2.0 TSI kedjespännare

adamk88
21 maj 2020 · 5 Inlägg

Hej !

Nu går min fråga ut till kunniga bilintresserade då jag själv inte vet så mkt.

har varit en före detta glad ägare till en 2011 VW Scirocco 1.4 TSI, efter att den rasat så va det dags för ett motorbyte, efter där fick den några tusen mil till innan jag sålde den sad

Bytte till annan bil och nu är jag återigen inne på att köpa en Scirocco men den här gången en 2.0 TSi Facelift tillverkad 2015-02 med ea888 CULA. REG NR LTC232 Rullat 5 tusen mil och servad på VW som den skall.

Så jag har forskat lite kring motorn och kan inte alls hitta någon om just vad som har "gjorts" med motorn i sciroccon, där emot så vet jag att dom har bytt till kamrem på GOLF, PASSAT, JETTA, TIGUAN mfl men det står inget om mitt köp objekt Scirocco 2015.

Det är en kamkedja i den men frågan är om det är den "fixade" motorn med uppgraderad kedjespännare?

Har ni någon erfarenhet av denna motor med kamkedja över 2014 års modeller?

Som sagt, jag har googlat i 1 vecka och ringt runt men ingen vet. eller så är det väldigt osäkra svar.

är det värt att köpa ?

Å nej jag vill helst inte ha en GOLF smile

tack på förhand

Senast redigerat av adamk88 (21 maj 2020)

simlar
21 maj 2020 · 5 525 Inlägg

Ea888 har kamkedja och har fortfarande kamkedja.
Dessa har inga problem med varken kedja eller spännare vad jag märkt.
Dom verkar vara riktigt driftsäkra.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
adamk88
21 maj 2020 · 5 Inlägg

adamk88 skrev:
Hej !

Nu går min fråga ut till kunniga bilintresserade då jag själv inte vet så mkt.

har varit en före detta glad ägare till en 2011 VW Scirocco 1.4 TSI, efter att den rasat så va det dags för ett motorbyte, efter där fick den några tusen mil till innan jag sålde den sad

Bytte till annan bil och nu är jag återigen inne på att köpa en Scirocco men den här gången en 2.0 TSi Facelift tillverkad 2015-02 med ea888 CULA. REG NR LTC232 Rullat 5 tusen mil och servad på VW som den skall.

Så jag har forskat lite kring motorn och kan inte alls hitta någon om just vad som har "gjorts" med motorn i sciroccon, där emot så vet jag att dom har bytt till kamrem på GOLF, PASSAT, JETTA, TIGUAN mfl men det står inget om mitt köp objekt Scirocco 2015.

Det är en kamkedja i den men frågan är om det är den "fixade" motorn med uppgraderad kedjespännare?

Har ni någon erfarenhet av denna motor med kamkedja över 2014 års modeller?

Som sagt, jag har googlat i 1 vecka och ringt runt men ingen vet. eller så är det väldigt osäkra svar.

är det värt att köpa ?

Å nej jag vill helst inte ha en GOLF smile

tack på förhand

Jo jag vet dom har ea888, men VW bestämde sig för att byta dessa från och med 2014, det jag undar är om det sitter en nyare version på min Scirocco 2015?

ea888 är långt ifrån säkra, kolla google.com så får du se.  det framgår att man INTE ska köpa denna motor. Men det va tidigare modeller. nu har vi ju passerat 2015 och jag har ingen aning om dom glömt sciroccon och låitit den va som det är eller om det är fixat på den med.

simlar
21 maj 2020 · 5 525 Inlägg

Vad jag hittar bildmässigt så har Scirocco årsmodell 2015+ nyaste generationen av ea888

Jobbar som VW-mekaniner och har som inte märkt att dessa vore dåliga motorer.
Tidiga ea888 har haft problem med oljeförbrukning men inte nyare vad jag vet.
Verkar mer driftsäkra än eu6 2.0tdi.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
adamk88
21 maj 2020 · 5 Inlägg

kolla denna bilen https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/LTC232#specs , där står tillvärknings år 2015-02, Men så du säger att den bilen på länken jag skickad har den nya ? smile är lite rädd för att det inte skulle vara det .

simlar
21 maj 2020 · 5 525 Inlägg

Den bilen du länkar har motorkod CULA och det är nya ea888 smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
adamk88
21 maj 2020 · 5 Inlägg

Amen det är lysande ! då blir det ett köp på måndag med en inspektion och oljekoll! tusen tack!! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang