort den och det blir dessutom mycket enklare att få ut mätarhuset. På baksidan finns 3 kontakter på manuella bilar. 2 gråa stora i överkant och ett gult i mitten längst ner på baksidan. Automatare ska ha en kontakt till som visar växelväljarens läge, även dem manuella mätarhusen har alla hål för lamporna till detta, men lampor och kontakt fattas såklart. Jag har aldrig kört eller meckat med en automatare så vet ej mer än detta 
Nu för man ut mätarhuset på höger sida.



Här ser ni reporna jag pratar om.

Åter till airbagen! På rattens sidor finns kåpor som ska bort. Bakom dessa finns en T30 skruv, loss med dem och airbagen är nu helt lös, smidigt va?
Lite annat än moderna bilar med fjädrar och skit....

Ser fortfarande inte det gula kontaktstycket någonstans? Ta bort tejpen och kolla kanske?

VA?! Det där är INTE okej!!!

En 19 mm hylsa till muttern i mitten. Håll emot ratten med den andra handen. Använd INTE rattlåset som stopp, du kommer vrida hela rattstången sen sitter allt snett!

Nu ser vi släpringen och jag kan direkt säga att detta är fel släpring. Det ska komma kablar ur den, det ska inte vara ett kontaktstycke direkt i släpringen, den är dessutom väldigt liten jämfört med original. Nu är det såhär att jag har ALLA delar som behövs för att återställa detta, så "fear not" men jag blev lite småsur ändå 


Lite småsur så lämnade jag airbagen för en andra gång. Lite diverse saker är fel i mittkonsolen så den ska loss! Vi börjar med radion, som för övrigt är totalt stendöd. Förra ägaren sa att den bara blev helt tyst en dag. Vi får väl undersöka? 

Svaret var att kontakten hoppat ur. Också en sån där sak som inte händer, men som såklart händer denna bilen 

Nästa steg är växelspaksknoppen som är i metall, den ger mig frostskador och även brännskador. Den går inte att spänna fast så när man ska växla fort så snurrar den och dessutom gör det ont att hålla i den. För ett gäng år sedan var det populärt att montera sånt här, har själv varit där
Detta ska självklart återställas till original, fast inte HELT original, vad menar jag med det? Det får ni se i ett framtida inlägg 


Denna kåpan sitter med två klämmor i framkant, men dem sitter en bit in. Kåpan sitter ganska hårt och jag har dragit bort många såna här och aldrig har en gått sönder. Denna som ni ser här har ett ovanligt mönster som (vad jag förstått det) bara återfinnes på VTI-modellen. Försöker därför få in fingrarna så långt in som möjligt så att man drar nära där klämmorna sitter. Allt gick bra som tur var 



Satt massa skit på växelspaken, bort!

Nu kommer vi till en riktigt jobbig del!
Den bakre delen av mittkonsolen ska bort. Detta är inte lätt. Först ska denna kåpan loss, den lossar man i bakkant.

Och vad finner vi här?? Stjärnskruv.... Problemet är att dessa sticker ner i "växellådstunneln" så dem är både rostiga och fulla med smuts, så det är extremt jobbigt att få ut dem. Skruvarna är PH3 om jag minns rätt och detta tar lång tid och mycket energi att lösa! Jag har plockat en sån här mittkonsol från en Rover en gång och den satt med riktiga 6-kant 10mm skruv.

Även om man är försiktig och inte "slirar" med mejseln så kommer man tillslut börja slita på skruven så mycket att det inte går att skruva på den längre. Man måste backa ut skruven en bit sen igen och sen ut igen osv osv osv.... Den högra fick jag loss men den vänstra gav upp. Dem är tyvärr i en ganska mjuk metall så skallen orkar inte så mycket. Denna fick borras ut.

Då denna bilen har skivor bak så då går handbromsen längre upp innan den tar stopp, det är därför lättare att få ut mittkonsolen på bilar med skivor bak jämfört med trummor bak. (ja man kan släppa justeringen med, den sitter innanför askfatet på konsolens baksida) Glöm inte dem två bakre skruvarna till mittkonsolen, dem sitter synligt på sidorna bak, dessa ska ha brickor. Eftersom denna bilen har elektriska elhissar har man kablar här under, dem går inte att se, man får känna sig fram och släppa spärrarna till kontakterna.


Nu är det dags för den främre delen av konsolen. På sidorna finns en skruv per sida, dem ska ha en bricka. (Det är väldigt få skruv som ska ha bricka)

Här sitter en under radion. Spänn INTE denna FÖRST när sakerna ska monteras sen, då spricker gärna allt då hela mittkonsolen måste dras ner i golvmattan och denna lilla punkt får ta all kraft.

Bakom Hazard-knappen och bakrutevärme-knappen sitter skruv, men dem fattades? Men va?

Lyft mittkonsolen i bakkant ca 2 centimeter så den släpper från kanten av golvmattan. Dra handbromsen så långt det går. Lägg i 4ans växel och backa nu mittkonsolen en bit, koppla ur klockans kontakt. Backa nu konsolen så mycket det bara är möjligt, hela vägen bak så den krockar med handbromsens fäste. Lyft den nu i framkant, det är på centimetern att den inte tar i myntfacket men det går! Nu är konsolen fri!

Snyggt
Denna kontakt brukar ramla långt in där radion sitter, så långt in att man gärna tror att det är därifrån den kommer, men den kommer framifrån ovanifrån typ. Det är så kul att se när man river dessa bilar hur folk satt dit förlängningskablar på grund av denna luringen xP

Såg en kabel här jag inte sett innan! Oo (den svart/röda) JAA denna bilen har ju belysning till handskfacket! 

Här sitter knappen och lampan, jag skulle senare upptäcka att den inte fungerade
(strömmen är urkopplad här då jag pillat med airbag, så kunde inte testa den förens senare)

Klockan i mittkonsolen lyste inte, och det är enormt störigt när det är mörkt ute. Anledningen till att den inte lös var skum, lampan och sockeln fattades?? Tyvärr är det inte samma sockel som någon annan lampa i hela bilen! Så mitt reservdelslager måste verkligen upp till bevis denna gången!

Här är allt kaos bortplockat! Så trevligt det blev direkt
Den stora kontakten är till radion, och som ni ser kommer den inte bakifrån.

Under mittkonsolen hittade jag ett kvitto från 2010
Är ju trots allt 10 år sedan nu, helt sjukt...

Detta galler har två små fästen i sig för en mugghållare och allt går trögt och konstigt, så detta ska bort och bytas ut!


I mitten finns ett vred som bestämmer om dessa två galler ska blåsa den temperaturen som man ställt in eller om dem ska blåsa otempererad luft. (Totalt onödig funktion om du frågar mig) För att få ut denna listen måste vi lossa vajern i andra änden. Och det gör man från högersidan in under klimatmekanismen i mitten av bilen.

Få loss denna listen utan att ta sönder något är extremt svårt tyvärr. Den har metallbyglar i nederkant som måste lyftas. I överkant är det plastklackar som inte viker sig så där kan man inte börja, listen måste vikas ut i nererkant.

Det finns tre av denna klämman, dem måste man hjälpa loss, drar man bara så håller inte plasten och byglarna lossnar.

Här syns metallbyglarna

Och plastklackarna på ovansidan

Gallret i mitten sa upp sig och gick i två 

Med svetstång lyckades jag tillslut få loss den biten av skruven som blev kvar, tog sin lilla stund 

Allt för denna gång, nästa gång ska vi börja laga saker istället för att riva isär 