3848
Sök

Skoda Fabia 2004, luftat 3 av 4 bromsar, tar dåligt.

28 Inlägg
23 juli 2020
Trådstartare
Tjena!

Bytte bromsok bak på min Fabia då de blev underkända på besiktningen. Inga direkta konstigheter med bytet förutom att trumbromsar är ett helvete i min mening. Dock lyckades jag ha av en av de där stavarna som trycker ut oken när man bromsar, läckte ut en del bromsolja, men satte tillbaka den utan större problem. Insåg däremot att jag nu kommer behöva lufta bromsarna. Ok, visst. Inga konstigheter tänker jag.

Problemet sen är att båda luftnipplarna på bakoken rostat fast totalt och går av när jag försöker öppna dom. Fine tänker jag. Läcker iallafall ingen olja, så de är ju uppenbarligen tätt inne, och jag kan ju lufta genom att öppna bromsrörsmuttern. Sagt och gjort. På ena sidan. Andra sidan har en rundad mutter så är helt omöjlig att öppna, även med rörtång. Vågar heller inte för mycket då jag inte vill göra saker värre genom att göra sönder bromsröret osv.

Hur som. Luftar alla bromsar utom höger bak, kommer ingen luft alls, bara olja. Men pedalen tar grymmt långt ner, och känns mossig. Har gjort om samma moment 3 ggr, men tycker inte det känns bättre. Kan det vara så jävligt även om 3 av 4 bromsar är luftade?

Pumpar man upp tryck med motorn både av och på känner man hur det blir stummt och hårt, men bromsar man under färd tar pedalen långt ner.

Någon som kan ge tips på hur jag löser detta? Kan något annat blivit fel, eller är det bara att lufta sista bromsen som gäller?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
23 juli 2020
Lite wd40 någon timme  på nippeln ska väl göra susen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 803 Inlägg
23 juli 2020
Det kommer aldrig att bli bra förrän du luftat igenom samtliga nipplar.
Se också till att du luftar i rätt ordning, det som är rätt för ett märke/modell behöver inte automatiskt betyda att det är rätt för din bil, så kolla upp detta ordentligt först för att slippa onödigt arbete!

28 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
Ideér på hur jag löser det när jag inte har nipplar och muttern till bromsröret är helt rundad? Går det inte att lösa med nått sånt där luftningsverktyg eller nått?

1 803 Inlägg
24 juli 2020
kennyboffa skrev:
Ideér på hur jag löser det när jag inte har nipplar och muttern till bromsröret är helt rundad? Går det inte att lösa med nått sånt där luftningsverktyg eller nått?

Du får aldrig bromsarna att bli bra ifall du inte luftar systemet, även om du har tillgång till all världens olika luftningsverktyg så kommer du inte att kunna lufta bromsarna korrekt utan att kunna öppna systemet via nipplarna.
Om du inte kan lufta systemet pga kärvande nipplar/bromsrör ja då får man börja med att lösa dom problemen, tråkigt men sant!

519 Inlägg
24 juli 2020
har du bilder? du har bytt bromsok fast det är trumbromsar? fastrostade luftnipplar då det är nybytt?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 juli 2020
Ska vi tippa på att kan köpte NYA på skroten..roll
Annars inträffar väl inte detta..
Senast redigerat av axxet (24 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 689 Inlägg
25 juli 2020
Luft i ABS-blocket?
Vanligaste problemet för hemmapularen som luftar medelst "pumpa bromspedal + kompis".
Omöjligt att få ut luften ur ABS-blocket, dit luften obönhörligen söker sig, med "pumpmetoden".

28 Inlägg
27 juli 2020
Trådstartare
Äsch, skrev såklart fel. Menade att jag bytt BROMSBACKAR, inte bromsOK. tongue ursäkta!

Nipplarna är avbrutna och bromsrörsmuttrar rundade.

1 775 Inlägg
28 juli 2020
Hmm, då skulle ja sikta in mig på att byta bromscylindrar o kanske lite bromsrör. Kolla även slangarna.

mvh/husse

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
28 juli 2020
Har du provat att lufta med en maskin som trycksätter systemet?
Annars får man bekymmer om du pumpat med pedalen...

Finns som sagt ett trick till om det är någon som har VW/AUDI ODIS 4,33 t.ex och luftar abs-blocket

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 775 Inlägg
28 juli 2020
Hehe, du behöver ingen maskin eller diagnos till detta. Fixa friska hjulcylindrar- lufta..ut o åk o bromsa några gånger hårt på grus, så pumpmotorn får jobba.
Känns de svampiga fortfarande, lufta igen. O sen ut o låt abs pumpen få jobba lite.
Brukar aldig vara nåt problem att få igång dessa bromsar.

mvh/husse

Fri fart för ett fritt folk!
14 765 Inlägg
28 juli 2020
byt hjulcylindrarna bak på båda sidorna dom kostar nada och är lätta att byta.     tror jag gav 120kr/st på min Arosa vilket borde vara samma hjulcylinder som på din bil.   var från biltema  tog kanske 20min att byta kunde byta dom utan att riva bromsarna i övrigt

Kör fort så hinner inget hända...

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
29 juli 2020
husseman skrev:
Hehe, du behöver ingen maskin eller diagnos till detta. Fixa friska hjulcylindrar- lufta..ut o åk o bromsa några gånger hårt på grus, så pumpmotorn får jobba.
Känns de svampiga fortfarande, lufta igen. O sen ut o låt abs pumpen få jobba lite.
Brukar aldig vara nåt problem att få igång dessa bromsar.

mvh/husse

just att slippa lägga flera åtskilliga timmar på att få ut luften ur blocket med denna metod och ändå risken att ej få det bra.

Finns enkla anordningar för luftning att köpa för billig peng... spara både tid och nerver

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

28 Inlägg
29 juli 2020
Trådstartare
Men om jag byter hjulcylindrarna, behöver jag inte lufta då? Saknar ju nipplarna som sagt. Och vad är det som lossas? kan ju inte få loss bromsrörsmuttern på ena sidan.

2 349 Inlägg
29 juli 2020
Nipplarna brukar sitta på hjulcylindrarna, så du kommer kunna lufta då. Bromsrörsmuttern måste ju bort, men den måste dit igen också så det bästa är att byta den, då får du kapa av och kona om röret, kanske även byta ut en bit av det beroende på hur mycket du har till övers. Oavsett vad så är det här ju sådant som måste fixas, för du tänkte väl inte köra omkring med diverse pajade nipplar?

28 Inlägg
29 juli 2020
Trådstartare
Hade egentligen tänkt sälja bilen innan detta hände. tongue Men får väl fixa då så att jag inte behöver sälja en halvkass bil.

28 Inlägg
29 juli 2020
Trådstartare
Är det lätt att kapa och kona rör om jag inte får loss muttern? Lätt att sätta dit en ny bit rör?

2 349 Inlägg
29 juli 2020
Ja, det är inga problem. Jag har en sådan här som jag köpte för några år sedan, den är jag faktiskt supernöjd med. Glöm bara inte att trä över den nya muttern innan du börjar kona röret! Har gjort den missen några gånger. tongue
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … yjEALw_wcB
Senast redigerat av Mew (29 juli 2020)

28 Inlägg
29 juli 2020
Trådstartare
Om jag köper en sån här skarv https://www.biltema.se/bil-reservdelar/ … 2000037040
och en bit rör som passar till min bils existerande rör. Då är det väl lätt fixat om jag inte kan behålla nuvarande mutter?

Sök