Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTi

Renovering av en Honda jag varit på jakt efter dem senaste 7 åren!
  • 53 Följare
  • 56 391 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 april
Xebers76
16 oktober 2023 · 2 274 Inlägg

Surikaten skrev:

Xebers76 skrev:
Gått riktigt trögt under hela sommaren. Men har tagit 2 veckor semester för att jobba med den. Är inne på andra veckan nu. Förhoppningsvis uppdatering till helgen! smile Tyvärr handlar det fortfarande enbart om rostlagning lol

Jaja, rost kan va... ÄR, skit tråkigt, men ball bil att rädda. Jag köpte mig den andra silvriga VTi Mc2 igår. Och jag kommer kolla närmare på din lösning med farthållare. big_smile

Nemen! big_smile Va kul! Var inne och kollade din profil nyss. Får verkligen hoppas att du har mer tur med din bil än vad jag haft med min! lol Uppdatera gärna hur det går med den!

Xebers76
16 oktober 2023 · 2 274 Inlägg

Fått för mig att det inte blivit så mycket gjort på bilen sedan ni läste senast, men jag hade visst 161 bilder att visa er så det var väl inte helt tokigt xP Kommer dela upp detta på två inlägg.

Vet inte om det nämnts innan men håller på en hel del med radiostyrda bilar vilket är mycket roligare än rostlagning. Så det har ju inte hjälpt... lol

Bruksbilen fick i Juni månad bära både VTI-S läppen och aluminiumfälgarna som sedan ska sitta på VTIn. Fälgarna har dubbla bultmönster så det passar både det stora och lilla bultmönstret dessa bilarna har. Grejerna sitter där än och har vant mig vid färgskillnaden och har kommit fram till att silver och grön passar helt okej ihop! Detta kändes helt klart som en motivationshöjare, en lite påminnelse om vart detta projektet är påväg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0b20bab987a0c4c75319efbccaecb006.jpg

Jobbar lite överallt samtidigt på bilen så ska försöka få detta att bli hyffsat sammanhängande för er läsare! Vi fortsätter där vi var i maj månad. Golvet höger fram lagat och även höger bak fixat. Detta är numera målat med underredsmassa men fick tydligen ingen bild på det. Nästa projekt blev denna balken som rostat sönder i underkant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-20ca51a0711728d24c08853e4a0644d2.jpg

Lite rost runt hålen som jag slipat ner, ingen fara där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8ed78823e478e55cececb8b16f1be3b3.jpg

Däremot här under var det riktigt illa. Fick ta ut en ganska stor bit innan det fanns något att svetsa i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-07e50b6fa2c3bb1211bebea1d5581381.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bd63fdde5ff822f4b710c614910da8b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f803e1db3f17af6cb6e1b4195543c694.jpg

Fick svetsa dit ett litet handtag på väl vald plats för att lättare kunna hålla den på plats vi svetsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-494c1775d60f5e9447c7519cb05a8e17.jpg

Svetsen fick för sig att inte samarbeta så fick slipa jättemycket här. Den har varit dum på sistone. Störigt nog svetsar den som oftast bäst i rost. Ett tag senare öppnade jag den och det var spindelnät överallt. Blåste rent allt och vickade på alla kontakter och det är mycket bättre nu. Oftast. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-27b772f99dc148157e8f5c21927f46f5.jpg

Nästa lagning krävde att huven plockades av. Som nämnt har bilen för länge sen haft hoodspacers. Det har visst inte gått så bra det skulle återställas som ni ser...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-849961ffa0f03943cfbb6be347bc85dc.jpg

Drog tyvärr av två skruv, så det blir spännande att lösa framöver! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee03082f1b86bcffcd934b9b4ae20f4a.jpg

Lyckades lyfta av huven själv. Tunn plåt lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-56e9b0ac06564a5bb7ae8eae1d287af3.jpg

Nu ska "dikeskåpan" bort. "Akvariekåpa/lock" är också en term jag hört. Diverse skumt som hänt här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5cb2f3732820e3660369936ce0f1a806.jpg

Torkare borta! Behövs sällan avdragare för sånt. Bara bort med muttern och sedan lite lätt slå längst ut på armen så släpper det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-270d9188a58c7a6ea036204a3ecbcc87.jpg

Backa ut alla expanderpluggarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5053e92703f4de72c35d080531304463.jpg

Dessa clipsen i framkant är lite jobbiga. Man behöver klämma ihop dem med en tång så dem två armarna i botten åker ihop.
Här ser ni också att någon försökt täta med nån vit remsa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c5bedc149a6116073e5d8d4514e4eb05.jpg

Svårt att se här men det är något svart klet man tätat med här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-71fc135ffca3492d3669e37ecdf84403.jpg

Andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-77f060fbda19201788ef6d9d7666cae5.jpg

Kåpan borta och vi ser nu att någon bosatt sig i Honda Rust Valley lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-297134fd665a39adf6da229e77acace7.jpg

Tyvärr dubbla plåtar och även en del kitt. Slutade med att det var hål in i kupén. Trevligt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-14c935a3863e67c6f6f60483ebae3fcf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-904afc17b3f388eab40360eba97d18e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0e2f56b8324b83a464f8caa6be885939.jpg

Då var vi framme i juli månad. Gjorde rent så gott jag kunde och använde återigen BMW lim och en plåtbit. Svetsa här hade inneburit att jag fått ta ut både rutan och brädan om det skulle blivit bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cbec0372328052f42187920bb77021a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bd185039ccdc7962dc0fd13051f0bf7f.jpg

Resten fick sig en omgång Hagmans rostomvandlare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a82d770df52b35aea50c256d5ac3c2b3.jpg

Medans det jobbade så hålrumsrostskyddade jag tröskeln. Smidig liten slang detta. Fyra munstycken åt varsitt håll längst ut. Man kommer in överallt. Denna slangen är specifikt för Hagmans TO3.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cff20b2cdbf39c3bf6fe5fadecf629ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9edd776682caedb31fe5dfc102681631.jpg

Fått på färg vid rutan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f981580318a4901ba9fc1adbef7f1c65.jpg

Efter att det torkat (läs låtit bilen stå i 3 veckor) så blev det Hagmans klet på alltihopa och även inne i balken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a2ac680f1f67afad1c31b2c5fc9eaeb0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a5e8b5dd83d18cc17803aad8c58f11fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-30804bcbb9484d4f64965273b5cbfde2.jpg

Jag hade länge längtat efter att få på framskärmen så jag kan få dit min VTI-S tröskelbreddare. Slutet av augusti var det en riktigt fin dag så jag kunde lacka en framskärm. Den som satt där var för rostig så jag plockade fram den som satt på min första Aerodeck (den med V6). Det var ju även så att den bilen hade luftfjädring och ni vet väl hur det brukar bli?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-455c878778f0aead00b51826fdf82853.jpg

Om jag nu minns detta rätt så var det på Vallåkra 2015 när jag skulle köra ut bilen från utställningen. Det året så var utfarten där hangarerna står, ni vet där det brukar stå massa folk och titta? 21 år gamla jag tyckte det var klockrent att sänka bilen så mycket att det bara absolut precis gick att köra den. När jag svänger fastnar skärmkanten i däckmönstret och viker ut plåten. Tydligen blev jag så ledsen att jag inte ens tog en bild! lol Men har två andra bilder så ni förstår läget.

Denna bilden är tagen på morgonen just den dagen på macken på E6an precis norr om Vallåkra. Denna höjden var den jag hade på vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c78db82ab221afac1d63f747145ea703.jpg

När jag skulle köra ut från Vallåkra var detta höjde som bjöds på. Man kan se ett litet veck i framkant på framskärmen på denna bilden. Jag vek in plåtskadan men skärmen blev aldrig riktigt bra igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da6ad36b2a77d669be611b84b842912a.jpg

Varför snackar jag om detta nu då? Jo för min egna personliga del så har den framskärmen en historia och jag tycker det är lite kul att den får leva vidare på denna bilen nu istället! big_smile Så nu 8 år senare ser skärmen ut såhär. Detta är stället där skadan skedde, ser inte helt tokigt ut endå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e86a82abc510e1e21b075da5cb23c47e.jpg

Fanns lite småskador som jag passade på att slipa ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d3db22eaf51d5ee5bd5b559784abaacb.jpg

Och såklart denna sektionen som däcket alltid gjorde plåtren. xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-10594cb4cd008842ba1751e9154c258e.jpg

Bilar med stänkskärmar brukar få en tråkig kant som rostar. Slipade ner detta. Fixade även däckskavet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b51270f37090e49c47b1f9c202394c9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4fc89ebfbc257997ff5f8b76bc3fb374.jpg

Har Titan Silver som jag köpt för länge sen, tror det var 2015 även där men den färgen matchar inte riktigt. Hade väl glömt det. För när skärmen kom på plats blev det tydligt att någon annan får lacka om denna skärmen i framtiden! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b818e10dd9ae1587bb932d09f16c7b1.jpg

Fick gänga om detta hålet. Var riktigt nervöst för ville verkligen inte behöva kapa och svetsa mer i detta området! Men det gick bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f9def89d9102897a9d5f5d808a236aba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc218798afb52e0674be605f8f661882.jpg

Fram med sidokjolen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9b37196babf454af6772810a28f95469.jpg

Gör man bara rätt så går aldrig clipsen sönder. För att ta bort breddaren bara knuffar man den framåt så glider den av clipsen. Dem går sedan att vrida 45 grader och sedan dra rakt ur tröskelplåten. Här sätter jag dit 25 år gamla clips igen! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-615102beb0429c5478b985db7a0714e5.jpg

Äntligen! Min bil ser mer färdig ut! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cbb271153761ffd9eec7261bdd8dd0d4.jpg

Surikaten Japsare
17 oktober 2023 · 480 Inlägg

Inspirerande jobb du gör! Men ja, ska jag vara ärlig har mina klarat sig mycket bättre från rost. 😂

Senast redigerat av Surikaten (17 oktober 2023)

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Honda Civic ej2 "Bee" (1995)
Xebers76
29 oktober 2023 · 2 274 Inlägg

Så nu när jag berättat min historia om framskärmen så blir det hela lite extra dumt. Det dök upp en Civic på skroten som bara gått 13000 mil. Så jag var där 2 lördagar och plockade enormt mycket delar.

Första lördagen fyllde jag en hel skottkärra och som ni kan se så är där två framskärmar! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-719f462a188e64ce7d079bf15f99b156.jpg

Höger var verkligen jättefin, nästan ingen rost alls. Så självklart får det bli denna skärmen istället. Vänster visade sig vara svart på insidan så den är bytt någon gång mot en ny original. Den var ännu finare. Ingen bild på det än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8c22f2f507bec51f3e6396bf881636a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-48c9af1b14314572fdfe2a2b72a4d01b.jpg

Där stänkskyddet suttit såg det lite tråkigt ut. Men det var mest smuts.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c7e2cb9d21c5de573043c8ddd43836c5.jpg

En runda med tinner och det såg nästan nytt ut! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3fab4725fc262f401234e33244d6d6d7.jpg

Här under var det lite som jag slipade ner, samma sak på insidan, men det var verkligen minimalt med rost.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-60f3d65c0641e79746e11077a615e4ff.jpg

Tröskelbreddare och gamla skärmen fick ju åka av igen tyvärr. Här är den nya på plats. Detta blir mycket bättre så jag är helnöjd!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-24b933a0b788ab57cd2bbfaab3661a6d.jpg

Nedre delen av framskärmen är målad med silver POR-15 som matchar ganska bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bbba956ba41cee15ea56b5fef28bfa93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e26971c5ec8af40cf8146482e0f1adb4.jpg

Den andra lördagen jag var på skroten så fyllde jag 3 hela skottkärror med delar. Japp, det blev väldigt kostsamt. Tror inte riktigt att det är lönt att jag går igenom allt jag plockade utan det får nämnas efterhand som bilen byggs ihop igen. Kommer kalla skrotbilen för "13milarn" för att underlätta. En sak däremot som verkligen var ett fynd var att bilen i fråga hade den extremt ovanliga skinnratten! big_smile Helt okej skick med så det kommer ni se framöver. 13milarn var en Civic MB2 vilket innebär att det är minsta motorn och inte kombi vilket gjorde det hela mer överraskande. Den var dessutom sista årsmodellen vilket innebär att ABS är standard då dem svenska lagarna krävde detta. Den hade dessutom OBD2 uttag vilket jag inte visste fanns på dessa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3f687da5e5881d9b53ff4040030e953a.jpg

När vi ändå är inne på chassienummer så får ni en fin lista här som jag har satt ihop. smile

Pre facelift
MA8 liftback 1.4i
MA9 liftback 1.5i
MB1 liftback 1.6i

Facelift
MB2 Civic liftback 1.4i
MB3 Civic liftback 1.5i
MB4 Civic liftback 1.6i
MB6 Civic liftback 1.8i
MB7 Civic liftback 2.0D
MB8 Civic Aerodeck 1.4i
MB9 Civic Aerodeck 1.5i
MC1 Civic Aerodeck 1.6i
MC2 Civic Aerodeck 1.8i
MC3 Civic Aerodeck 2.0D

En till sektion under bilen fixad. Slipat ner all rost och sedan lagt på Hagmans rostomvandlare och sist rostskyddsfärg och grundlack på det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bfcba3ab1bff657ec44332cb893d51db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e1937b236b8129e79f1594c32332631.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33e5e61e010b70ea2a5b39bd950d8b38.jpg

Började på bakvagnen höger. 13milarn blev av med både fram och bakvagn, jag tog allt. Så min plan var att använda dem delarna då dem var enormt mycket fräschare. Jag skulle dock upptäcka att det skiljer lite mer på bakvagnen på en MB2 och MC2 än jag först trott.

Såhär ser min MC2 bakvagn höger ut. Ser ut som skit lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3e7b98d0278832295e99cdd7146bb521.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-05103aa731f8e832cf8552feefd118f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-355ba17ceb172a1d4b3e5cdb72a78ee7.jpg

Tyvärr drog jag av en denna skruven. Mycket vanligt problem att skruven och hylsan i bussningen rostar ihop och då är man i princip körd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9335d92e9eca71380e27a0f5afe94e67.jpg

Skickade in vinkelslipen här och då fick vi bort länkarmen iaf. Stumpen av skruven som blev kvar valde jag att ignorera så länge. Hade sedan innan beställt alla bussningar till bakvagnen så behövde bara en ny skruv så var allt löst. Detta var innan jag sett 13milarn på skroten dock.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2e50f481ce57b0231839971c39bdcb08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-559430d7002ada2258e6ea84b09ba9b5.jpg

Med en hel arsenal av delar hemma med låga mil så ändrades planen. Flytta över VTi delar till icke-VTi bakvagnen. MB2an hade en bromsköld vilket var trevligt. MC2ans sköld ramlade av, den var helt färdig. Så jag slipper köpa nya sådana. Det samma gällde Fäste för ABS sensor osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-708e3345578154e08ff122949bc241f6.jpg

VTi uppe och 1.4i nere. Planen var att flytta över hjullagret ihop med navet som är inpressat då bultmönster skiljer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ac0c9aed125ad5444f5568611b7756b7.jpg

Centrumkåporna skiljer ganska rejält.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c4703847bb940bc6cb7b3ff12c608e68.jpg

Nu ser man axeltappen på 1.4i bakvagnen. Ska bara skicka på hjullager och bromsskiva osv här och skruva ihop. Men något är fel, det liksom passar inte?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a3751dd66b8070108c041decec119806.jpg

Synd inte bra på bilden men axeltapparna hade både olika längd och tjocklek. Hoppsan. Dem går förvisso att skruva loss från den stora länkarmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e363d96c239d45e1f6321dc882d4567f.jpg

En stor mutter i mitten och sen 4 hål med en stor torx i varje håller ihop dem två delarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-106ff7f97fa5d5f534bec7e36325a04b.jpg

Testade litegrann men kom fram till att det blir mer jobb att få loss dessa fastrostade delar än att helt enkelt bara behålla VTi delarna och flytta över bromsskölden och komplettera dem avdragna skruvarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-368d5aaf7a6de0390351b76e06e5c4ab.jpg

Efter att då ha insett att jag köpt en komplett bakvagn där jag bara kommer använda några få delar och även tänker på hur onödigt dyrt det hela blev så var det bara att jobba vidare. lol Den stora bussningen ger sig på dessa. Min gröna som rullat snart 25k började i somras knarra i just denna bussningen höger vilket var rätt bra länge ändå. VTin knarrade extremt mycket när man körde över minsta gupp så jag har som tidigare nämnt beställt alla bussningar till bakvagnen. Dessa bankar man ut med slägga utan större problem faktiskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c80fe82e8d92a0eca96742e272697484.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-713003107d8367738f2a5a3bcd850c2a.jpg

Här har vi en höger bak länkarm. Denna är från 13milarn. Bussningarna var inte så fina här heller när jag kollade närmare så vi byter dem. VTins motsvarande länkarmar är väl egentligen inte sämre men det är färre lager rost att slipa bort på dessa. Värt att notera är öglan i mitten precis ovanför "R" markeringen. Det är inte alltid det hålet är borrat. Det är här stagen till krängningshämmaren sitter. Vad jag kunnat hitta så var det enbart MB6 som hade krängningshämmare bak. That's it, inte ens MC2 hade det. däremot hade alla bilar gängor i rambenen för att kunna skruva dit krängningshämmaren. Lite skumt kan jag tycka. Åter till länkarmen så är där dessutom två gängade hål för att kunna skruva dit kabelfäste till ABS-kabeln. Om bilen saknar ABS så är dessa ställen inte borrade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6fbafb9d665f004ddb1cf54e2013602e.jpg

Den stora länkarmen fick jag låna en induktionsvärmare till för att få loss alla skruvar som gått av. Alla skruvar på 13milarn var bra så kan enkelt komplettera vad som fattas där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dcc3e2122f44d633486550345af1b7ed.jpg

Ville få bort stötdämpare höger bak och även måla en del invändigt i bilen vilket innebär att inredningen bak måste ut. Blev såklart en massa överraskningar här med. Det klädda golvet var byggt av någon tjock träskiva, ingen aning vad som kan hänt där, fick ingen bild på det. Med det borta ser jag att det återigen är rensat på asfaltmatta, suck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6893189b4d8a5e26d12eae0147614bcf.jpg

Klädsel på båda sidorna ska bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-718b0ba99364938d5638d13914776cf5.jpg

På ena sidan fattades det en skruv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-13c3131a75399a704b44b72d42df6e28.jpg

Med klädslarna borta ser jag att man även tagit bort asfaltmatta på hjulhusen. På mitten i bilden ser ni en styrenhet. Jag har vetat om att den sitter där man aldrig sett den i verkligheten förr då jag aldrig haft en fullutrustad modell. Den sköter lås, fjärrlås, larm och är dessutom kopplad till alla blinkers så den kan blinka dem när man låser och låser upp. Dörrklädslarna fram har en liten röd lampa vid låspinnen som även drivs härifrån. Inga spännande grejer egentligen men det är ovanlig utrustning som oftast bara finnes på en VTi då dem inte gick att beställa utan detta. Om jag minns rätt är det bara på bilar med denna högsta variant av centrallås som man kan låsa upp alla dörrar med fysisk nyckel från höger framdörr (och givetvis även vänster framdörr). Övriga modeller har ingen sensor i höger framdörr så då låses bara den dörren upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5905287d42d347bb5b70b25a3f843bc5.jpg

På vänster sida sitter någon box som jag antar har med släpvagn att göra. Min MB9 (den som fick V6) hade dragkrok och det var bara kopplat rakt in i en kontakt som Honda så smidigt valt att ha redo. Inga styrenheter inblandade. Så jag är inte helt säker på vad den är till. Bilen har dessutom inte dragkrok. Den fattas iof dem två små bitarna som ska sitta på bakplåten istället för dragkrok så där har kanske suttit en innan men åkt väck i samband med all asfaltsmatta. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dd9fa93afb488bd681925a231c53856e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d318204e47b660ff1a5dae0dbb0a7b5f.jpg

Lacken har följt med mattan så här rostar det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0be3bdd535f5e414bd53b1ed6ec495e3.jpg

I bagaget finns det fyra krokar så man kan spänna fast saker. Dem ska sitta med torxskruv som ni ser på bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-656a8732f9cd9116dfd7646d468d6656.jpg

Två av dem sitter med andra typer av skruv. Hur händer det?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9d72ce6d2f760ecdd59019aed1be812e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a0bea0931fb1d81d80c9ee5200a68025.jpg

Tog beslutet att ta ur baksätet då det kommer vara ivägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cae3d6d50aca0eea776bdca9b6161a5e.jpg

En av skruvarna fattas. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cc402e924487e184d3729df7383cd716.jpg

Här har det börjat rosta, försöker förstå varför det är rost lite här och var inne i bilen. Har aldrig sett det innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-261e4f9f656615cc56acda316417c852.jpg

Baksidan på båda ryggstöden hade lossnat helt. När väl ryggstödet var urplockat ur bilen kollade jag närmare och inget var trasigt och det var bara att sätta ihop igen och allt satt bra dessutom. Skumt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-56c3e1cdd6cf8273199aa712dc37144a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9e46f4a7fdffa2894e289656c76207ca.jpg

Här ser ni en jordpunkt till vad jag antar har varit en baslåda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-109e79cebcba3dfb9163eebdcb1c998c.jpg

Då var grejerna ur äntligen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b6a05880b319125d66d3cb8f2abff060.jpg

Det var nu dags att ta tag i det stora projektet som var anledningen att jag tog ledigt från jobbet. Laga rost i golvet vänster fram. Första problemet var att bilen stod för långt till vänster. Varför ställde jag den så långt dit? Mnja, tältet som bilen står i byggdes efter att bilen parkerades. Den går dessutom inte att få ut ur tältet, vilket kommer få bli ett framtida problem. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4ae66db1b7b67084ab6bd3550a90081.jpg

Jag fick tänka till rejält och flytta runt på en massa träklossar, träskivor och hjul och efter många timmar och svett hade jag lyckats vrida och kasa bilen till rätt plats. Fick vila i 2 dagar efter detta! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-859ccf36180d6a5a0f70b4b2ebed6c71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fb872c226a3121e542596b70911674f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-abaefd262523e29f7243c4e962f578ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-47a43dfe50d96f90be834e7ff4b611be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-517bd7aeebc45a3ac104558356f99166.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-11da05cd50c7aa0d557bd0fb3f2be5bd.jpg

Fortfarande trångt men detta går iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a8f02fef1e1a6a0a449da61856c8bbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dc929568b13d4f00de6f24e57d4cd21e.jpg

Handtaget för att öppna tanklocket är nästan alltid trasigt på dessa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-971a29f14af099b0514a3d441fd314f9.jpg

Metallen viker sig och då passar det inte längre. Inte för att det går trögt eller något, man tar bara i för mycket verkar det som.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa8687c3ae324fb6a8e0c7c720ddafa9.jpg

Kan man tänka sig att det läckt in vatten här?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8fb1236c43a1f49904d04d26051ac837.jpg

Med alla kåpor borta så att det gick att lyfta mattan fick jag mig en chock!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0caebbec32ada32098c2a69112797844.jpg

Det var inte bara mycket mer rost än högersidan utan det vara fortfarande blött. Plåten var väldigt tunn och höll ihop eftersom fabriken lagt extremt tjockt med body under hela golvet. Fick inspektera allt extra noga och kom fram till att förarstolen måste ut så jag kan lyfta mattan då jag kommer få byta plåt hela vägen in till kardantunneln, ni vet den som det inte finns någon kardan i? big_smile Jag insåg dessutom att hela framvagnen måste bort och fasade för alla fastrostade skruvar. Detta skulle visa sig vara väldigt mycket jobb, inte alls det som var planen att göra på semestern.

Hade lite dilemma här. Hade jag vetat om all denna rost från början så hade jag aldrig valt att rädda denna bilen. Det hade varit en bra reservdelsbil i så fall. Att försöka få tag på en till MC2 är ju inte det lättaste och det kan ju lika gärna bli samma resa en gång till, har inte heller plats för en hel bil till. Kommer det någonsin bli bil av denna röran igen? Vill ju ha en som är fullutrustad vilket inte alla MC2 är. Dem kan nämligen komma utan taklucka men min har taklucka och den läcker inte ens.

Med massa dåliga argument om att inte ge upp snurrandes i huvudet så var det bara att inse att jag lagt så många timmar på denna rostburken redan att det vore synd att ge upp nu!

Bara att gräva fram plåtsektionen jag har liggandes hemma!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ceaf0bbdade1fa73b74291073f2fac5.jpg

Tittade länge och tog fram tumstocken och inser att det kommer gå, även om jag tyvärr kommer behöva tillverka lite egna bitar då det inte räcker annars. Men dem bitarna borde inte va allt för svåra att tillverka. Kom igen nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ceaf0bbdade1fa73b74291073f2fac5.jpg

Legat utomhus men är bättre skick än den i VTin. Så använder denna sen. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0aadbd53a24469b1337289e8757108b3.jpg

Tog bort skyddskåpan till bromsrör och bränslerör och inser att allt är skrot. Kul. Detta måste flyttas då golvet ovanför ska kapas bort. Japp det ser okej ut härifrån, men det är body med färg vi tittar på. Inte ett golv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2ee4aa8debe8e41f1c6a501acfb76d9e.jpg

Växellänkage måste väck då det är i vägen för framaxelvaggan. Här ser ni även värmeskölden för katalysatorn. Jag trodde detta var trasigt men det såg likadant ut på 13milarn så det ska visst va såhär! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f5bd221e80e451eead61b2e17b71fbb3.jpg

I Hondavärlden finns det en del som heter "Bitch pin". Jag har bara plockat bort en sån tidigare. Det är en rörsprint som kan sitta rejält. Finns många trådar om dem online. Den håller fast en del av växellänkaget i växellådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f00e1c2222fd9a544dc6fb37513ae1ab.jpg

Här bakom damasken sitter en metallbygel som man får pilla väck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-43d1bd2bdbe6ee53f1be207d945fd013.jpg

Här har vi den ökände. Den ska bara hamras ut, men det är inte helt lätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b8dae3537aa457f3d1f8df0d3c54b7d5.jpg

Jag modifierade en skruv så den både styrde in sig själv och dessutom passade perfekt och då gick det förvånansvärt enkelt med en slägga! Kanske ska börja sälja "Bitch pin extractor tool"? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-243fff4be537a637ce0776f41ee51416.jpg

Tog bort upphängningen på höger sida och skickade ut drivaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-04f0b2e26dc0c417cb95eabea53a77f0.jpg

Tittar vi in i växellådan kan vi se att S9B inte är en vanlig växellåda. Normalt sett så ska vi inte kunna se andra sidans drivaxel utan vi ska se den där stående axeln som håller dem små dreven i diffen. Honda har alltid varit väldigt envisa med att sätta öppna diffar i sina modeller. Det var enbart toppmodellerna eller ibland enbart toppmodellerna på Japansk marknad som fick någon typ av diffbroms. S9B som enbart sitter i MB6 och MC2 har en torsendiff viket gör växellådan väldigt dyr begagnad. Folk vill bara åt diffen dock. Man brukar mena att S9B har så lååånga växlar vilket skadar accelerationen. Nu har jag aldrig kört en annan "vass" Honda än just denna så försöker förstå hur galet korta växlar det då måste vara för kunna tycka att denna är långväxlad. Har för mig jag hade strax över 4000 RPM på motorvägen liksom! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8aebf12c4e8b9f748d4bc1eff6ca5f4d.jpg

Började lossa dem stora skruvarna som håller vaggan i karossen. Insåg att dem var olika långa så satte tejp på 13milarns vagga som är den som senare ska monteras dit då den inte är helt täckt i rost.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-47fc3e7d0d87b6926fad8163d04090a6.jpg

Var två skruvar som satt extremt hårt. Vi snackar rör-på-ett-dragskaft-och-rädd-att-bilen-ska-välta-av-från-pallbockarna hårt. Den ena släppte tillslut men en gick av...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d7c4746c05a642316da8702b38e15df5.jpg

Var bara att inse att jag får kapa sönder vaggan för att få loss den. Så tog bort så mycket som möjligt som var i vägen. Här är det enbart krängningshämmaren som ska återanvändas då den är större på en VTi. Övriga delar här tar jag från 13milarn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-303ac0c3e04d8665b06794f59c78a207.jpg

Ganska fritt här nu. Pallbockarna har jag tidigare haft under dem stora bussningarna på framvagnen men det går ju inte när allt det ska bort. Inte heller kan jag ha dem under lyftpunkterna för det är ju det som ska lagas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-78e7e23140224dd856540a38c79726d0.jpg

Dem står nu under dragöglorna fram. Det har dock en bieffekt då karossen är ganska klen (även utan rost) så motorns vikt räcker för att hela karossen ska flexa så pass att dörrarna fram blir något svårare att stänga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc963ff4981cd438b6f7848e78230aad.jpg

Här ser man lite att när dörren är öppen så passar den inte. Kommer därför flytta pallbockarna innan jag börjar svetsa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9e296ece0ba16ac3a8e5ab2955bda9c2.jpg

Bara börja kapa, inte lätt alls. Lyckades försvaga hylsan lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e1478595c77d93b8618b9ad538a5803e.jpg

Skickade i en skruv i vaggan och slog med släggan så gott jag kunde och tillslut släppte den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a47e16308415d7158ce2cda8f356ddcf.jpg

Hylsan och skruven hade verkligen satt sig. Måste ha varit fukt här under lång tid. När jag lossade detta på 13milarn var det inga problem alls.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2ee8b39bad549efb53909486350aef55.jpg

Äntligen loss! Lade på tok för mycket energi på att slippa plocka bort styrväxeln bara för att inse att den kommer behöva lossas sen när allt ska ihop igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-557feea6313a959041694d9ed50a2cac.jpg

Denna bussningen har gått av på vänster sida av bilden. Det är helt. av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b40879fd5da36cc79dc4f04a74b524e4.jpg

Styrväxeln upphängd i buntband. Nu kommer man verkligen åt lättare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3b636b02b113cc9bd71bb22ba7a75a02.jpg

Försökte lite med en svetstång här men den snurrar inte alls. Hoppas verkligen jag slipper öppna upp rambenet och laga muttern. Ska inhandla en induktionsvärmare för en sån hade verkligen behövts dem senaste veckorna. Inte gett mig på detta än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c47b270a45ad952806ce616ddde0843f.jpg

Bromsrör och bensinrör går mellan vaggan och golvet. Så kommer få byta detta innan nya vaggan åker upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-736093d7de16c477728c6139b8da58fa.jpg

Här kunde man inte se innan. Och det är kört. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-67bf697a734bf833242df1187d226a46.jpg

Nu lyfte jag på golvmattan vänster bak. Ah shiet inte mer...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d719d9f6d288a9d1ec9a89537e5ad476.jpg

Lossade bältet. Denna skruven hade rostat en hel del och fick köra fram och tillbaka i kanske 20 minuter innan det släppte. Skruven går in i tröskeln. Det verkar dock klarat sig så pass bra att jag inte behöver laga något där. Bara dränka det i rostskydd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-94d77b323d41687c4a5962dfc10a7062.jpg

Bältesrulle och stol borta. Japp här har det stått mycket vatten. Tur det inte är några styrenheter i golvet. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff40a866cb17e9aadf6c2c567343d276.jpg

Vänster bak. Det är ganska tunt men min förhoppning är att jag kan slipa bort den värsta ytrosten och sen på med skydd. Har inte denna delen så måste tillverka den i så fall. inte kul med dem få verktygen jag har.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-06aae08ea30fe39f9d13f29c84a59ec2.jpg

Kapat bort det värsta i golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7efa0d0ac1ddeec3005e65a2b949deb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c8051e5a665ed2fb71a30c05d41bf305.jpg

Reservbiten bortkapad från resten av tröskeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-98d64209ffbd8a8d821a19ac7a5da4c7.jpg

Övre och nedre del nu delat på mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-95072aaa8cd3b1c5659531c6900d587f.jpg

Efter mycket mätande och kapade så hade jag en stor bit som täckte det mesta av rostskadan. Höll nog på med detta i ca 2 dagar innan det passade bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5d384dd487f63f9688c9bd020b9df428.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a44e4c3a2f904829771b97f3dd6334e6.jpg

Börjat punkta dit den. Detta var verkligen en milstolpe. Nu var det inte längre ett stort hål i bilen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0dbee8cf5b3ba36ca16dadba599922de.jpg

Mycket svetsande och slipande senare så satt den som berget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7f096e494406823dcd1c87fb4adfcb51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-203de1b72e2f85acc0802bbce0655443.jpg

Svetsprimer på sina ställen och dit med en nytillverkad bit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5797694ee26b11be79c4f2249b84013f.jpg

Tyvärr hade jag ju lite för lite golv så fick göra en passbit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3e2f5d704623e8a447903db167798125.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-17e357f50f6bf9425a9de47b431e10d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1d3f588e1e21d1efc9a2c9300e7d0574.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e42847228c7fc5212b172e4c251c6f0.jpg

Härnäst fixade jag ett hål fram. Det ska vara ett hål med gummiplugg här så fick vara lite påhittig. Detta hålet behövs verkligen så jag kan rostskydda ordentligt sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-10c98b9761e5fb5f00990f0fb65daa56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9343fbd595c951036b2d865b8b2f5283.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a35de12f2da14625191286bf690cae47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-672afeb57d10fdae061a7d2544bf5875.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8d328aba3ea8d67c1c53b0bd67dc7be0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89c576df23d8465cc81fc3733bb042a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b3ddcec877e92ecb72a2a5b03ea95d6e.jpg

Det möts många plåtar här framme så fick kapa bort en bit för att kunna svetsa bakom, den fick sen svetsas dit igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c2b145d2fd5421ff2518ae11885e1567.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b8e0a555e81df6c67dc1d3f596bb940e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b8146ffb327f41daacf85de76f14d17a.jpg

Lagt på färg och kitt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb1ec6dc472b0157ed5faa1da715f1d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6cad87cd1617c410673495b93f1ef9e0.jpg

POR-15 på insidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a833cd0050f378500fe0d251a0f6c450.jpg

Och Hagmans T03 på undersidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-93645c83ca86c9d0caa9120e83f3dd4d.jpg

Fantastiskt! Nu är denna delen av karossen lagad. Det återstår en hel del tyvärr men det rör på sig. Ni är nu uppdaterade. Blir det ett halvår tills nästa uppdatering? Ne det hoppas jag inte! lol

Mew
5 december 2023 · 2 160 Inlägg

Bra jobbat! Bockade du till den lilla kompletterande golvbiten på frihand? Sjukt snyggt i så fall, följer ju golvet exakt! big_smile

Xebers76
5 december 2023 · 2 274 Inlägg

Mew skrev:
Bra jobbat! Bockade du till den lilla kompletterande golvbiten på frihand? Sjukt snyggt i så fall, följer ju golvet exakt! big_smile

Japp den är gjord på frihand. Tog sin lilla stund xP Bästa sättet att få till det där sista är att vara snabb med hammaren precis efter man svetsat och metallen är som mjukast tongue

Oreggad Ruter Knekt
6 december 2023 · 652 Inlägg

Själv upptäckte jag att den räfflade, galvade takplåten följer skåpbilens golvmönster, mycket smidigt när det behövde lappas några centimeter.

Trevlig läsning, enkel och lite småfula/funktionella lösningar som ser bra ut..

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Xebers76
22 januari · 2 274 Inlägg

För en gångs skull så kan jag säga: STOR UPPDATERING! Japp jag har legat i rejält på sistone!

Sista bilden ni såg i förra inlägget var tagen i mitten av oktober. Sedan dess har jag fått gjort så pass mycket att jag tagit strax över 400 bilder. Detta kan vi absolut INTE gör till ett enda inlägg! lol lol

Dags för golvet vänster bak. Gick loss med roterande stålborste och höll tummarna att jag inte skulle gå igenom. Ja det är tunt här nu men det håller faktiskt så jag låter det vara. Är så trött på rost nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c121e4fbfba37fd48f50de1b109cc97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0bf8956e0d59a71ae76dc648890dfcb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-96aecf699469db589a443da62d1081cd.jpg

Dränkte allt i POR-15.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f9fec5d86bd7400ae87bf0545e5ddf7a.jpg

Hålrumsskyddat mellan golv och brandvägg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-54aa5ff5f6139927ea39788b398dda03.jpg

När färgen var torr kunde jag äntligen lägga ner matta igen och skicka in stolen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fdeae6cebed383c4c5e710633ab05da3.jpg

Fästena till stolarna är rostiga tyvärr. Tanken var att slipa ner dessa och måla med svart hammarlack. Problemet är bara att jag kände mer och mer stress över hur bilen aldrig kom ihop och veckorna bara flög förbi. Har fått bli en del genvägar på grund av detta. Man kan självklart fixa detta en annan vinter när inte hela bilen ligger i tusen delar. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-84b55efad81fd7be4d36ee2f12d19110.jpg

Hålrumsskyddat tröskeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e11ddf0be4e140b7171909d45a42c523.jpg

Övre balken fram var såklart även dålig på denna sidan, till och med lite värre än andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8169734e67b98efe97e096eccf025d05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-75e638c172931fe53893b326e54868da.jpg

Den stående plåten fick lappas i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0afa68c924fce6d9b24c22c552e5c382.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ceff746145b3a39731eeafe45fa15dba.jpg

Här uppe blev det samma som andra sidan, men faktiskt inte lika mycket rost. Kul att kunna säga det! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-01262ba3bc546880017dd502157e833b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-63c66eb647db5aaded0481fcc1a5bbd5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ffa07e13af740984194f9582e1d4a6d5.jpg

Blev sedan färg på allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0805d806dfee279c2356af3076c10e1e.jpg

Hittade mer rost i hjulhuset. Här blev det hål in i bilen och därför får det bli limning igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1ce3725048d56346ac9fb52631670618.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5f0efe2ff871bc751bfeca2004090c77.jpg

Samma plåt var även dålig längre upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0addf5f411e99935cbd577ef3f4b107.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0412794208871350687bc6fae4a8a501.jpg

Gjorde en mall och kapade ut en plåt som jag sen målade och satte fast med flytande packning. Fusk kanske? Ja det får jag nog hålla med om! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a1365023d3aa8a3f62738b8ac6a783bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d3a62c1b6a0210ea9ca99e838e50414.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-80a5ef22cbfc36b8843da6e8bc1b3ae0.jpg

Tröskel/A-stolpe gjordes rent och målades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7bfdd8e61edad1bf80288dc2d3b231b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1cd8f33719022f8d6b3a84db7e3489be.jpg

Plockade fram framskärmen som jag fyndade på skroten. Denna är svart på insidan så den är bytt någon gång så den har klarat sig riktigt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38ea28967d0639873d08094ed5537b7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e2a0b95a88033ee0da90fb96f015e9f3.jpg

Köpte mig en induktionsvärmare och lyckades lossa den där skruven som jag hade så problem med till framvagnen. Underbar känsla när man får loss grejerna! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fbe431ff563a9bc182df68d8fb6bd7c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-40585088bffcd97db0af017e8c201102.jpg

Sista hörnet på bilen som ska rostlagas är vänster bak och då ska bakvagnen bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-24753d457a335f3fca5c322b2f787245.jpg

Här var det verkligen katastrof. Nästan varenda skruv fick kapas loss. Denna ni ser på bilden är fel storlek och har en lös mutter i andra änden, inte en svetsad som det ska vara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-24b563ca6f334fe86397827ceade57e9.jpg

Mellan fjäderben och länkarm satt en för lång skruv och för det ska ska funka så satt där en lite för stor mutter som distans. Även detta fick kapas loss för det hade satt sig totalt i bussningen som dem flesta andra skruvarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-410cc4a5b1bb067a3a7a721b141d1c98.jpg

Här var allt väck! Skulle egentligen dokumenterat mera men blev så trött på att det mesta fick kapas sönder så blev inget med det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-087e341c657430c907a1f8c8dd43fdc6.jpg

Fått ett rosthål här inne. Lite skumt kan jag tycka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-df5a68b908047d56050cbe1da0bed974.jpg

Tröskeln vänster bak har fantastiskt nog klarat sig! Hade därför fått för mig att balken innanför skulle vara okej. Men den skulle visa sig vara ännu lite värre än andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3b79757639c1581ee8811cbb85723feb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c5b39c8f5c427dbfbcd1671b1c726614.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-be6c15648643e07f084cd980a765ef51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9114841a39c7900d853a255ba926f857.jpg

Här ser ni en länkarm som fick kapas av. Fick verkligen inte loss skruven. Fick öppna upp mycket mer här än på andra sidan. Det som är kvar är väldigt tunt så det var en utmaning att svetsa i kan jag säga. Men vill inte kapa upp mer. Måste ta stopp någonstans! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d6e13771e596ad680efcc9ae5638e824.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a13d836cf44fd160e066949807a20ab6.jpg


------------------------


Det är nu början av December och jag stöter på ett stort problem. Använder tryckluftsdrivna verktyg för att slipa och dem fryser tyvärr nu när det blev minusgrader eller iaf nära minus. Verktygen går i några få minuter och sen stannar dem tills man låtit dem tina och blåst ur dem igen. Även tryckregulatorn på kompressorn strular. Jag har alltså kört fast.

Redan stressad över hur veckorna bara försvinner men bilen aldrig blir klar så får jag bara inse att jag kan inte laga rosten först och göra det mekaniska sen. Det får bli det mekaniska nu istället! Med lite blandade känslor i kroppen så loggade jag in på Autodoc och beställde delar för 7000kr. Här ska meckas!!

Är ju faktiskt detta som jag tycker är kul med bilar! Mecka och såklart köra. Laga rost bara spyr jag på vid det här laget. Dock att mecka i 14 minusgrader var väl kanske inte sådär kul! lol

Vi börjar med att tömma kylvätskan! En smidig kran finns i botten av kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ef3f1bd3e369d7a3288d9102e17a53c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1f4f29a58e9797f198d0201b57b93174.jpg

Nästa steg var att få ut växellådan. Då det redan var så mycket bortplockat på bilen så var detta faktiskt riktigt smidigt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7646684fc65a9850ade5148bbff5ff02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-00d6d4b49a0b01200bbf436984e3c0bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fe7564e7b54c20583fc3dc434e9b4dc0.jpg

Kopplingen tar längst upp och är på gränsen att den slirar så det ska bytas ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d05fc9f05e10270c596a7dbf3e86e970.jpg

Det var slitet ner till nitarna och det hade käkat rejält på tryckplattan pga av det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2897f537db08aaa632b336c991a16574.jpg

Svänghjulet såg inte heller så fräscht ut. Men tänkte som så att det syns ju inte när lådan sitter på plats sen så det är inget att bry sig om! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c2d80e587a0f97b21b346851e01c414.jpg

Ville få bort svänghjulet så jag kunde byta packboxen bakom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a2f374076e6212726b755f1f87a34ca.jpg

Såg faktiskt inte allt för illa ut här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ca1b630e563581e94c9a72b2f698e522.jpg

Drog i en skruv och satte ihop två svetstänger så jag kunde hamra ut packboxen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-db9a912b274f79c90003d933fe73d345.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b1b78860922b9f020f29627a0d615fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b020e26463127287bb538e214af31a5a.jpg

Ny original köpt hos Honda. Den var lite svår att få dit. Den tunna fjädern som ligger på insidan ville lossna när jag monterade dit den. Tog flera försök men jag kan ju inte veta till 100% att fjädern kom rätt då man inte ser den. tongue Om det blir tätt vet vi först när den startar.  neutral
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ab4bdbed39e6ddb77b52fc8ae19ee76.jpg

Gänglåsning såklart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a5a7598dcf44352fbeca83af3a75d0a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3148c47552152b4335ca58259af1b093.jpg

Köpte mig för första gången ett verktyg för att centrera lamellen. Har i alla år kört på ögonmått och det har alltid funkat. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-592470b5e802030bcee4851fc0e1fcad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-147e79f1421daa02b209efca8a2100a2.jpg

Köpte en ny packning till växelstaget. Här läckte det rejält. Det fattades mycket olja i växellådan så jag hoppas den klarat sig. Packningen var lätt att byta. Var nästan bara att dra av den och på med den nya.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7dd16b1d54a5cb2c92144b682a6720c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d0f72159fba200dccaadc30c2d50123c.jpg

Denna kudden ska bytas så började lossa skruvarna. Men hörde ett klick och sen gick det jättelätt! yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d3a0ae338fca25e8d4296584ed9f9a16.jpg

Japp... Muttern har släppt från sin svets inne i rambenet...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-05090bc3d5e89605625f986e9d153873.jpg

Och då var det bara att packa ihop och gå in för kvällen.

Xebers76
26 januari · 2 274 Inlägg

Efter att ha gråtit färdigt så var det bara att kapa upp balken. Kommer inte på något annat sätt att lösa problemet med lös mutter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7786d88e56a66c4ac2851afbafdc49d8.jpg

La på några rejäla svetsar, men det blev för varmt så ena skruven fick gängskrot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-be08989a04f08cb9ac02ceeca388f183.jpg

Fick slita väck den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-15767b6e5e86355fe42b53bee56d35b1.jpg

Lyckades hitta skruv som såg exakt likadana ut. Är antagligen helt rätt skruv också eftersom det blev över från V6 bygget då detta fästet inte behövs på en V6a.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a619ca1feab057beece50a1655b080f.jpg

Svetsat lite mer aktsamt. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fe330e70c1141b14c9037223d8b434cb.jpg

Börja på att svetsa igen sorgen igen. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b7e85a80e3f967d01f8d7cbbd7de7a8f.jpg

Växellådan kunde nu lyftas på plats igen! Najs med lådor man kan lyfta upp för hand ensam! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-15795baa68ae86ccdaedddf919134672.jpg

Ny växellådskudde som vi nu äntligen kan skruva dit igen när muttrarna är lagade. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2c4aa8b2c6c46209bfa6c438e7564aa8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cd9948660ca304ad6cf8883a8fcb34a3.jpg

Ny slavcylinder! Lyckades rädda original rör enbart eftersom jag har en induktionsvärmare. Ett av mina favoritverktyg verkligen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bc54a6918516ba238136a551b70e7a02.jpg

Fördelaren då ja! Ska byta lock och rotor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-69bd4816d047960ad0781872766c5f37.jpg

Spruckit här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9c7333787a094299d8d15a6469965aaf.jpg

Skruvarna gick rejält trögt. Drog tyvärr av en av dem. sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1386a11a797b6dbb4a64a7598498a69f.jpg

Så nu blev det hela mer avancerat och hela fördelaren får plockas bort från motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0573c0adf446c91fa243007532c897d5.jpg

Försökte massa grejer men fick tillslut borra ut och gänga om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e1733195254a5d38ae8e2d7aebf17441.jpg

Smorde upp alla skruvarna denna gången så det inte ska hända igen. Kommer få ställa in tändningen sen när vi kan starta motorn igen då fördelaren var lossad. Det hade jag nog iofs gjort oavsett.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a7c12e87f6d95cb3a033fe52c124ee3c.jpg

Då var det dags för andra sidan! Även denna kudden ska bytas ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8be3db5bcdc7d5a30c75a365e3017e92.jpg

Här ser vi dels att jag fått ut ENA skruven till kudden och att det fattas en bit av min remskiva. Ingen aning vad som kan ha hänt där. Är bara en sak i listan över konstiga fel på denna bilen! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1eeed2fdeea984d7ab4b8337332e2664.jpg

Skulle titta in på den snurrande muttern och såg att någon haft förråd här inne i rambenet! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e142bd638370ac7ea45783bc5c89022d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a115b16a956f04f9d1a96dc239a50789.jpg

Fick plocka väck spoltank och torkfilter så jag kunde komma åt att öppna även här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-289fe8551500fa9810ade37a640b47fc.jpg

Gjorde samma fel igen och värmde en mutter för mycket så fick krångla med det en gång till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f6093574e8ea62e177bb6f0efc8a8f46.jpg

Med den biten ur världen kunde jag lägga igen båda rambenen igen och måla dem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-187459b4e4ed616cb1684051b76be6a0.jpg

Kudden var riktigt illa på denna sidan som ni ser.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f7b2dac4a90dce40990e371441187c6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-298410af8bd7c3c96904568e21404ef9.jpg

Nu ska det bytas kamrem!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e250a1ad70dcf70161cdaf9fe29400bb.jpg

Den ser riktigt trött ut den här stackarn! lol Verkar ha all funktion kvar dock, inte märkt några problem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bc8ca31530c4258f624e27d01e1d2524.jpg

Den lilla kilen ramlar alltid ut när man tar loss remskivan så det gäller att ha koll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2c7adf394d5d209d1c5310cf90b9e05.jpg

Min ack så vackra ventilkåpa får monteras loss. Bara 8 muttrar så riktigt smidigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ccaacd2d28a3a4a9cc2d9d599b679a46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2daaab0ec05554cd03a42d5ef1720cd3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-97e1cf5bd49020b35609d7eeb24ae28b.jpg

Ingen aning hur en kamaxel ska se ut efter 26000 mil. Men inga missljud i maskin iaf så antar att det är okej. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c8f2349ae2b1b5236d9d36a1cc06f02b.jpg

Tog loss styrservopumpen och behållaren så jag kan komma åt lättare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6de223a9145c697662d06f410829f890.jpg

Remmen såg faktiskt hel okej ut. Men vet inte när det är bytt så tar inga risker här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4422b08a61183ba51de81eeffba4817b.jpg

Eftersom bilens saknar front så kan jag dessutom komma åt via hålet för strålkastaren. Detta skulle visa sig underlätta något enormt verkligen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-71f707ca45548b4f839c35cde8968a94.jpg

Övre motorfästet borta! Honda tyckte det var en bra idé bygga det så man inte får bort remmen annars.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-741d24659317c4e7897a36bae82c6350.jpg

Spännaren är en enkel fjäder med en vibrationsdämpare på. Denna spänner inte remmen aktivt utan enbart vid injustering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e988bed0d3642fe4f38b0bf7c80f2ed6.jpg

Nu ska vattenpumpen ut för den ska bytas ut! Syns inte bra på bilden men i den röda rutan har vi en skruv som inte är inne hela vägen. Det visade sig att den bottnat innan skallen tog i pumpen. Denna skruven får jag byta ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a467c372f95a653cdcb7b250d8768c88.jpg

Pumpen borta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e2c2213fd19e6745ea269dab596b5f33.jpg

Tittade i manualen och alla skruva SKA vara lika långa så det måste ligga något i hålet eller så är pumpen feldesignad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e486c0529ad1a12d7ab7ea8700fdf4d5.jpg

I vilket fall så får jag byta ut skruven till en som passar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f5b86820b2eb9bf478539f04dcdafb63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5d76ff268282228cd4ad42c6753d1a4f.jpg

Vattenpump och spännare på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d377afe1dc98ddab95c766d94ecacab5.jpg

Hängt på remmen och nu ska man spänna spännaren och snurra motorn några varv för att sedan lossa skruven på spännaren ett halvt varv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-07e9b4a6a5426069cb0952c37fd64937.jpg

Remmen har nu fått sätta sig något och nu kommer den knepiga biten. Man ska ha motorn i TDC och sedan snurra veven 3 kugg motsols så remmen spänner sig och då ska man låsa spännaren. Det som hände mig var att insugskammen sköt iväg precis vid 3 kuggar så allt hamnade fel. Fick därför sätta en nyckel på skruven på insugskamaxelns drev för att lite lätt hålla emot och samtidigt låsa spännaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-569ddbe6c9cf7496d305cbb4f60e10f5.jpg

Förskjutet några kuggar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a71a9aadedd11517d05b6dc34948416a.jpg

Remmen är i spänn och den lilla fjädern drar i spännaren och där låser vi fast den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a0da7cdd7143834ea2d413625f98ddf3.jpg

Ny motorkudde. Remskivan på plats och nya remmar på! Monterar inte till AC för det är för mycket trasigt i AC-systemet så har vart att prioritera bort det i nuläget. Det ska fixas för målet är ju som tidigare nämnt att allt ska funka!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-20fec711864a7f67e25fd11e68e74f2a.jpg

Underbart med nya fina delar på rostiga gamla delar! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af8811404d0e129d7da1ea25d9f6138b.jpg

Hålrumsbehandlat rambenen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de07bbe44d86ae53104969353ebac969.jpg

Nu ska dem där muttrarna inte rosta mer! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-424095cc14cdfaf0c3d77c47656e04c3.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari · 17 485 Inlägg

Hade för ett gäng år sedan en Rover 620 SDi. Är det samma bil månne?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
28 januari · 2 274 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hade för ett gäng år sedan en Rover 620 SDi. Är det samma bil månne?

Just dem är jag osäker på. Men den ser väldigt lik ut tongue

MrHyde
28 januari · 654 Inlägg

Xebers76 skrev:

Hybrid_ skrev:
Hade för ett gäng år sedan en Rover 620 SDi. Är det samma bil månne?

Just dem är jag osäker på. Men den ser väldigt lik ut tongue

Rover 620 var en Honda Accord, mer eller mindre. Den byggdes av Honda i England till och med smile

Live long, and prosper.
Xebers76
30 januari · 2 274 Inlägg

22a December var en stor dag av den enkla anledning att bilen fick ett ansikte igen! Fick verkligen kämpa emot kylan. 14 minus är inte kul att jobba i.

Plockade fram två gamla strålkastare!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c49f541f465f79db7e499005ebf565a.jpg

Behöver plocka bort diverse delar här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f1e6fcb41df660c3bc8130d614ce112e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e5385b5c0685003807eedca6fe4d091.jpg

Detta för att det nu äntligen är dags!! Mina nya fina strålkastare ska dit!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e991ea7054e75e1b537e091d235eaae7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2c7e9cf5505d4ead385871b51382fa9a.jpg

Börjat montera delarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6ae096496466201be19eb28199ad97dc.jpg

Denna lilla rackare måste man ha koll på! På en av strålkastarna hade den lossnat från tejpen och lås lös i lådan! Otroligt att den inte försvunnit!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d6d045524e37b1c04e9e596bf330362b.jpg

Den ska monteras på den gamla höjdjusteraren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e773638c14a8c26adbab945203ab741e.jpg

Detta ska sedan tryckas i riktigt hårt i lyktan så delarna hoppar ihop. För att det ska bottna så man kan trycka till så fick jag justera ut själva justeraren så reflektorn bottnade i det yttre glaset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a218cae65126fb8ee5f2066e657b586.jpg

Sådär ja!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6502299ae0bdeacff39629e21095e524.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d1b409010eac95f56a0afd4d43f77557.jpg

Nu snackar vi verkligen fina delar på en sliten bil! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-be55f558304e88e69bbeeba0b8c4d25c.jpg

Tutan verkar vara lite av en sjuka. Dem ger upp. Självklart är tutan ersatt med en icke original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b989a46bcf889e3e2c0cacc3e3519740.jpg

Hade 3 stycken! Har glömt att jag skaffat och sedan skaffat fler verkar det som. tongue Här fanns även kabel och kontakt vilket jag kommer behöva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8a0083b574fb97135e22a66cf30ae029.jpg

Även skruven som håller fast tutan är fel. Plockat allt från 13-milarn så detta kommer lösa sig galant!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2a0a5278e63f53fec41fab50a88883f.jpg

Rätt tuta på plats och med rätt skruv!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8f7aca74f47087135e6f06ad9207c731.jpg

Fixade kablarna också. Nu kan man inte se att det har hänt något här. Är något belönande med att få tillbaks sånt här till original igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7d1b7144e9a9df876b2f0c5f9ffdfe3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-798df7dbd3db4d13fa21594867158769.jpg

Bilen har haft extraljus vilket den inte ska ha mer. Plockade bort strömtjuvarna och tejpade in kablarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2d481a1e779b9660a4e1a351c4134ffa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e040f92a341db4e6ae593fb89ff866be.jpg

Monterade ett Kylarfäste i mycket bättre skick. Syns inte då allt är smutsigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0199a9828994554e4f61ecdd5afdd33f.jpg

Nya tändstift!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2a0f314a365c94026f1ccff4374ba102.jpg

Stötfångare fram fick jag skaffa en från skroten. Hade gjort detta sedan långt tidigare faktiskt. Fick verkligen gräva fram den från vinden! lol Både den som satt på VTin och den som satt på J-swappet var på något sätt sågade i. Dels för extraljus men även för motorvärmare. Så ska vi inte ha det. Så denna o-kapade stötfångaren ska dit!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-508ce831ed23ab0b2959510243e31576.jpg

Finns bilar utan spolning till strålkastarna och då är där inga hål. Jag personligen gillar spolarna för dem är tidsenliga. Men är helt förstående för majoriteten som vill att det ska vara cleant, alltså utan spolare. Denna bilen har funktionen så den ska funka. Nya stötfångaren hade nästan alla delar! Brukar fattas och vara trasigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d3c0834166930b397282f6534edbad87.jpg

Fattades bara en låsbygel och så var vi i hamn! Självklart har jag sånt på lager! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-497653cfee65bc7823fa104551377f01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0893d534680de53c54d0ec04bff804ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1bde86e799f4300c31fcc86656f1f96f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33a92adcf16780c39cdd9181b307c487.jpg

Båda lyktorna på plats. Sedan åker krockbalken dit. Denna kommer från J-swappet då VTins var krockad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-23b0ef325759ba9b04a367eb4e9c1ea3.jpg

Fick springa ut och skruva av VTi-S spoilern från brukisen och montera dit den! YES! Nu börjar det likna en bil! big_smile big_smile big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1ca56952517a0e5cc55e00f85f5535af.jpg

Vill testa lamporna i mina nya fina strålkastare! Men pluspolen och minuspolen var riktigt sånt där sönderskruvat elände!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2750d517a2d2b25b5d1b8eea770a6be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bd4b247b9a078ee8c82dc08770932c2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dbbb699734e9cd09e9c45d69b248db3c.jpg

Så 13-milarn fick offra sina fina originalkablar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-be5c03485d8bbbece3605a1219ec06e0.jpg

Underbart! Såhär ska det se ut! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-85932b205c5eb6fe08efbc4db7174ace.jpg

Japp visst lyser det! Snacka om att det är skillnad på nya och gamla strålkastare! Nu börjar vi kunna se ljuset i slutet av tunneln! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b291901eeaa0b5af9501d7ed07d37bd5.jpg

Vart förvånansvärt mycket jobb med att passa in allt. Blev ju såklart mer med detta först när huven kom på plats. Jag jobbar i karossverkstad och att passa in paneler är bokstavligen en del av mitt jobb. Så man är ju lite skadad. tongue Men det det blev helt okej tillslut, saknas mycket justermöjlighet på dessa så man når inte riktigt hela vägen utan att börja modifiera saker xP

MrHyde
31 januari · 654 Inlägg

Den där ihopskruvade pluskabeln får ju en gammal elektriker att våndas, undra hur dom tänkt när dom gjort så? yikes

Live long, and prosper.
zzr94092
31 januari · 4 391 Inlägg

Hur orkar du,helt jävla otroligt vilket jobb,har lagat mycket rost "förr" ,men det slår allt.. Verkligen en tumme upp till dig....

Xebers76
31 januari · 2 274 Inlägg

MrHyde skrev:
Den där ihopskruvade pluskabeln får ju en gammal elektriker att våndas, undra hur dom tänkt när dom gjort så? yikes

Där finns bra plats på original pluspol om man vill koppla in fler komponenter så jag fattar inte varför det är ombyggt från första början ens! lol

Xebers76
31 januari · 2 274 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hur orkar du,helt jävla otroligt vilket jobb,har lagat mycket rost "förr" ,men det slår allt.. Verkligen en tumme upp till dig....

Tackar så hjärtligt! Orkar gör jag knappt! lol Men jag dagdrömmer varenda dag, år in och år ut, om att få köra den igen så det är vad som driver mig framåt! big_smile

Xebers76
9 februari · 2 274 Inlägg

Dags för ny kopplingshuvudcylinder. Dem gillar att läcka bromsvätska in under golvmattan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2c82b99f4adc9e5354c2cad62d6e424.jpg

Köpt en ny, som såklart ser lite annorlunda ut. Får hoppas detta kommer funka bra sen. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-905dca5c6c9b3761330819ab1d497340.jpg

Den gamla var verkligen trött.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7fb567eed4414444074558e8fd43cdfb.jpg

Flyttat över en packning och skickat i cylindern i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b4463dac70f579e2146499a18756986.jpg

Man kommer faktiskt åt helt okej här under.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ae2651b23c378a4a83fc8329c2076b39.jpg

Nästa steg var att skicka i denna sprinten igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c448a102c39e884f46cf57746d6d0786.jpg

Men fick inte i saxpinnen. Tog stopp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-904a5e9be9e7f08faf1ea9fc8ec72fde.jpg

Plockade ut cylindern igen och såg att öppningen var lite olika här. Den fick sig en justering i skruvstädet. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e46ba17d3eee0df1387d263a3c376417.jpg

Armen var justerbar. Justerade så pedalen precis går emot stoppet, som även det är justerbart. Kommer säkert inte krångla detta. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-46aa7c87e6576a31a64c363265582fca.jpg

Där var behållare och alla skruvar på plats igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-439444ca2759bf6ad0f9aa484978bdd8.jpg

Härnäst var dimljus! Detta är något man inte alls ser ofta. Finns dessutom 3 olika dimljus. Jag har dem vanligaste här, så det säger väl en del om hur ovanliga dem två andra modellerna är! lol Dessa klickade jag hem på Ebay från Spanien för ett gäng år sedan. Dem brukar inte överleva i det nordiska klimatet så dessa var verkligen ett fynd!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4962c231421adb1610ad2b6bec2507fe.jpg

Funderade på om dem var olika vänster och höger, vilket dem också visade sig vara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8660e69dec2c2e6fd33c4b42cd7152af.jpg

Plockade bort standardkåporna, dem bara dras rakt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7dd89e8e2141b99af18d512d5fd88586.jpg

Den ena var justerad så långt att den inte satt ihop längre så skruvade in justeringen igen. Kommer ju få göra en ljusinställning på detta senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9119e30206b9eb9e27db7d71162b37fa.jpg

Hade inte rätt skruv. Men dem vanliga svarta skruvarna som sitter överallt i instrumentbrädan passade riktigt bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee8dc8e1f890d2a50d60e78855c25629.jpg

Denna bilen har haft dimljus men dem har nog flyttats över till någon annan bil längre tillbaks i tiden. Som tur är klipptes aldrig kontakterna bort. Dem har dessutom sina fästen kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-473aa9e8d3e5b147e6b498c2a6c3e531.jpg

Så allt gick att montera exakt som det ska sitta från fabrik. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-702d95dfd900ba3486869089654653f2.jpg

Kåpa för dimljus monterat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1979a0766f0868578dc5977a82da24d5.jpg

Funkade det då? Japp funkade direkt! På denna sidan iaf! lol Dimljusen går att tända även om det inte sitter någon nyckel i tändningslåset. Bara p-ljuset är igång så funkar knappen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f176a235d4b551681619fe684fece197.jpg

Fick ju bara anta att det var lampan på andra sidan som var paj.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-85a4e40cc27ff945fbd11d61202e418c.jpg

Plockade ut den och den visade sig vara hel... aj aj. Börja leta elfel, roligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b7044c7fc92a6206a904faaf6de1ed4d.jpg

Men det slapp jag för när den återmonterades så kom det ljus! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0da17644b1db967b3e8cf0db826180db.jpg

Dammsög allt skräp som hamnat i torkardiket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-35f2a5cd41c0db74b370f1e2f63d7a22.jpg

Och sedan rostskyddades det till 1000!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c0871fa82b9f4f76f65c66d11030bc4c.jpg

Här uppe spolade jag allt med en krypolja som jag även använt väldigt flitigt på ca 98% av alla skruvar och muttrar som återmonterats på bilen. Det ska aldrig rosta fast saker igen! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-31aa6f55ec4ac57cb2363642c80b1f8c.jpg

Det röda sträcket visar var vatten ofta tar sig över kanten och åker ner i fläkten. Är ganska kass design på detta. det blir ännu mer kasst när det samlas skräp här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-194bc2f5f0436570ecaaee4d8d89de81.jpg

Plastkåpan återmonterad!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a5b17c70ba551786820be8b3ae13782e.jpg

Torkararmar på igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-95fe4fadacf496cf3e6c4d1d43f25a21.jpg

Gillar denna lilla vingen som ger mer downforce till förarsidans torkarblad. Tycker man inte ser dessa så ofta? Skruvarna till den var inte helt spända så den satt lite löst. Återigen ologiska fel på denna bil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9809baa775a25fd8df68309ace143a9d.jpg

Dem nya torkarbladen som förra ägaren så snällt köpte till mig 2020 kunde nu äntligen monteras! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-094d0fcc99b83f23f1759163f3454675.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-530853ebd24b6f301b8679beebd928cf.jpg

Blinkers då ja! Både fram och bak så har Honda valt att ha vitt glas med färgad lampa. Dock är det inte riktigt sant fram då det är en färgad kopp runt själva lampan. Men utseendet blir hyffsat likt. Att man sen då väljer att ha färgat glas på skärmblinkers känns helt ologiskt, det stämmer ju inte med resten. Så vad många gör är att ta vita skärmblinkers från Honda Accord. Såklart gör jag det också! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0a73c04e5c19464d5573487592032092.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5f5bc78f2c348226dd8aafedbdde1a28.jpg

Torkaren bak var inte alls fräsch. Jag ska ha en fin någonstans men hittar inte den. Så köpte en begagnad på ebay. Jag tejpade den så den inte skulle bli repig under tiden den förvarades. Biltemas tejp tog visst den uppgiften lite väl seriöst för jag fick knappt väck tejpen igen! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e07ccd97787f90508b1ae1079804ea14.jpg

Lite skillnad! Vingen kommer såklart till nytta direkt. Avlastningsytor är farliga, dem samlar skit direkt! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eaad74cc9fce7fcad3eab3b6a387841b.jpg

Den fina på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-480c81acd7d15b9bed202209eb10e70b.jpg

Märkte under tiden jag grejade att något kändes löst i torkarmekanismen. Det visade sig att några av skruvarna till torkarmotorn inte var spända så allt satt lite löst. Detta har jag faktiskt sett på andra bilar innan. Något skumt där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e0c7da2de74012e7b2e0acb0c55d0f17.jpg

Allt för denna gång! big_smile

MrHyde
10 februari · 654 Inlägg

Dimljusen har jag aldrig sett på en Civic, ska kåporna vara svarta eller ska dom lackas?

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang