Hjälp med h-regg på diesel

Mb_melvin
30 juli 2020 · 17 Inlägg

Tjenare, ska sätta på h regg på en Mercedes W124 88 OM603. Jag har klarhet i allt förutom hur man ska göra med magnetventilen som ska stänga av bränsle tillförseln. Det är ju vacuum styrt bränsle system på dessa dieslar, min tanke om man kan koppla ventilen på vacuumet för då går inte pumpen sönder?

Tack för alla funderingar och idéer.

joflo96
29 juli 2022 · 1 Inlägg

Hej
Jag har samma problem nu två år senare.
Skulle du kunna säga hur du löste det så vore jag tacksam.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2022 · 17 386 Inlägg

Hm. Kollade lite och ser att det finns A-traktorer MB w124 diesel men de verkar ha dubbla lådor.
Att reglera den med vakuumventilen undrar jag hur det ska gå till. Sen är det andra frågor:

När den ska slå av och skicka på vacuum för att sedan släppa detta igen ger ju sjukt många cykler under en kort tid. tror inte bilen har en chans att leverera så mycket som krävs för att hålla den i max 30 km/h. Kan ju bli en jojo-effekt efter en stund så den hinner upp i kanske 50 km/h för att sedan gå ner till 30 km/h osv. Dessutom är det ju kul om bromsarna fungerar som det är tänkt.

Undrar hur länge ventilen klarar en sådan misshandel, den är inte byggd för det. Den kanske fastnar till slut. Då stannar bilen eller går att köra ospärrad i toppfart.

Vidare ska regget skyddas mot manipulation. "Råkar" en en vakuumslang ramla ur eller gå sönder ska bilen stanna eller gå ner på tomgång. Inte tvärtom. Det går inte igenom regbes. Spärren ska dessutom vara svår att sätta ur spel. Och skulle man göra det ska detta synas i form av brutna plomberingar eller bortborrade skruvar.

Du måste ha 60% av bilens vikt på drivhjulen bak. Det blir nog en tung rackare... Ju mer du viktar ner den bak ju mer väger den och du får överkompensera hela tiden tills dess det stämmer. Tillgång till våg under bygget är en fördel.

Men det finns givetvis lösningar. En vore att ta bort gaspedal med tillhörande länkage och ersätta detta med en givare på kardanaxeln och en elektronisk gaspedal kopplat till ett gasservo på pumpen. Detta kräver väl elkunskaper utöver det vanliga förvisso. Måste ju finnas en dator som har koll på att maxhastighet närmar sig och stryper gaspådraget lugnt och fint. En Raspberry Pi räcker. Hade för min del varit ett kul projekt! Servot ska ju inte kunna manipuleras det heller. Kan krävas någon form av pilotslinga. Dieselpumpen måste ha en korrekt plombering med. Har andra medlemmar på forumet andra lösningar vore dessa kul att få ta del av!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang