Bilfirma sålde bil med trängselskatteskuld .

KenZo
11 juni 2020 · 155 Inlägg

Ja som rubriken lyder.

Jag köpte bilen och nu i efterhand av ren flax såg jag att det låg 2 skulder som ligger och tickar på.
Det står klart och tydligt, "skulden tillhör föregående ägare".

Får firma göra såhär?

Jag har såklart mailat dom, får se hur de reagerar.

https://imgur.com/wNLqhtc

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juni 2020 · 13 734 Inlägg

den första ska har ju förfallo datum i morgon nästan om en månad.

så det betyder ju inte att bilen har skulder per automatik..

du ska nog se att båda räkningarna kommer bli betalda.  hur som helst riskerar du inget eftersom summan är så låg.

det är värre när summan är väldigt hög.
men än så länge är det ingen skuld och man kan ju anta att personen har råd att betala det eftersom dom sålt bilen mest troligen bytt den mot en ny  utan att veta direkt vad du har för bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
11 juni 2020 · 10 276 Inlägg

KenZo skrev:
Ja som rubriken lyder.

Jag köpte bilen och nu i efterhand av ren flax såg jag att det låg 2 skulder som ligger och tickar på.
Det står klart och tydligt, "skulden tillhör föregående ägare".

Får firma göra såhär?

Jag har såklart mailat dom, får se hur de reagerar.

https://imgur.com/wNLqhtc

Tickar på? Ingen av debiteringarna har ju ens förfallit ännu? Jag tror att det är rätt många som betalar räkningar utifrån förfallodagarna, dvs inte i förtid. Så chansen är ju rätt god ändå att tidigare ägare faktiskt betalar sina räkningar...

Allt beror ju iofs på om bilen är nå´t billigt skrot köpt av en bilmålvakt eller om det är en normaldyr svenssonbil. smile

Senast redigerat av Brådhis (11 juni 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
11 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Går det ens att betala i förtid? När man betalar räkningar i internetbanken brukar ju pengarna föras över automatiskt i sista ögonblick för att man skall tjäna (teoretiska) räntepengar så länge som möjligt.

Brådhis * Voff voff *
11 juni 2020 · 10 276 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Går det ens att betala i förtid? När man betalar räkningar i internetbanken brukar ju pengarna föras över automatiskt i sista ögonblick för att man skall tjäna (teoretiska) räntepengar så länge som möjligt.

Iaf på min bank så går det iofs att manuellt gå in och ändra betalningsdatum om man av någon anledning känner för det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
11 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Går det ens att betala i förtid? När man betalar räkningar i internetbanken brukar ju pengarna föras över automatiskt i sista ögonblick för att man skall tjäna (teoretiska) räntepengar så länge som möjligt.

Iaf på min bank så går det iofs att manuellt gå in och ändra betalningsdatum om man av någon anledning känner för det. smile

Det går kanske, har aldrig tänkt på det

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juni 2020 · 13 734 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Går det ens att betala i förtid? När man betalar räkningar i internetbanken brukar ju pengarna föras över automatiskt i sista ögonblick för att man skall tjäna (teoretiska) räntepengar så länge som möjligt.

Iaf på min bank så går det iofs att manuellt gå in och ändra betalningsdatum om man av någon anledning känner för det. smile

så är det på swedbank iallfall...  men det ändrar man ju aldrig på.. när jag får den som e-faktura så godkänner jag den bara . och det blir automatiskt vid förfallodagen.     jag skulle inte oroa mig ett dugg om  det inte var en gammal pundarholk smile  skulle iof inte oroa mig då heller eftersom summan är så pass liten endå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang