Ställa grundtändning chevrolet 305 TBI

OleBramserud
21 juni 2020 · 9 Inlägg

Hej,
Mitt första inlägg här.
Bil: Chevrolet Caprice 1987 305.
Renoverat fördelaren på bilen då den ej ville starta efter vinter uppehållet.
Ska grundinställa tändningen på 0grader men hittar inte kabeln som man ska koppla ur när man gör det.  Är det någon här som vet vart den sitter och hur den ser ut?
Tack på förhand.
Ole

Xebers76
21 juni 2020 · 2 266 Inlägg

Mig veterligen ska man bygla två stift i OBD-kontakten.

Min Haynes manual säger att det ska finnas en lapp i motorrummet med instruktioner. Det stämmer på min Caprice men den har inte samma bränsle och tändningssystem som din.

En sak du kan göra om du inte hittar någon info alls är att ställa tändningen på 15 grader (20 borde kunna funka också, det beror på hur tänkurvan ser ut med den tändmodulen) utan att ha någon kontakt byglad eller så, det ska i regel kunna funka bra. Om motorn försöker tända bakåt när man startar den så testa ställ tändningen på ca 12 grader istället. 305 är en smogmotor med mycket lågt kompressionsförhållande vilket medför att dem kan ha för tidig tändning utan problem.

Dessa motorerna hade i vissa fall väldigt sen tändning för att värma upp grenrör och katalystator.

Min Caprice kör jag med 24 grader på tomgång utan problem, men sen har jag ju numera ett annat tändsystem på den sen några år tillbaks.

Så om du inte hittar någo bra info så testa dig fram, när han vill gå baklänges vid start så är tändningen för tidig.

Senast redigerat av Xebers76 (21 juni 2020)

OleBramserud
21 juni 2020 · 9 Inlägg

Hej,
Tack för hjälpen.

Den står på 14grader nu när jag var ute och tittade, ingen tendens att baktända.
Då vet jag att den står rätt okej.
Startar lätt men lite orolig tomgång när den är kall. Med det kan ju bero på andra saker.
MVH
Ole

Xebers76
21 juni 2020 · 2 266 Inlägg

Börja med att byta alla vakuumslangar (en åt gången). Sen såklart en bra service, tändstift, rotor och fördelarlock.

Nästan alla komponenter i det insprutet är känt för att gå sönder. Men vanligast verkar vara tomgångsventil, igensatta spridare, mapsensor och vattentempsensor.

OleBramserud
21 juni 2020 · 9 Inlägg

Tackar för tipsen!
Ska börja med en storservice inkl tändstift.
Det kan ju inte vara fel.
MVH
Ole

zzr9409209
21 juni 2020 · 716 Inlägg

Kontaktstycket som ska isär sitter till höger i motorrummet mot torpeden , typ 2dm från huvgångjärnet på Camaro/Pontiac, både med TBI/TPI, borde även vara så på TS bil, mycket är lika sinsemellan på GM bilar..

OleBramserud
22 juni 2020 · 9 Inlägg

Hej  Tack för hjälpen.

Kontakten hittad och tändningen justerad.

MVH
Ole

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang