Svårt att få lös träpanelerna på panelen och dörrar? Audi 100 C3 avant -90

Erikksteff
26 juli 2020 · 18 Inlägg

Hej, har en Audi 100 Avant där jag skulle vilja sätta in ”träpanel” under instrumentpanel och på dörrar. Har fått tag på de som ska sitta under panelen. De till dörrarna letar jag fortfarande efter så om någon har å vill sälja, hojta gärna till. Nu till frågan, är det smidigt att byta eller måste halva bilen plockas isär. Törs inte börja slita, dra & bända på det som sitter nu om allt skulle skita sig. Någon som har erfarenhet av detta?? Tack / Erik


Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli 2020 · 17 457 Inlägg

Nu får du vakna Jaka! (Audi-kunnig medlem)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Erikksteff
26 juli 2020 · 18 Inlägg

Ja tack! Minns att han har hjälpt mig vid tidigare tillfällen, då på Nordicaudi. Tar gärna mer hjälp

Senast redigerat av Erikksteff (26 juli 2020)

jaka54
26 juli 2020 · 5 716 Inlägg

Hej!
Där kan jag nog inte hjälpa dig.
Har för mig att "träpanelerna" (av plast) till dörrarna kan tas bort om man lossar dörrsidorna. Har för mig att panelerna  sitter med plåtklämmor, men hur panelerna på instrumentbrädan tas loss vete f...
Antagligen måste man lossa hela instrumentbrädan för att få loss dem, vilket i och för sig inte är så svårt.
Det står en röd 87:a Audi 100 turbo , med träpaneler på Enköpingsskroten om du har vägarna förbi.

caromania Forummoderator
26 juli 2020 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Där kan jag nog inte hjälpa dig.
Har för mig att "träpanelerna" (av plast) till dörrarna kan tas bort om man lossar dörrsidorna. Har för mig att panelerna  sitter med plåtklämmor, men hur panelerna på instrumentbrädan tas loss vete f...
Antagligen måste man lossa hela instrumentbrädan för att få loss dem, vilket i och för sig inte är så svårt.
Det står en röd 87:a Audi 100 turbo , med träpaneler på Enköpingsskroten om du har vägarna förbi.

Kan inget om hur det ser ut på Audi-bilarna men förfarandet på Rovers bilar från 80-90 tal är precis så, (Iofs är de äkta trä, laminerade i 4-5 lager) med fjädrande plåtbleck som måste släppas bakifrån. Dvs ta loss panelen och arbeta bakifrån. Alltså inte bra att bända framifrån. Kan tänka mig att lösningen är snarlik.

Med det sagt så går det självklart att limma fast nya paneler framifrån med konstruktionslim.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Erikksteff
26 juli 2020 · 18 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Där kan jag nog inte hjälpa dig.
Har för mig att "träpanelerna" (av plast) till dörrarna kan tas bort om man lossar dörrsidorna. Har för mig att panelerna  sitter med plåtklämmor, men hur panelerna på instrumentbrädan tas loss vete f...
Antagligen måste man lossa hela instrumentbrädan för att få loss dem, vilket i och för sig inte är så svårt.
Det står en röd 87:a Audi 100 turbo , med träpaneler på Enköpingsskroten om du har vägarna förbi.

Ok, tack ändå, låter ju som det kan bli en del jobb ändå, har aldrig plockat bort instrumenbrädan på en 100. Är det smidigt? Men dörrsidorna är ju hyfsat smidiga att plocka. Bor nere i vimmerby så är ju inte i Enköping varje dag. Men ska jag uppåt blir der garanterar en tur. Är det självplock där?

Erikksteff
26 juli 2020 · 18 Inlägg

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Där kan jag nog inte hjälpa dig.
Har för mig att "träpanelerna" (av plast) till dörrarna kan tas bort om man lossar dörrsidorna. Har för mig att panelerna  sitter med plåtklämmor, men hur panelerna på instrumentbrädan tas loss vete f...
Antagligen måste man lossa hela instrumentbrädan för att få loss dem, vilket i och för sig inte är så svårt.
Det står en röd 87:a Audi 100 turbo , med träpaneler på Enköpingsskroten om du har vägarna förbi.

Kan inget om hur det ser ut på Audi-bilarna men förfarandet på Rovers bilar från 80-90 tal är precis så, (Iofs är de äkta trä, laminerade i 4-5 lager) med fjädrande plåtbleck som måste släppas bakifrån. Dvs ta loss panelen och arbeta bakifrån. Alltså inte bra att bända framifrån. Kan tänka mig att lösningen är snarlik.

Med det sagt så går det självklart att limma fast nya paneler framifrån med konstruktionslim.

Har ju de som ska sitta på instrumentpanelen. Kan fota imorgon. Tack för svar

Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur de sitter, men inte måste man väl ta bort dem från baksidan på instrumentpanelen...? 🤔

Jag fick ju ta bort dem några gånger på V8an när jag behövde ta ur mätarhuset på den (bl.a. V8an har ingen list framför mätarhuset som kan tas bort, som på 100/200, utan HELA ovansidan av panelen måste bort...) och en del av de skruvarna satt ju bakom träpanelen.

Måste försöka friska upp minnet lite känner jag...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Erikksteff
27 juli 2020 · 18 Inlägg

Cuefa skrev:
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur de sitter, men inte måste man väl ta bort dem från baksidan på instrumentpanelen...? 🤔

Jag fick ju ta bort dem några gånger på V8an när jag behövde ta ur mätarhuset på den (bl.a. V8an har ingen list framför mätarhuset som kan tas bort, som på 100/200, utan HELA ovansidan av panelen måste bort...) och en del av de skruvarna satt ju bakom träpanelen.

Måste försöka friska upp minnet lite känner jag...

Tack för svar, Jag har ju träpanelen med luftblåsen, ska ta en bild på dom sen. Kanske baksidan av dom kan friska upp ditt minne.

jaka54
27 juli 2020 · 5 716 Inlägg

Hej!
Japp! Självlplock i Enköping!

Senast redigerat av jaka54 (27 juli 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Erikksteff skrev:

Cuefa skrev:
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur de sitter, men inte måste man väl ta bort dem från baksidan på instrumentpanelen...? 🤔

Jag fick ju ta bort dem några gånger på V8an när jag behövde ta ur mätarhuset på den (bl.a. V8an har ingen list framför mätarhuset som kan tas bort, som på 100/200, utan HELA ovansidan av panelen måste bort...) och en del av de skruvarna satt ju bakom träpanelen.

Måste försöka friska upp minnet lite känner jag...

Tack för svar, Jag har ju träpanelen med luftblåsen, ska ta en bild på dom sen. Kanske baksidan av dom kan friska upp ditt minne.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b701c66bdddbb4f1e611c5b324a0291c.jpg

Såhär såg det ut i V8an med panelen bortplockad. Som sagt satt en del av fästpunkterna för den bakom trälisterna så jag fick peta ut dem en bit för att få loss skruvarna om jag inte missminner mig fullständigt.

Men som jag kan se på sprängskisser så sitter listerna mycket riktigt med klämfjädrar från insidan.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Erikksteff
27 juli 2020 · 18 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Japp! Självlplock i Enköping!

Tack! Verkar dock vara mkt jobb, om hela instrumentpanelen måste bort

Erikksteff
27 juli 2020 · 18 Inlägg

Cuefa skrev:

Erikksteff skrev:

Cuefa skrev:
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur de sitter, men inte måste man väl ta bort dem från baksidan på instrumentpanelen...? 🤔

Jag fick ju ta bort dem några gånger på V8an när jag behövde ta ur mätarhuset på den (bl.a. V8an har ingen list framför mätarhuset som kan tas bort, som på 100/200, utan HELA ovansidan av panelen måste bort...) och en del av de skruvarna satt ju bakom träpanelen.

Måste försöka friska upp minnet lite känner jag...

Tack för svar, Jag har ju träpanelen med luftblåsen, ska ta en bild på dom sen. Kanske baksidan av dom kan friska upp ditt minne.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b701c66bdddbb4f1e611c5b324a0291c.jpg

Såhär såg det ut i V8an med panelen bortplockad. Som sagt satt en del av fästpunkterna för den bakom trälisterna så jag fick peta ut dem en bit för att få loss skruvarna om jag inte missminner mig fullständigt.

Men som jag kan se på sprängskisser så sitter listerna mycket riktigt med klämfjädrar från insidan.

Ser ut att vara mkt jobb!! Klämfjädrar verkar stämma? Ser ut så här på de jag köpt. https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229104/229104-f67763eb6c4e086ee7d5d4557a00d55e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229104/229104-9ba73ce66017bc43e0e0daa935488409.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229104/229104-914f9855bd455312c300ceb9359353f5.jpg

Erikksteff
27 juli 2020 · 18 Inlägg

Vilket bör betyda att allt måste plockas ner? Eller går det slita bort de som sitter nu och pressa in dessa? 😬
Vet inte vad de runda metallgrejerna runt pinnarna heter eller hur de fungerar. Är ingen expert tyvärr, men gillar att greja

Senast redigerat av Erikksteff (27 juli 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Du kommer åt dessa bleck från undersidan, bakom alu-profilen de sitter mot. Fast ja, lite pyssel är det ju smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
caromania Forummoderator
27 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Blecken är mest tänkta att tryckas dit och självlåsa över pinnarna i ”trälisterna”, det finns ingen bra plan för att ta bort dem. Lite pyssel som sagt. Det viktiga är att du inte skadar ytan på trät, få dit dem går alltid om t ex en sådan pinne eller bleck skulle gå sönder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Erikksteff
27 juli 2020 · 18 Inlägg

Cuefa skrev:
Du kommer åt dessa bleck från undersidan, bakom alu-profilen de sitter mot. Fast ja, lite pyssel är det ju smile

Lär väl behövs plocka bort mittkonsol och handsfack varje fall.

Erikksteff
27 juli 2020 · 18 Inlägg

caromania skrev:
Blecken är mest tänkta att tryckas dit och självlåsa över pinnarna i ”trälisterna”, det finns ingen bra plan för att ta bort dem. Lite pyssel som sagt. Det viktiga är att du inte skadar ytan på trät, få dit dem går alltid om t ex en sådan pinne eller bleck skulle gå sönder.

Har du nån smidigare idé att plocka bort mittkonsol och handsfack mm?
Tack för infon om det andra

caromania Forummoderator
27 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Erikksteff skrev:

caromania skrev:
Blecken är mest tänkta att tryckas dit och självlåsa över pinnarna i ”trälisterna”, det finns ingen bra plan för att ta bort dem. Lite pyssel som sagt. Det viktiga är att du inte skadar ytan på trät, få dit dem går alltid om t ex en sådan pinne eller bleck skulle gå sönder.

Har du nån smidigare idé att plocka bort mittkonsol och handsfack mm?
Tack för infon om det andra

Nej jag kan inte Audibilarna. Jaka och Cuefa är de som sitter inne med kunskapen här. Jag generaliserar bara kring sådana bleck med pinne som självlåser när man trycker ihop det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Alltså, det var ju 100 år sedan jag skruvade på dessa vagnar...
Men ja, troligen behöver handskfacket bort.
Jag undrar om det går att ta bort ovansidan av instrumentpanelen på 100 som jag gjorde på bilden. Då kommer man ju typ åt allting ovanifrån istället.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang