14 juni 2020
Trådstartare
Tack för svar, och ursäkta min långsamma reaktion. Jag har haft fullt upp med att sticka lackkoftor till mig och alla mina ägodelar. För att svara husseman, så är mitt miljöintresse mest av egoistisk art. Att använda färger som smutsar ner mer än nödvändigt, om det nu finns bättre alternativ, är ju lite som att kissa (eller för all del bajsa) i sitt eget badvatten. Om du för övrigt är intresserad av att smörja kedjan med mer miljövänliga substanser, så finns det några att välja på. En del är ganska dåliga, medan andra faktiskt presterar bättre än de konventionella. Hör av dig för mer utförlig rapport.
Vattenbaserade lacker låter intressant. Jag har förstått att förfaringssättet är något annorlunda. Hur varmt behöver det vara vid torkning? Vad mer ska man tänka på?
Givetvis förstår jag att det kanske inte alls går att lacka utan negativa effekter på omgivningen. Möjligen är det så att proffsen kan hantera avfall och ångor i mer slutna system än vad hemmafixare kan. I så fall får jag väl överlåta arbetet åt dem. Men jag skulle, som tidigare nämnt, gärna vilja sätta mig in mer i ämnet, och gissar att det finns mycket kunskap att hämta i detta forum.