Stöld av katalysatorer från bilar i Karlshamn med hjälp av vinkelslip

Utmarks-Loke
18 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Janneutanb skrev:
Jättevanligt här i Kalifornien att dom stjäl katen, Priusar är heta objekt då en ny kostar omkring 1000$.

Finns t o m företag som säljer olika plåtar/skydd för att undvika stölder.
Tar tjuvarna max 30 sekunder att lägga sig under, skära av dom och försvinna.

Vet inte hur mycket man får för en begagnad sådan men måste vara hyfsat betalt...

Även om man bara får 100kr är det bra betalt för 30 sek jobb

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, då inväntar vi vintermörkret bara  så vi slipper vara uppe till midnatt..smile
Frågan är bara var man avyttrar dom smidigast..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
12 november 2020 · 4 020 Inlägg

med några betongplattor kan man göra det svårare för evt. tjuvar
https://www.sydsvenskan.se/2020-11-12/j … r-tjuvar-i

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
12 november 2020 · 5 833 Inlägg

De där betongplattorna är väl bara att knuffa undan med en kratta, eller är de fästa i marken? Artikeln är låste för alla som inte betalar, vi får bara titta på bilden.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2020 · 13 734 Inlägg

tanke på att man kan få 5k för en av rätt modell så förstår jag intresset..  dock är nya bilar ointresanta i detta fallet..        tänker inte nämna vilka som är mest lönsamma.. men det finns pengar i detta..     sen kan jag inte begripa vem fan som vill offra sitt liv för någon tusing.. tänk om bilfan ramlar ner i huvudet när man ligger under =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
12 november 2020 · 5 833 Inlägg

Growe skrev:
sen kan jag inte begripa vem fan som vill offra sitt liv för någon tusing.. tänk om bilfan ramlar ner i huvudet när man ligger under =/

Risken finns att bilägaren väntar en stund efter han upptäckt vad skramlet var innan han ringer efter räddningskår och ambulans. Kanske först dagen efter big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2020 · 13 734 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:
sen kan jag inte begripa vem fan som vill offra sitt liv för någon tusing.. tänk om bilfan ramlar ner i huvudet när man ligger under =/

Risken finns att bilägaren väntar en stund efter han upptäckt vad skramlet var innan han ringer efter räddningskår och ambulans. Kanske först dagen efter big_smile

det tror jag iof inte... ett människoliv är ju mer värd än en katalysator..   men förstår tanken smile

men nu gör jag ett antagande att dom inte använder pallbockar  och då kan ju inte någon tusenlapp göra det värt besväret.. för att riskera att dö under bilen..   men kanske är det så när man bor i något fattigt land..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
14 november 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm. Ska vi gissa på att dessa snubbar inte använder domkrafter från Feltema eller nåt annat skit.
Har aldrig varit med om att en domkraft rasat- under mina 35 år i  skruvartagen, men givetvis ställer man en pallbock, som säkerhet. Att dessa gör det, är väl inte troligt...man litar på sin domkraft...o gör det man ska. Gissar på att Svenska inte är deras språk- o att dessa delar kommer passera Tullen o hamna i nåt Öst-land .

Sånt e´livet/ husse

torsen
14 november 2020 · 7 233 Inlägg

Growe skrev:
ett människoliv är ju mer värd än en katalysator...

Kanske inte i alla kretsar?

caromania Forummoderator
14 november 2020 · 9 296 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. Ska vi gissa på att dessa snubbar inte använder domkrafter från Feltema eller nåt annat skit.
Har aldrig varit med om att en domkraft rasat- under mina 35 år i  skruvartagen, men givetvis ställer man en pallbock, som säkerhet. Att dessa gör det, är väl inte troligt...man litar på sin domkraft...o gör det man ska. Gissar på att Svenska inte är deras språk- o att dessa delar kommer passera Tullen o hamna i nåt Öst-land .

Sånt e´livet/ husse

En granne dog faktiskt av att domkraften kollapsade när han låg under bilen, så det kan hända. Ovanligt ja, men dumt å chansa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 november 2020 · 13 734 Inlägg

caromania skrev:

husseman skrev:
Hmm. Ska vi gissa på att dessa snubbar inte använder domkrafter från Feltema eller nåt annat skit.
Har aldrig varit med om att en domkraft rasat- under mina 35 år i  skruvartagen, men givetvis ställer man en pallbock, som säkerhet. Att dessa gör det, är väl inte troligt...man litar på sin domkraft...o gör det man ska. Gissar på att Svenska inte är deras språk- o att dessa delar kommer passera Tullen o hamna i nåt Öst-land .

Sånt e´livet/ husse

En granne dog faktiskt av att domkraften kollapsade när han låg under bilen, så det kan hända. Ovanligt ja, men dumt å chansa.

Det är ganska vanligt.. har själv hunnit undan med sekunden på rätt sida   en sec tidigare så hade jag inte varit här i dag..    sen bad jag om att skiten skulle rasa så klart men iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
18 november 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, att normalbegåvade människor dör under en bil upphissad med en riktig domkraft känns inte så vanligt. Skulle gissa på att de fall som finns- beror på att man varken kan räkna, skriva, tala eller ens förstå vad man pysslar med. Dvs. IQ nära gränsen för att klara av att andas o söka Soc. bidrag samtidigt som man rånar nån 12 åring .  Huu, men givetvis ska man säkra med pallbock.

mvh/husse

spillolja
10 februari 2021 · 4 020 Inlägg

katalysator tjuvar gripna i Malmö:
https://www.sydsvenskan.se/2021-02-10/s … omfattande
Tyvärr låst artikel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2021 · 13 734 Inlägg

spillolja skrev:
katalysator tjuvar gripna i Malmö:
https://www.sydsvenskan.se/2021-02-10/s … omfattande
Tyvärr låst artikel

hatar alla låsta artiklar.. visst lokala tidningen kanske man har men on man bor 50mil bort men endå vill läsa så lär man ju inte betala en massa pengar för att läsa någon enstaka artikel.. =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
17 juni 2021 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
17 juni 2021 · 4 628 Inlägg

Tack Schengen för de öppna gränserna.
Sånt här säljs som regel inte till skrothandlare i Sverige utan går mot baltikum, där en katalysator kan inbringa motsvarande en månadslön i värde.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang