Stöld av katalysatorer från bilar i Karlshamn med hjälp av vinkelslip

spillolja
17 juli 2020 · 4 020 Inlägg

https://sverigesradio.se/artikel/7516725

skulle gissa att dom ville ha ihop till tjacket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
17 juli 2020 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/7516725

skulle gissa att dom ville ha ihop till tjacket

Jag har fått för mig att det där har blivit vanligare. Det man kunde önska var ju att branschorganisationen för bilskrotare gick ut med direktiv att inte köpa katalysatorer hur som helst av rufflare, på samma sätt som metallåtervinnare inte köper elkabel i koppar av dito patrask.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
17 juli 2020 · 4 020 Inlägg

Skulle biltilverkarna vara ambitiösa så borde fordonets chassienummer stansas in i kattens hölje

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Det måste vara döva som blivit avhändade dessa, eftersom en vinkelslip undgår man inte att höra.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr9409209
17 juli 2020 · 716 Inlägg

Vad tidningar skriver brukar inte stämma med verkligheten,dom andvänder knappast en vinkelslip!!, finns andra "ljudlösa" verktyg för att skära av avgasrör..

torsen
17 juli 2020 · 7 230 Inlägg

I min/våran lokaltidning annonseras om att katalysatorer från nyare bilar önskas köpa!
Tipsar ju vissa om en ny inkomstkälla!

caromania Forummoderator
17 juli 2020 · 9 296 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Vad tidningar skriver brukar inte stämma med verkligheten,dom andvänder knappast en vinkelslip!!, finns andra "ljudlösa" verktyg för att skära av avgasrör..

Självklart är det så. Jag har en rörkap med flera små hjul som skär in i röret. Man vickar lite fram och tillbaka så kapas ett rör på 1minut, grymt smidig. Tror till och med att jag köpte den på biltema.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Hoppas att mitt eminenta inlägg uppfattades på "rätt" sätt.
Om man skulle använda en  vinkelslip en natt då alla ljud hörs långt, så är man nog minst sagt desperat..

Senast redigerat av axxet (17 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
17 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Batteridriven tigersåg är väl vad de brukar använda

Lucif3r
17 juli 2020 · 2 207 Inlägg

Tigersågar låter en hel del dom också, dock inte ens i närheten av en vinkelslip. Tigersåg går ju också "lite" fortare att kapa av skiten med än vinkelslip.

Men en rörkap är helt klart att föredra om man vill vara "osynlig".

Utmarks-Loke
17 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Men det är svårt att komma åt med en rörkap

Putteliten
17 juli 2020 · 9 073 Inlägg

Japp det går att få rätt bra pröjs för en gammal katalysator. Även bilskrotar har problem med stölder av kattar, där dom till och med tar sig in i lokalerna genom väggen.

Lucif3r
17 juli 2020 · 2 207 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men det är svårt att komma åt med en rörkap

Det beror nog mycket på bil. Vissa har ju utrymme nog att vända en långtradare eller 2, medans andra knappt går att få in fingret på smile

caromania Forummoderator
17 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Lucif3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men det är svårt att komma åt med en rörkap

Det beror nog mycket på bil. Vissa har ju utrymme nog att vända en långtradare eller 2, medans andra knappt går att få in fingret på smile

Den rörkap jag har krånglar sig upp väldigt lätt faktiskt. Har använt den ett par gånger med lyckat resultat.

https://verktygsboden.se/specialverktyg … gIsevD_BwE

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
17 juli 2020 · 5 833 Inlägg

caromania skrev:

Lucif3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men det är svårt att komma åt med en rörkap

Det beror nog mycket på bil. Vissa har ju utrymme nog att vända en långtradare eller 2, medans andra knappt går att få in fingret på smile

Den rörkap jag har krånglar sig upp väldigt lätt faktiskt. Har använt den ett par gånger med lyckat resultat.

https://verktygsboden.se/specialverktyg … gIsevD_BwE

Hur mycket fick du för katalysatorerna då, och ställde uppköparna några jobbiga frågor?

Putteliten
17 juli 2020 · 9 073 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

caromania skrev:

Lucif3r skrev:

Det beror nog mycket på bil. Vissa har ju utrymme nog att vända en långtradare eller 2, medans andra knappt går att få in fingret på smile

Den rörkap jag har krånglar sig upp väldigt lätt faktiskt. Har använt den ett par gånger med lyckat resultat.

https://verktygsboden.se/specialverktyg … gIsevD_BwE

Hur mycket fick du för katalysatorerna då, och ställde uppköparna några jobbiga frågor?

Uppköparna är ofta nysvenskar som anonnserar på facebook har jag sett, tror inte dom frågar så mycket faktiskt.

caromania Forummoderator
17 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

caromania skrev:

Lucif3r skrev:

Det beror nog mycket på bil. Vissa har ju utrymme nog att vända en långtradare eller 2, medans andra knappt går att få in fingret på smile

Den rörkap jag har krånglar sig upp väldigt lätt faktiskt. Har använt den ett par gånger med lyckat resultat.

https://verktygsboden.se/specialverktyg … gIsevD_BwE

Hur mycket fick du för katalysatorerna då, och ställde uppköparna några jobbiga frågor?

Femhundra spänn är de ju värda alla gånger men det är sällan man får mer än 250. Men efter en natt på parkeringen i Fisksätra så stärker man kassan rejält.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
husseman
18 juli 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, brukar glida förbi nån rostig Sprinter några ggr. per år o fråga om vi har några kattar liggandes. Personen verkar inte tala nåt mer än halvengelska o nåt "nysvenskt" språk. Så svaret blir nej.  Men hade ja försökt o kolla vad han gav, o sagt hur många ja hade....- då hade ja nog haft inbrott natten efter. Håll dårarna borta.
mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juli 2020 · 4 917 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, brukar glida förbi nån rostig Sprinter några ggr. per år o fråga om vi har några kattar liggandes. Personen verkar inte tala nåt mer än halvengelska o nåt "nysvenskt" språk. Så svaret blir nej.  Men hade ja försökt o kolla vad han gav, o sagt hur många ja hade....- då hade ja nog haft inbrott natten efter. Håll dårarna borta.
mvh/husse

Klart som tusan att man gör en intervju före man går till handling..
Vem vill bräcka in i ett tomt hus..?smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Janneutanb
18 juli 2020 · 7 271 Inlägg

Jättevanligt här i Kalifornien att dom stjäl katen, Priusar är heta objekt då en ny kostar omkring 1000$.

Finns t o m företag som säljer olika plåtar/skydd för att undvika stölder.
Tar tjuvarna max 30 sekunder att lägga sig under, skära av dom och försvinna.

Vet inte hur mycket man får för en begagnad sådan men måste vara hyfsat betalt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang