Volvo 945 -98 B230FT Motor hackar vid gaspådrag

VikaBonne
17 juli 2020 · 49 Inlägg

Koster skrev:
Apropå fördelarlock och rotor så lägger jag in en länk till en video på hur dåliga såna ser ut(om du inte visste det), lättare att se film än att förklara.

https://youtu.be/2kTQ6ttCxrI

Ser dom ut sådär så har du problem.

Tack! Jag det är ju värt att kolla båda motorerna jag har till bilen är ju ändå 22 år gammla och man vet ju aldrig om dom där är bytta.

Koster
17 juli 2020 · 108 Inlägg

Men vad säger felkoderna då?

För är felet exakt likadant med ny motor så ligger inte problemet i motorn, då är det nog till att börja leta elfel. Styrbox, rätt spänning till lambdasonden, funkar förvärmningen till sonden?.

TÄNDSLUTSTEGET(modulen) brinner dom här då dör en eller flera cylindrar och det kan komma intermittent först innan det dör hel och hållet. Det felet hade jag på en Audi S6 en gång, mitt på E4:an dog en cylinder helt plötsligt

jompazx
17 juli 2020 · 291 Inlägg

VikaBonne skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men skall det inte vara 3 bar?

Det blev 3bar om jag ryckte ut vacuum slangen smile

Då verkar det jag skrev stämma.

husseman
17 juli 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm... inga klantar som vart o pillat med motorstyrdon/spridare?

mvh/husse

VikaBonne
17 juli 2020 · 49 Inlägg

Koster skrev:
Men vad säger felkoderna då?

För är felet exakt likadant med ny motor så ligger inte problemet i motorn, då är det nog till att börja leta elfel. Styrbox, rätt spänning till lambdasonden, funkar förvärmningen till sonden?.

TÄNDSLUTSTEGET(modulen) brinner dom här då dör en eller flera cylindrar och det kan komma intermittent först innan det dör hel och hållet. Det felet hade jag på en Audi S6 en gång, mitt på E4:an dog en cylinder helt plötsligt

Vet inte vad felkoderna sa kollade det förut kan se om jag hittar bilden på dom! Styr box har jag själv också funderat över och kompisar har också sagt att det kan vara felet så kan ju prova det?

Hur kollar man spänning och förvärmning till sonden?

Vart sitter tänd modulen, kommer inte ihåg riktigt vad det var.

Edit.
KOM PRECIS PÅ VAD MODULEN ÄR FÖR NÅGOT OCH DEN STÅR DET BILTEMA PÅ MED STOOORA BOKSTÄVER!! Haha skulle precis sova och skummade igenom chatten lite men vafäään biltema...och det är inte jag som bytt den i min ägo så? Fatta om det är den som ställer till det då blir jag världens lyckligaste om det bara är till att byta denna smile smile

Senast redigerat av VikaBonne (18 juli 2020)

VikaBonne
17 juli 2020 · 49 Inlägg

husseman skrev:
Hmm... inga klantar som vart o pillat med motorstyrdon/spridare?

mvh/husse

Spridarna satt i motorn jag köpte och motorn var testad och hade fått betyg OK.

Styrdon vet jag ej? Sitter inga guldboxar iaf och stog inget om cipp osv i annonsen.

Koster
18 juli 2020 · 108 Inlägg

VikaBonne skrev:

Koster skrev:
Men vad säger felkoderna då?

För är felet exakt likadant med ny motor så ligger inte problemet i motorn, då är det nog till att börja leta elfel. Styrbox, rätt spänning till lambdasonden, funkar förvärmningen till sonden?.

TÄNDSLUTSTEGET(modulen) brinner dom här då dör en eller flera cylindrar och det kan komma intermittent först innan det dör hel och hållet. Det felet hade jag på en Audi S6 en gång, mitt på E4:an dog en cylinder helt plötsligt

Vet inte vad felkoderna sa kollade det förut kan se om jag hittar bilden på dom! Styr box har jag själv också funderat över och kompisar har också sagt att det kan vara felet så kan ju prova det?

Hur kollar man spänning och förvärmning till sonden?

Vart sitter tänd modulen, kommer inte ihåg riktigt vad det var.

Edit.
KOM PRECIS PÅ VAD MODULEN ÄR FÖR NÅGOT OCH DEN STÅR DET BILTEMA PÅ MED STOOORA BOKSTÄVER!! Haha skulle precis sova och skummade igenom chatten lite men vafäään biltema...och det är inte jag som bytt den i min ägo så? Fatta om det är den som ställer till det då blir jag världens lyckligaste om det bara är till att byta denna smile smile

Är inte helt hundra på om dom flyttade vart tändmodulen sitter på 940:n men på 740 sitter den på vänster framskärm innanför luftburken, det ska stå Bosch på den men är den byt så kan det sta rakt vad faan som helst idag.

Här är bilder på den ifrån bildelsbasen: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … odul/Alla/

VikaBonne
18 juli 2020 · 49 Inlägg

Koster skrev:

VikaBonne skrev:

Koster skrev:
Men vad säger felkoderna då?

För är felet exakt likadant med ny motor så ligger inte problemet i motorn, då är det nog till att börja leta elfel. Styrbox, rätt spänning till lambdasonden, funkar förvärmningen till sonden?.

TÄNDSLUTSTEGET(modulen) brinner dom här då dör en eller flera cylindrar och det kan komma intermittent först innan det dör hel och hållet. Det felet hade jag på en Audi S6 en gång, mitt på E4:an dog en cylinder helt plötsligt

Vet inte vad felkoderna sa kollade det förut kan se om jag hittar bilden på dom! Styr box har jag själv också funderat över och kompisar har också sagt att det kan vara felet så kan ju prova det?

Hur kollar man spänning och förvärmning till sonden?

Vart sitter tänd modulen, kommer inte ihåg riktigt vad det var.

Edit.
KOM PRECIS PÅ VAD MODULEN ÄR FÖR NÅGOT OCH DEN STÅR DET BILTEMA PÅ MED STOOORA BOKSTÄVER!! Haha skulle precis sova och skummade igenom chatten lite men vafäään biltema...och det är inte jag som bytt den i min ägo så? Fatta om det är den som ställer till det då blir jag världens lyckligaste om det bara är till att byta denna smile smile

Är inte helt hundra på om dom flyttade vart tändmodulen sitter på 940:n men på 740 sitter den på vänster framskärm innanför luftburken, det ska stå Bosch på den men är den byt så kan det sta rakt vad faan som helst idag.

Här är bilder på den ifrån bildelsbasen: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … odul/Alla/

Jo men jag tänker att biltema kanske inte går att lite på och jag borde prova en från ett rejält märke alltså inga piratkopior för så va det med luftmassemätare från biltema..brände 2st på knappt över en månad.

Koster
18 juli 2020 · 108 Inlägg

Absolut! piratmärken kan man använda sig av på ställen där det gör mindre om funktionen inte är 100% så optimal som den kan vara, typ bromsbelägg och skivor och andra slitdelar, men jag själv använder inte det på riktigt kritiska delar som tänd/bränslesystem.

Jag har under årens lopp provat det mesta i jakten på att spara några kronor men det har i dom flesta fallen slutat med att jag endera fått köpa flera gånger istället och ofta till slut hamnat vid att köpa det dyra kvalitetsmärket ändå.

Vad du däremot måste göra är att lära dig blinka ut felkoder, annars jobbar du i blindo, felkoderna är trots all bilens egna system och det finns inte en möjlighet att du inte har felkoder som din bil går.
Här är en video på hur man tar ut dom: https://youtu.be/zVLmXLBP1Ow

Här har du en referenslista på vad koderna betyder: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811

VikaBonne
18 juli 2020 · 49 Inlägg

Koster skrev:
Absolut! piratmärken kan man använda sig av på ställen där det gör mindre om funktionen inte är 100% så optimal som den kan vara, typ bromsbelägg och skivor och andra slitdelar, men jag själv använder inte det på riktigt kritiska delar som tänd/bränslesystem.

Jag har under årens lopp provat det mesta i jakten på att spara några kronor men det har i dom flesta fallen slutat med att jag endera fått köpa flera gånger istället och ofta till slut hamnat vid att köpa det dyra kvalitetsmärket ändå.

Vad du däremot måste göra är att lära dig blinka ut felkoder, annars jobbar du i blindo, felkoderna är trots all bilens egna system och det finns inte en möjlighet att du inte har felkoder som din bil går.
Här är en video på hur man tar ut dom: https://youtu.be/zVLmXLBP1Ow

Här har du en referenslista på vad koderna betyder: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811

Får prova att sätta på nya tänd delar av kvalité  då.

Jag har obd utag på min! smile

VikaBonne
18 juli 2020 · 49 Inlägg

VikaBonne skrev:

Koster skrev:
Absolut! piratmärken kan man använda sig av på ställen där det gör mindre om funktionen inte är 100% så optimal som den kan vara, typ bromsbelägg och skivor och andra slitdelar, men jag själv använder inte det på riktigt kritiska delar som tänd/bränslesystem.

Jag har under årens lopp provat det mesta i jakten på att spara några kronor men det har i dom flesta fallen slutat med att jag endera fått köpa flera gånger istället och ofta till slut hamnat vid att köpa det dyra kvalitetsmärket ändå.

Vad du däremot måste göra är att lära dig blinka ut felkoder, annars jobbar du i blindo, felkoderna är trots all bilens egna system och det finns inte en möjlighet att du inte har felkoder som din bil går.
Här är en video på hur man tar ut dom: https://youtu.be/zVLmXLBP1Ow

Här har du en referenslista på vad koderna betyder: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811

Får prova att sätta på nya tänd delar av kvalité  då.

Jag har obd utag på min! smile

VikaBonne
18 juli 2020 · 49 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235023/235023-065876e9f4276e70e4d3446af50504d2.jpg

VikaBonne
18 juli 2020 · 49 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235023/235023-604451e5d6c2e016e32606399670ca10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235023/235023-fdf1be080ac338c2e38a555a03f189cc.jpg

Lucif3r
18 juli 2020 · 2 214 Inlägg

Även modeller med OBDII-uttag läses ut med blink-koder, dock lär man bygga sig en egen blink-läsare. Samma princip som för 850
http://i35.photobucket.com/albums/d157/ … LC_LED.jpg

Koster
18 juli 2020 · 108 Inlägg

VikaBonne skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235023/235023-604451e5d6c2e016e32606399670ca10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235023/235023-fdf1be080ac338c2e38a555a03f189cc.jpg

Tyvärr så måste du nog blinka ut felkoderna med svarta dosan i motorrummet, tror inte en felkodsläsare är kompatibel med din bil, lär vara OBD1 på den.

Vad gäller fördelarlocket så...vad är det för blött i det? det ska vara snustorrt  där!

Sedan ser det ut att finnas tendenser till sprickbildningar i det på nedre bilden, dom må vara hårfina men det kan mycket väl räcka för att få överslag. Sedan är det koldamm i det också, torka ur! det kan leda till överslag.

Torka ur det och se om det finns sprickor och sedan tar du lite fint slippapper och putsar lite på metallytorna på alla stiften och på rotorn om den är bränd på metallen som leder över spänningen till stiften i fördelarlocket (är den svart i plasten under metallblecket har du överslag och måste byta)

VikaBonne
20 juli 2020 · 49 Inlägg

Lucif3r skrev:
Även modeller med OBDII-uttag läses ut med blink-koder, dock lär man bygga sig en egen blink-läsare. Samma princip som för 850
http://i35.photobucket.com/albums/d157/ … LC_LED.jpg

Rackarns då. Får fixa det

VikaBonne
20 juli 2020 · 49 Inlägg

Koster skrev:

VikaBonne skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235023/235023-604451e5d6c2e016e32606399670ca10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235023/235023-fdf1be080ac338c2e38a555a03f189cc.jpg

Tyvärr så måste du nog blinka ut felkoderna med svarta dosan i motorrummet, tror inte en felkodsläsare är kompatibel med din bil, lär vara OBD1 på den.

Vad gäller fördelarlocket så...vad är det för blött i det? det ska vara snustorrt  där!

Sedan ser det ut att finnas tendenser till sprickbildningar i det på nedre bilden, dom må vara hårfina men det kan mycket väl räcka för att få överslag. Sedan är det koldamm i det också, torka ur! det kan leda till överslag.

Torka ur det och se om det finns sprickor och sedan tar du lite fint slippapper och putsar lite på metallytorna på alla stiften och på rotorn om den är bränd på metallen som leder över spänningen till stiften i fördelarlocket (är den svart i plasten under metallblecket har du överslag och måste byta)

Yes jag gjorde rent den när jag tog ut den men jag börjar känna mig ganska säker på att det är turbo läckage! Typ avlastnings ventilen eller nått rör

Koster
20 juli 2020 · 108 Inlägg

Dom är väl bara att testa med vakuumpump, rör sig armarna så funkar dom.

Hursomhelst, blinka ut felkoderna som ett första steg, och sedan testa komponenterna/systemen du misstänker, annars kommer du att få byta hela bilen och ändå kanske inte hitta felet.

Equium
20 juli 2020 · 356 Inlägg

Om du har en biltema tändmodul så prova byt denna till en original bosch. Väldigt många har fått problem med biltemas tändmodul.

VikaBonne
21 juli 2020 · 49 Inlägg

Koster skrev:
Dom är väl bara att testa med vakuumpump, rör sig armarna så funkar dom.

Hursomhelst, blinka ut felkoderna som ett första steg, och sedan testa komponenterna/systemen du misstänker, annars kommer du att få byta hela bilen och ändå kanske inte hitta felet.

Japp jag kollar det så får vi se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang