Tändkabel hoppar ur Renault Clio 1.2 -00

bilmedstil
21 juni 2020 · 5 Inlägg

Hej! Skulle byta tändstift på bilen när jag märkte att två av tändkablarna (nr 1 och 2) inte satt på tändstiften. Bytte tändstift och satte tillbaka tändkablarna, dock lyckas jag inte sätta kabel nr. 2 på plats ordentligt då den inte fäster. Däremot, när jag startar motorn så hoppar tändkabel nr 1 ur direkt, även nr 4 hoppar ur efter att jag kört ett tag. Dessa två verkar sitta ordentligt när jag trycker tillbaka dem. Vet ej om tändkablarna någonsin bytts (bilen har gått 23k).

Frågan är vad detta kan bero på? Är det tändkablarna som kan ha blivit gamla och torra? Ser inga fysiska skador på dem.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Kan du inte klämma ihop dom LITE så att dom fäster bättre på stiften?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
bilmedstil
21 juni 2020 · 5 Inlägg

axxet skrev:
Kan du inte klämma ihop dom LITE så att dom fäster bättre på stiften?

Tack för svaret! Ska prova det och återkomma.

spillolja
21 juni 2020 · 4 025 Inlägg

kanske läge för inköp av ny tändkabelsats ?
https://www.bildelaronline24.se/bougicord/8994243

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
21 juni 2020 · 5 840 Inlägg

Som skrevs ovan, kläm ihop kontakten i tändkabeln en aning med en näbbtång så den kramar bättre om stiftet. Eller köp nya tändkablar. Och då förutsätter jag att det är rätt tändkablar för stiften, det finns en liten "hatt" av mässing som kan vara påskruvad överst på stiften, eller så är den det inte och det bara är en ren gänga, och oavsett vilket måste man ha tändkablar som passar.

bilmedstil
21 juni 2020 · 5 Inlägg

Har nu provat klämma åt kontakten utan framgång. 3 och 4 har suttit i ett fint tag men 1 och 2 hoppar ut vid start och kortare sträcka. Får beställa nya tändkablar och hoppas på det bästa. Tändkablar verkar iallafall sitta i rätt ordning till tändspolen. Visst bör det i första hand inte vara något fel med tändspolen?

Utmarks-Loke
21 juni 2020 · 5 840 Inlägg

Det finns nog ingen annan orsak till att tändkablarna hoppar lös än att de är dåliga, tändspolen eller misständningar kan inte orsaka det.

bilmedstil
22 juni 2020 · 5 Inlägg

Tog en noggrannare titt på tändkablarna som mycket väl såg slitna ut vid fästet. Väntar nu på nya kablar. Dock hände en anmärkningsvärd sak tidigare under dagen när jag fick hjälp med att klämma fast 1:ans tändkabel (så 1, 3, 4 var kopplade). Bilen visade då på tydliga tändningsproblem i form av skakningar, missljud, kraftförlust bränsleförbrukning. Tog mig ändå hem på några mil, när jag kollade tändkablarna hade 1:an återigen hoppat ut. Så nu när jag startar bilen med enbart 3 och 4, som den var innan 1:an sattes i och rullade utan problem, så kvarstår misständningen. Hur kan det komma sig att den tidigare rullade fint men inte nu, även om antalet inkopplade tändkablar är detsamma?

Utmarks-Loke
23 juni 2020 · 5 840 Inlägg

När du har grejat har du väl råkat skifta två tändkablar.

torsen
23 juni 2020 · 7 238 Inlägg

Om du nu har hållit på och dragit i tändkablarna, och förhoppningsvis satt dem på rätt plats igen, så kan det tänkas att du dragit i själva kabeln, och INTE i kabelskon som träds över tändstiftet.
Detta kan medföra att "kolstaven" i tändkabeln fått avbrott, vilket kan rendera lägre spänning till det eller de tändstiften, vilket i sin tur leder till motorstörningar så att motorn misständer och skakar samt slutligen tändkablar "hoppar av".

Förr i tiden, innan kraven på avstörning fanns, hade tändkablarna kopparkärna i stället för kolstav.
"Kopparkablarna" tålde att misshandlas, vilket inte "kolkablarna" gör.
Finns speciella tänger för tändkabelhantering.

bilmedstil
23 juni 2020 · 5 Inlägg

torsen skrev:
Om du nu har hållit på och dragit i tändkablarna, och förhoppningsvis satt dem på rätt plats igen, så kan det tänkas att du dragit i själva kabeln, och INTE i kabelskon som träds över tändstiftet.
Detta kan medföra att "kolstaven" i tändkabeln fått avbrott, vilket kan rendera lägre spänning till det eller de tändstiften, vilket i sin tur leder till motorstörningar så att motorn misständer och skakar samt slutligen tändkablar "hoppar av".

Förr i tiden, innan kraven på avstörning fanns, hade tändkablarna kopparkärna i stället för kolstav.
"Kopparkablarna" tålde att misshandlas, vilket inte "kolkablarna" gör.
Finns speciella tänger för tändkabelhantering.

Troligtvis det som har hänt. Var hänsynslös i hanterandet av kablarna pga. frustration och då nya ändå är på igång.

Stort tack allihopa!

spillolja
23 juni 2020 · 4 025 Inlägg

Nu vet jag inte vilken överdel ni har på motorn

om ni har den nyare
https://www1.garaget.org/archive/207/206321/421187/421187-3960602.jpg
så har den sats jag länkade till ett handtag överst och slipper härmed trasiga kablar
smile

om det är den gamla sorten
https://www1.garaget.org/archive/207/206321/412300/412300-3883111.jpg
så är det kortare tändhatt, och dessa behöver hanteras varsamt  sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
23 juni 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Vänta ett tag! Först...har du kollat att du har en liten påskruvad del (mutterliknande del) högst upp på tändstiften?  Eller har du stift utan den påskruvade delen?
Har du första alternativet (vilket är vanligast) så kolla hur tändkabelhatten ser ut på insidan. Det ska vara en "mässingsögla"( eller vad man nu ska kalla den) där som fäster på tändstiftets pågängade del när du trycker ner tändhatten på stiftet. Och då sitter tändkabeln hårt fast och kan omöjligtvis lossa.

Senast redigerat av jaka54 (23 juni 2020)

spillolja
24 juni 2020 · 4 025 Inlägg

Jag kollade nu på mina gamla tändkablar och där ska vara en pågängad del på tändstiften

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
24 juni 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Och hur ser tändhattens inre fäste ut? . Det ska vara en "öggla"( hittar inget bättre ord för hur fästet ser ut) som trycks på tändstiftet.

spillolja
24 juni 2020 · 4 025 Inlägg

Jag har tagit en bild på en av dom gamla tändkablarna till min:
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206321/206321-550f90f18cb13f69208fb4aec86911a7.jpg

min erarenhet är  dom glappar och man måste klämma ihop då och då är att dom är förbrukade och bör bytas ut

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
24 juni 2020 · 7 238 Inlägg

Finns de inte att få "Longlife"-tändstift till Renault?
Suzuki Jimny har från 1997(1998 års modell) tändstift som endast ska kontrolleras vid 10.000 mil.

husseman
24 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Hehe- tror inte man räknar med att en Renault ska gå så länge...longlife e´inte Renaults styrka.
mvh/husse

spillolja
24 juni 2020 · 4 025 Inlägg

Tändstift byte varje 60.000km enligt Haynes

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
24 juni 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Som "spillolja " visar! -Så ser alla tändkablar ut som jag sett! Och om tändhatten då lossar från tändstiften så ta en lång spetstång och kläm åt den inre "ögglan"! -Svårare än så är det inte, men jag har aldrig råkat ut för att en tändhatt lossat från ett stift, snarare är det tvärt om...de brukar sitta j...hårt!

Senast redigerat av jaka54 (25 juni 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang