2697
Sök

Varnar för låg kylarvätska - Mercedes Benz E-klass -16

5 145 Inlägg
9 juli 2020
#21
panda666 skrev:
TaxiBenz skrev:
Nybergrobin skrev:

Inte att rekommendera!

Öppna huven och kontrollera nivån

Och om nivån är lite under strecket är det bara att fylla på lite vatten?

nej inte vatten, köp färdigblandat glykol, dom kan hjälpa dig på vilken mack som helst. benz brukar ha grön/blå färg. bara o dra till vilken mack som helst så hjälper dom dig, finns färdigblandat glykol. Jag lovar detta klarar du lätt, jag tror på dig.

Då säger jag tvärt om att nyare Mercedes har röd glykol :-)
Dock spelar färgen inte lika stor roll som vilken typ av glykol den innehåller.
Kommer tyvärr inte ihåg vilken typ den är.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 261 Inlägg
9 juli 2020
#22
mb_pucken skrev:
panda666 skrev:
TaxiBenz skrev:

Och om nivån är lite under strecket är det bara att fylla på lite vatten?

nej inte vatten, köp färdigblandat glykol, dom kan hjälpa dig på vilken mack som helst. benz brukar ha grön/blå färg. bara o dra till vilken mack som helst så hjälper dom dig, finns färdigblandat glykol. Jag lovar detta klarar du lätt, jag tror på dig.

Då säger jag tvärt om att nyare Mercedes har röd glykol :-)
Dock spelar färgen inte lika stor roll som vilken typ av glykol den innehåller.
Kommer tyvärr inte ihåg vilken typ den är.

oj, när bytte dom till röd? har för mig att alla ja sett har haft blå/grön som bmw.

5 145 Inlägg
9 juli 2020
#23
panda666 skrev:
mb_pucken skrev:
panda666 skrev:

nej inte vatten, köp färdigblandat glykol, dom kan hjälpa dig på vilken mack som helst. benz brukar ha grön/blå färg. bara o dra till vilken mack som helst så hjälper dom dig, finns färdigblandat glykol. Jag lovar detta klarar du lätt, jag tror på dig.

Då säger jag tvärt om att nyare Mercedes har röd glykol :-)
Dock spelar färgen inte lika stor roll som vilken typ av glykol den innehåller.
Kommer tyvärr inte ihåg vilken typ den är.

oj, när bytte dom till röd? har för mig att alla ja sett har haft blå/grön som bmw.

Oj bra fråga när dom bytte. Min 2007 har grön men dom nyare har röd. Kanske i samband med att w212 kom eller där i kring :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 261 Inlägg
9 juli 2020
#24
mb_pucken skrev:
panda666 skrev:
mb_pucken skrev:

Då säger jag tvärt om att nyare Mercedes har röd glykol :-)
Dock spelar färgen inte lika stor roll som vilken typ av glykol den innehåller.
Kommer tyvärr inte ihåg vilken typ den är.

oj, när bytte dom till röd? har för mig att alla ja sett har haft blå/grön som bmw.

Oj bra fråga när dom bytte. Min 2007 har grön men dom nyare har röd. Kanske i samband med att w212 kom eller där i kring :-)

ok då förstår ja. om ts är osäker så kanske borde han lysa ner där me ficklampa, man kan annars blanda lite eller blir det knas?

138 Inlägg
10 juli 2020
Trådstartare
#25
panda666 skrev:
TaxiBenz skrev:
Nybergrobin skrev:

Inte att rekommendera!

Öppna huven och kontrollera nivån

Och om nivån är lite under strecket är det bara att fylla på lite vatten?

nej inte vatten, köp färdigblandat glykol, dom kan hjälpa dig på vilken mack som helst. benz brukar ha grön/blå färg. bara o dra till vilken mack som helst så hjälper dom dig, finns färdigblandat glykol. Jag lovar detta klarar du lätt, jag tror på dig.

Även om det bara handlar om millimeter?

Har kylarvätskan med den där temperaturmätaren på displayen att göra? Den ligger stadigt runt 90 grader som det alltid gör när motorn är varm.

Är det när den börjar gå upp mot 100 grader som det börjar bli farligt?

138 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
#26
Mycket konstigt. Det har kommit meddelande varje dag i 3-4 veckor, men idag när jag startade bilen kom inget meddelande om kylarvätska. Däremot kom det om Ad-Blue. Enligt minna beräkningar stämmer det att Ad-Blue tanken börjar bli slut.

2 409 Inlägg
24 juli 2020
#27
Varför fyller du inte bara glykol?


320 Inlägg
27 juli 2020
#28
ägaren talar inte om den är diesel eller bensin av e212 kommer inte fram
för att diesel hade en läckande bränslefilterhällare

1 758 Inlägg
27 juli 2020
#29
ottorb skrev:
ägaren talar inte om den är diesel eller bensin av e212 kommer inte fram
för att diesel hade en läckande bränslefilterhällare

Hmm, ska vi gissa vilt på Diesel, eftersom bilen numer varnar för Ad-Blue ?

mvh/husse

138 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
#30
Nybergrobin skrev:
Varför fyller du inte bara glykol?

Är för slö, har inte orkat öppna motorhuven än. Meddelandet försvinner ju efter några minuter ändå. Meddelandet kom tillbaka dagen efter.

Om det är ett allvarligt fel så borde ju inte meddelandet försvinna, eller!?

138 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
#31
ottorb skrev:
ägaren talar inte om den är diesel eller bensin av e212 kommer inte fram
för att diesel hade en läckande bränslefilterhällare

Diesel. Är det vanligt att e212 diesel har en läckande bränslefilterhällare? Aldrig hört det förut.

1 Inlägg
för 7 timmar sedan
#32
TaxiBenz skrev:
Min bil är en Mercedes Benz E-Klasse 2016. W212.

Nästan varje dag kommer det upp ett meddelande om låg kylarvätskenivå. Det händer bara när bilen har stått under natten och jag startar den dagen efter. Meddelandet försvinner efter 5 minuters körning. Det har hållit på så här i några veckor nu. För nåt år sen hände något liknande och då åkte jag till verkstaden som sa att nivån såg bra ut. Sen försvann meddelandet. Jag tänker inte åka till Mercedes verkstad och kolla kylarvätska nivån och bli en förmögenhet fattigare. Det är antagligen bara något el-fel i biljäveln.

Eller vad tror ni? Är det ett känt fel?



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Nu har det gått ett tag, men min 220 D 2017.Bilen hade gått 17500 mil full servad på Auktoriserad verkstad, varnade för låg kylarvätskenivå, åkte ett tag men beslutade att stanna och begära assistans, det konstaterades på plats att kylarvätskan hade sjunkit i kylaren, hade nyss varit var på service på Auktoriserad verkstad. Vid kontroll av assistans personal var det inga yttre läckage. Bilen bärgas till verkstaden och efter en vecka så får jag beskedet att motorn är trasig och måste bytas. Verkstaden hade fyllt på med mer kylvätska och startat om motorn vid ett flertalet tillfällen tills motorn var full av kylarvätska och gett upp, fick förslag på att byta motorn med en faktura på nästan 200 000. Inga garantier gällde. Jag tog ärendet till ARN men där fick jag en handläggare som kunde om husvagnar. så verkstaden hittade på att jag kört utan kylarvätska i tio mil, men det vet man ju att det är omöjligt, men Arn trodde på verkstaden. Något med kylsystemet har gott sönder.... så jag rekommenderar om du lämnar in bilen så behöver man vara med och dokumentera vad dom egentligen gör med bilen. aldrig mer en MB.
Mvh
E220D


Sök