Volvo Pv Quattro SFRO

Följ Med på en Riktigt roligt resa med mig att bygga en Volvo PV Quattro som ska SFRO besiktas efter alla Deras regler Donatorbil är från en audi a6 2.6 v6 quattro Som ska bli uppskrämd
  • 116 Följare
  • 36 789 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 november
olssonp000
16 augusti · 141 Inlägg
#61

Lucif3r skrev:
Ahhhh vad blind jag var, ser nu att rutrammen var *bak* och inte fram. Jamen dåså, då är bredden rätt lagom smile

Haha ja jag e kanske dålig på att förklara 😂

Baldrik skrev:
Det blev väldigt bra med delad bakruta!

Ja jag tycker ochså det 🙂

L-W-L skrev:
Gillar hur du tänker!  big_smile
En breddad PV är bara det snyggt i sig och att få quattro på det är ju bara underbart!

Va roligt att du tycker det 🙂 hoppas det ska bli roligt att följa 🙂

olssonp000
16 augusti · 141 Inlägg
#62

Har hänt lite på pvn idag får passa på nu under semestern 🙂. Fick breddat bakluckan det var ett jäkla meck för att få rätt form på den men det blev bra till slut. Sen blev det att börja tackla framrutan så fått flytta rutramen lite sen börjades det svetsa ihopa igen 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-063da22665bedbcaf76c397b6003a275.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-02a819f71a90595458ab5a44a9cf01ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-19335ddc0be1de963d267bfc38e9ce47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-2b919fb5dc37be682b16370f226bbe44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-f8f3fc8099a97777a87b17f3cdfefcd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-1f58fedbe201a0f807d1b34cf20bc641.jpg

Oskar_Thompson
16 augusti · 232 Inlägg
#63

inbyggda racing-linjer redan ju!😂

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 augusti · 2 935 Inlägg
#64

Det ser bättre o bättre ut!
Gillar verkligen den delade bakrutan smile
Folk kommer behöva titta på bilen en stund för att förstå vad det är som ser "fel" ut med den... lol

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Bmsone Reservdelsnisse
17 augusti · 123 Inlägg
#65

Cuefa skrev:
Det ser bättre o bättre ut!
Gillar verkligen den delade bakrutan smile
Folk kommer behöva titta på bilen en stund för att förstå vad det är som ser "fel" ut med den... lol

Helt klart :-)

Snygg jobb :-)

olssonp000
17 augusti · 141 Inlägg
#66

Oskar_Thompson skrev:
inbyggda racing-linjer redan ju!😂

Haha har inte tänkt på det innan 😂

Cuefa skrev:
Det ser bättre o bättre ut!
Gillar verkligen den delade bakrutan smile
Folk kommer behöva titta på bilen en stund för att förstå vad det är som ser "fel" ut med den... lol

Hahaha ja det kommer nog bli lätt så 🙂

Bmsone skrev:

Cuefa skrev:
Det ser bättre o bättre ut!
Gillar verkligen den delade bakrutan smile
Folk kommer behöva titta på bilen en stund för att förstå vad det är som ser "fel" ut med den... lol

Helt klart :-)

Snygg jobb :-)

Tack 🙂

fish Allfixare
17 augusti · 1 465 Inlägg
#67

Kan ju inte påstå att du ligger på latsidan iaf smile Jag jobbar med svets och plåt hela dagarna, så jag vet vilket jävöa meck det kan vara för en sak andra kamsle tror är simpelt. Kommer bli asball!

jarleb
18 augusti · 806 Inlägg
#68

Meget bra - blir kjempecool smile

olssonp000
18 augusti · 141 Inlägg
#69

Händer alltid något i garaget har märkt upp ala kablarna till motorn och inne i  motor utrymmet. Sen var de bara att palla upp audin på liften och börja demontera allt. Ut kom motorn med framvagn i ett. Var tvungen att testa framvagnsbrygga mot pvn och avståndet mellan subframens främrebulthål passar exakt med pvns original balk fram 🙂 men märkte ochså att det kom fram ett problem att motorn kommer vara väldigt väldigt väldigt långt fram pga drivaxlarna ska parera med framskärmana  men det tar vi längre fram i bilden 🙂😂
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-ffbe7fa458c72f09fad152efdabb0a3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-ff58126df14afb2a49909e18845c8349.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-95848c423c02606f8ab26267d95ffdd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-d04c912cdd19506fa79c447a1fffa740.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-74b9c250a48e1bb8090a65591dda94b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-0805779653cf3093fc225afe255d38cc.jpg

olssonp000
18 augusti · 141 Inlägg
#70

jarleb skrev:
Meget bra - blir kjempecool smile

Tack så jätte mycket 🙂

olssonp000
18 augusti · 141 Inlägg
#71

fish skrev:
Kan ju inte påstå att du ligger på latsidan iaf smile Jag jobbar med svets och plåt hela dagarna, så jag vet vilket jävöa meck det kan vara för en sak andra kamsle tror är simpelt. Kommer bli asball!

Haha ja det blir pilligt tur man är plåtslagare annars skulle jag aldrig gjort sånt här projekt 😂

fish Allfixare
18 augusti · 1 465 Inlägg
#72

Har skickat dig ett PM Olsson smile

olssonp000
19 augusti · 141 Inlägg
#73

Har monterat på subframen för att kolla så det stämmer med balkarna och den stämmer men har stora problem med bredden på fjäderbenen för dom är väldigt långt ut så ska ringa min sfro person och fråga om. Jag får kapa fjäderbenen och bredda det 70-75mm och förstärka upp det. För vill ha rätt lutning på fjäderbenen tror ni detta kan vara några problem? https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-17e8ed54e56237ea3d3e3d91f1edfc40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-44c5de66064ae8a2181ec18eca5ddc5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236644/236644-984fef0a743f9cbe9371bd1caaf81e3a.jpg

Oskar_Thompson
19 augusti · 232 Inlägg
#74

Grejen med macpherson-fjäddring är att genom att ändra på den linjen mellan nedre kulled på spindeln och övre infästningen av fjädern så ändrar man på vad som på engelska kallas "steering axis inclenation". Det är generellt något man vill undvika att ändra på (speciellt i en gatbil).

olssonp000
19 augusti · 141 Inlägg
#75

Oskar_Thompson skrev:
Grejen med macpherson-fjäddring är att genom att ändra på den linjen mellan nedre kulled på spindeln och övre infästningen av fjädern så ändrar man på vad som på engelska kallas "steering axis inclenation". Det är generellt något man vill undvika att ändra på (speciellt i en gatbil).

Har tyvärr inte mycket mer val pga skulle jag korta ner länkarmarna så måste jag korta drivaxlarna och redan där kan det bli tok fel (har varit med om många som kortat och knutarna rasar efter några mil).  Skulle fjäderbenen varit delbar så skulle jag köpt coilovers direkt men på a6 så finns det bara i normal utförande fjäder med coilmutter 🤷‍♀️

Oskar_Thompson
19 augusti · 232 Inlägg
#76

olssonp000 skrev:

Oskar_Thompson skrev:
Grejen med macpherson-fjäddring är att genom att ändra på den linjen mellan nedre kulled på spindeln och övre infästningen av fjädern så ändrar man på vad som på engelska kallas "steering axis inclenation". Det är generellt något man vill undvika att ändra på (speciellt i en gatbil).

Har tyvärr inte mycket mer val pga skulle jag korta ner länkarmarna så måste jag korta drivaxlarna och redan där kan det bli tok fel (har varit med om många som kortat och knutarna rasar efter några mil).  Skulle fjäderbenen varit delbar så skulle jag köpt coilovers direkt men på a6 så finns det bara i normal utförande fjäder med coilmutter 🤷‍♀️

mitt råd skulle vara att ändå försöka ha toppen av fjäderbenen på ungefär samma plats ändå, och  ändra vinkeln på fjädrarna för att kompensera för den större delen av den förskjutning du måste göra nere vis spindeln. då kommer du dock att få lite extrema vinklarna för fjäerbenslagret, men det kan man ofta fixa med eftermarknadsgrejer så som caster/camberplattor. Vilket är något jag rekommenderar för alla som gör sådana här dumheter som du och jag tongue. Då kan man kompensera för möjliga små misstag i geometrin när man kommer till hjulinställningen 👍

olssonp000
19 augusti · 141 Inlägg
#77

Oskar_Thompson skrev:

olssonp000 skrev:

Oskar_Thompson skrev:
Grejen med macpherson-fjäddring är att genom att ändra på den linjen mellan nedre kulled på spindeln och övre infästningen av fjädern så ändrar man på vad som på engelska kallas "steering axis inclenation". Det är generellt något man vill undvika att ändra på (speciellt i en gatbil).

Har tyvärr inte mycket mer val pga skulle jag korta ner länkarmarna så måste jag korta drivaxlarna och redan där kan det bli tok fel (har varit med om många som kortat och knutarna rasar efter några mil).  Skulle fjäderbenen varit delbar så skulle jag köpt coilovers direkt men på a6 så finns det bara i normal utförande fjäder med coilmutter 🤷‍♀️

mitt råd skulle vara att ändå försöka ha toppen av fjäderbenen på ungefär samma plats ändå, och  ändra vinkeln på fjädrarna för att kompensera för den större delen av den förskjutning du måste göra nere vis spindeln. då kommer du dock att få lite extrema vinklarna för fjäerbenslagret, men det kan man ofta fixa med eftermarknadsgrejer så som caster/camberplattor. Vilket är något jag rekommenderar för alla som gör sådana här dumheter som du och jag tongue. Då kan man kompensera för möjliga små misstag i geometrin när man kommer till hjulinställningen 👍

Förstår hur du menar men jag måste få in själva fjädern in vid motorrummet pga skärmarna slår i hela diametern på fjädern 😂 men ja detta kommer bli väldigt mycket tänkande o läsande o mätande. För vill verkligen inte ha mina fjäderbenstorn genom skärmen och genom huven gud vet hur hemskt det skulle sett ut 😂

Oskar_Thompson
19 augusti · 232 Inlägg
#78

olssonp000 skrev:
Förstår hur du menar men jag måste få in själva fjädern in vid motorrummet pga skärmarna slår i hela diametern på fjädern 😂 men ja detta kommer bli väldigt mycket tänkande o läsande o mätande. För vill verkligen inte ha mina fjäderbenstorn genom skärmen och genom huven gud vet hur hemskt det skulle sett ut 😂

ojdå.. om det var så illa hae jag nog börjat kolla på bilaar med liknandde bredd, fast som använder dubbla A-armar istället, alternativt, börja bygga om den fjädringen du har till dubbel A-arm. Det var en som gjore det med ungefär den fjädringen som jag har i mitt bygge : )

Länk: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= … p;start=21

DEdit: om u gör ish så som han i länken så kan du ju ställe fjäddrarna bakom motorn, vid sidan av växellåddan, Fördelar me audi😂

Senast redigerat av Oskar_Thompson (19 augusti )

olssonp000
19 augusti · 141 Inlägg
#79

Oskar_Thompson skrev:

olssonp000 skrev:
Förstår hur du menar men jag måste få in själva fjädern in vid motorrummet pga skärmarna slår i hela diametern på fjädern 😂 men ja detta kommer bli väldigt mycket tänkande o läsande o mätande. För vill verkligen inte ha mina fjäderbenstorn genom skärmen och genom huven gud vet hur hemskt det skulle sett ut 😂

ojdå.. om det var så illa hae jag nog börjat kolla på bilaar med liknandde bredd, fast som använder dubbla A-armar istället, alternativt, börja bygga om den fjädringen du har till dubbel A-arm. Det var en som gjore det med ungefär den fjädringen som jag har i mitt bygge : )

Länk: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= … p;start=21

DEdit: om u gör ish så som han i länken så kan du ju ställe fjäddrarna bakom motorn, vid sidan av växellåddan, Fördelar me audi😂

Den där. Lösningen var ju endå Rätt fräsig. Men jag måste hålla rätt linje med drivaxlar och styrväxeln som Sitter upp mot torpedväggen på Audi 😂🤷‍♀️ förstår varför folk gör bara bakhjulsdrivna pvs 😂 där e så jäkla lite plats även fast man breddat 160mm 😂. Men jag ska ta dina förslag i åtanke o spåna på det 🙂

Oskar_Thompson
19 augusti · 232 Inlägg
#80

olssonp000 skrev:
Den där. Lösningen var ju endå Rätt fräsig. Men jag måste hålla rätt linje med drivaxlar och styrväxeln som Sitter upp mot torpedväggen på Audi 😂🤷‍♀️ förstår varför folk gör bara bakhjulsdrivna pvs 😂 där e så jäkla lite plats även fast man breddat 160mm 😂. Men jag ska ta dina förslag i åtanke o spåna på det 🙂

jo, man an ju lägga fjädrarna tvärsöver växellådan också, horisontellt, genom att bygga en trekantig A-arm sett framifrån. om du inte har plats bakom drivknutarna 👍 Hör med SFRO först bara smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang