Oljepump Passat

Caddy68
13 juli · 27 Inlägg
#1

Hej
Bilen gäller Passat , AWT motor 1,8t
Från 2001

Har klassiskt fel , oljesilen i pumpen igensatt med geggig olja
Har en extra plugg i tråget , så går rengöra botten på silen

Men nu håller det bara typ 1 månad efter rengöring , sen börja bilen varna .

Ska jag ta ner tråget , byta Pump och sil ?
Tyvärr verkar alla pumpar inkl sil vara slut i lager . Finns dock mycket pumpar utan sil .
Går det rengöra silen ordentligt , och bara byta ny pump ?

Kan oljetrycks kontakten spöka ?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
13 juli · 4 563 Inlägg
#2

Jag funderar på varför detta uppstår..
Och sen måste man väl rengjöra ordentligt så man blir av med all gegga, annars så kommer problemet åter.
Förvisso mycket skitgöra, men det går att lämna bort om man inte vill smutsa ner sina små tassar..smile

Senast redigerat av axxet (13 juli )

Köp inte grisen i säcken..
Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 juli · 2 502 Inlägg
#3

Kan lova att Volkswagenkoncernen har MASSOR med pumpar och silar i lager... wink

Men precis som axxet säger, du får aldrig tråget rent genom ett hål i botten på det.
Tråget behöver komma bort från motorn så Du kan göra ORDENTLIGT rent.
Är du osäker på oljetrycket - MÄT! Det är det absolut enklaste sättet att ta reda på om det är givaren eller någonting värre.
Eftersom du har givare på motorn har du en naturlig anslutningspunkt för att mäta oljetrycket.
Du kan ha två givare på din motor dessutom - en vid oljefiltret och en i toppen.

Ang. att dessa motorer koksar igen, det är helt uppenbart ett konstruktionsfel.
Det är till 99.9% de längsmonterade 1.8T som gör detta. Audi A4, A6, VW Passat, Skoda Superb av första generation har ALLA dessa problem, medans de bilar som har samma motorfamilj men tvärställd (VW Polo, Golf, Audi A3, Skoda Octavia, Seat Leon) extremt sällan råkar ut för dessa problem.
VW-gruppen tog t.om fram ett större oljefilter just till dessa motorer för att öka oljemängden och sänka oljetemperaturen, men det hjälpte inte hela vägen.
Och de tvärställda motorerna fortsätter använda det "lilla" oljefiltret.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Caddy68
14 juli · 27 Inlägg
#4

Ja då är det bara ta en dags skruvning , och plocka ner tråget .
Jag köper ny pump .
Silen är ju bara ett rör , går väl rengöra kliniskt med den gamla röda dieseln som jag har . ( om silen är hel )

Ska man byta båda givarna ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang