23 juli 2020
Trådstartare
Tjena!
Bytte bromsok bak på min Fabia då de blev underkända på besiktningen. Inga direkta konstigheter med bytet förutom att trumbromsar är ett helvete i min mening. Dock lyckades jag ha av en av de där stavarna som trycker ut oken när man bromsar, läckte ut en del bromsolja, men satte tillbaka den utan större problem. Insåg däremot att jag nu kommer behöva lufta bromsarna. Ok, visst. Inga konstigheter tänker jag.
Problemet sen är att båda luftnipplarna på bakoken rostat fast totalt och går av när jag försöker öppna dom. Fine tänker jag. Läcker iallafall ingen olja, så de är ju uppenbarligen tätt inne, och jag kan ju lufta genom att öppna bromsrörsmuttern. Sagt och gjort. På ena sidan. Andra sidan har en rundad mutter så är helt omöjlig att öppna, även med rörtång. Vågar heller inte för mycket då jag inte vill göra saker värre genom att göra sönder bromsröret osv.
Hur som. Luftar alla bromsar utom höger bak, kommer ingen luft alls, bara olja. Men pedalen tar grymmt långt ner, och känns mossig. Har gjort om samma moment 3 ggr, men tycker inte det känns bättre. Kan det vara så jävligt även om 3 av 4 bromsar är luftade?
Pumpar man upp tryck med motorn både av och på känner man hur det blir stummt och hårt, men bromsar man under färd tar pedalen långt ner.
Någon som kan ge tips på hur jag löser detta? Kan något annat blivit fel, eller är det bara att lufta sista bromsen som gäller?