Högtalare för stora, skära större hål?

Warrarms
25 juni 2020 · 65 Inlägg

2 dagar sen körde jag 4 timmar för att få tag på nya högtalare och stereo. Stereon hade jag lite problem med men nu funkar allt som det ska och jag blev riktigt förvånad hur bra ljud jag fick på fabriks högtalarna bara med ny stereo. När jag köpte högtalarna (som säljaren sa skulle passa bilen) så visste jag att det va 6.5" som gällde.
köpte också en högtalaradapter som skulle passa min bil (honda civic type r fn2 2010). Visade sig att högtalaradaptern inte passade så jag fick slipa ner den och köra en macgyver, sen när jag ska sätta in den i dörren så inser jag att högtalaren är så klart för stor. Själva korgen på högtalaren tar emot på plåten av dörren. Vad gör jag nu? insåg också att diskanten inte passar gamla hållaren. Jag tänkte att det finns 3 alternativ men osäker vad man gör.

1. Skär i plåten så högtalaren passar.

2. Ringer och ber att dem löser monteringen på direkten utan kostnad (vet dock att de har fullbokat)

3. ber att dem byter ut grejerna till något som fungerar.

Är det vanligt att man ska behöva såga/slipa dörren för att få en högtalare att passa?

Senast redigerat av Warrarms (25 juni 2020)

torsen
25 juni 2020 · 7 233 Inlägg

Om jag fattat rätt så "bottnar" högtalarens magnet mot plåten, eller hur?
Kan du inte göra/såga ut "distansringar/spacers" ur något material, så att högtalarna "kommer ut"?
Så gjorde jag till en bil.
Materialet i mitt fall var skärbrädor av plast, som målades mattsvarta.
Kommer högtalarna ut en liten bit kanske du inte behöver vidga hålet?

Warrarms
25 juni 2020 · 65 Inlägg

torsen skrev:
Om jag fattat rätt så "bottnar" högtalarens magnet mot plåten, eller hur?
Kan du inte göra/såga ut "distansringar/spacers" ur något material, så att högtalarna "kommer ut"?
Så gjorde jag till en bil.
Materialet i mitt fall var skärbrädor av plast, som målades mattsvarta.
Kommer högtalarna ut en liten bit kanske du inte behöver vidga hålet?

Näh utanför magneten så är det som galler som går runt. De audio cc6.5a googla så ser du. De slår emot plåten så hela högtalaren kommer inte in i hålet. Klickar inte i.

Brådhis * Voff voff *
25 juni 2020 · 10 276 Inlägg

Warrarms skrev:

torsen skrev:
Om jag fattat rätt så "bottnar" högtalarens magnet mot plåten, eller hur?
Kan du inte göra/såga ut "distansringar/spacers" ur något material, så att högtalarna "kommer ut"?
Så gjorde jag till en bil.
Materialet i mitt fall var skärbrädor av plast, som målades mattsvarta.
Kommer högtalarna ut en liten bit kanske du inte behöver vidga hålet?

Näh utanför magneten så är det som galler som går runt. De audio cc6.5a googla så ser du. De slår emot plåten så hela högtalaren kommer inte in i hålet. Klickar inte i.

Har googlat...

https://www.google.com/search?q=audio+c … mp;bih=937

...och ser inget galler runt magneten på en enda av bilderna? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Warrarms
25 juni 2020 · 65 Inlägg

Brådhis skrev:

Warrarms skrev:

torsen skrev:
Om jag fattat rätt så "bottnar" högtalarens magnet mot plåten, eller hur?
Kan du inte göra/såga ut "distansringar/spacers" ur något material, så att högtalarna "kommer ut"?
Så gjorde jag till en bil.
Materialet i mitt fall var skärbrädor av plast, som målades mattsvarta.
Kommer högtalarna ut en liten bit kanske du inte behöver vidga hålet?

Näh utanför magneten så är det som galler som går runt. De audio cc6.5a googla så ser du. De slår emot plåten så hela högtalaren kommer inte in i hålet. Klickar inte i.

Har googlat...

https://www.google.com/search?q=audio+c … mp;bih=937

...och ser inget galler runt magneten på en enda av bilderna? smile

Jodå! tongue
kanske förklarade fel, men metal stängerna som är precis bakom magneten.
Hur som helst så fick jag köra 4 timmar idag och fick ett par Alpine R-S65C.2 istället för samma pris. Har fått ihop allting nu och kan säga att jag är mycket nöjd. Man kan pumpa dem jävligt högt utan att någon kvalité försvinner.
Är fortfarande riktigt besviken på servicen på cdbilradio.se. svara i telefon kan dem inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang