2909
Sök

Golf Mk2 16v Turbo

ABF 16V turbo SFRO. Syncro / 4motion Nästa

48 720 Visningar
Uppdaterades senast 17 augusti
76 Inlägg
28 augusti 2020
Trådstartare
#21
fish skrev:
Coolt projekt! Är det här golfen som var med i mAx  hamburgares reklam för längesedan?
Tackar
Nej det är inte samma bil


76 Inlägg
28 augusti 2020
Trådstartare
#22
Har börjat bygga på laddluft-systemet, passat in intercoolern från biltema precis bakom grillen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-15b78e38e4a20796c5c766302cadf6d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-52d74c9dad1caecd4091ba4a1c83da12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-4244f70a3ef87811ee3bdbe083db0768.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-2ed2416a052868e8ab3c6bc33bf8b5e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-1c8c78eff8dead80d3f015003b97cd7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-ebd94692e4268ece047e332a796979ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-09de09b872ffc8c8feda88411a444517.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-a485de624a1be36fd48c73af56f99de2.jpg


76 Inlägg
3 september 2020
Trådstartare
#23
Downpipe är lindad med avgasbandage och klar, även grenröret.
Lite värmeisolering gjord på kablar och växelvajrarna. tog värmesköld från en Mk3a och förlängde på brandväggen.
Här även nästan gjort klart tryckrören


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-a3fa96e3586b432a8b087bd42d0e0778.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-37a4d1fc18801ef9a6cc9b0fc24291e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-7ae0cc669b283172bc2e9f10d93f8784.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-c7f963bfd1e14b839c38f38efc31f05a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-507ce1ca7d7f0d600c3da0fffd3a9e3b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-743441e33009e18001558956631e30d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-a4370013902173a6c5093cfaa03d1742.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-b27ede7e9589c0a0ef4e595c1208dd71.jpg


Allfixare
1 475 Inlägg
4 september 2020
#24
Grymt!


76 Inlägg
6 september 2020
Trådstartare
#25
Fått lite gjort i helgen
Bytt gummit på bränsleslangarna till E85 godkänt från hydroscand
Gjort ett fäste till tändspolen, kör wastespark Bosch motorsport
Fixat oljeretur
Börjat montera ihop grejerna för nu börjar det närma sig uppstart

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-d1e2075a41703bde738c0bcf33cae829.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-b59bba4c43146b6a47ae72c2ab31be7b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-8306f1f7d02a3063c9d3d6a406488bff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-c1a2d1538187c0cd8ebac066f64f784c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-cece881d44857392f510fabfb4979287.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-2d05630b242f9b786573726a3a1adae3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-e86c7c57b147710d1d157ac6efcdb35a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-c3d36842132d5b8f22301ee35a3c8961.jpg


76 Inlägg
9 september 2020
Trådstartare
#26
lite mer Värmeskydd, skydd för bromsservot som jag tog från en passat och tejpade med aluminiumtejp
lite eljobb, ny Tps och Trigger så fick crimpa lite nya kablar.
inkoppling av mk3 tank i mk2, tankmätaren är bara att pinna ur och flytta till mk3ans kontakt. plus och minus är annan crimpsko som jag inte hade så dom skarvade jag.


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-11c2cb40e75c57e57138bb3a3c88fd53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-8478bcdc9c367252f86f1b87533fb2e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-f4c42dfde531a86f5751e9f2a5354dfb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-6c828d286f1db3352dbd83782c4c0d9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-42d42d2f358583057bb89c4f0b5ae8d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-2278e0f4d54e6d222f0858effcee6567.jpg
Senast redigerat av DKW_ (9 september 2020)


76 Inlägg
28 september 2020
Trådstartare
#27
Har donat på med det sista och har startat upp bilen nu
Nu är det bara ut och köra och mappa in bränsle och tändning

kapat av och svetsat igen fördelaren, den är i vägen och jag kör utan kamsynk så den behövs ändå inte

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-ba559b185a36007aeff779b518498c0c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-0e49ff8464cca22bdacf18a2046be80c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-3b366e6b82ce176dc7a69e6074d6e524.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-40c2f7af4a982c7c8c8d4a3f70862aaf.jpg

Rev ut isolering och tryckte dit lite dämpmaterial istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-37154877ec67f5f343742e50b93942d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-c83a478941f789db65c3c07979024831.jpg





Fick ändra vinkel på vattenröret till värmepaketet

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-4fdfa39f74617b1ea129506acb14578f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-6e24719b1be4cc4ce776125c3e0d5e13.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-8f68115b2f4b7c69c4fd07dec4a08635.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-95a4a7855f5dab0a18a230eb30d4a06e.jpg



O2A vs 02J växeltorn. bytte ut växelväljaren på min 02A 16v låda för att jag kör med mk4 spakställ.
på senare 02a lådor passar det rak på. på vissa äldre lådor måsta man även byta ut den undre locket på utsidan av lådan.
Har även en 02j diesel låda liggandes som jag tänkte byta till senare

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-2d7669cd9cf93832f0582a69ed3bebba.jpg


Aktuell motorbild
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-e30932a9470d88315170f5bd996f62da.jpg

Senast redigerat av DKW_ (22 september 2022)


127 Inlägg
2 oktober 2020
#28
Riktigt rolig läsning! Bra finisch på grejerna.
Har själv en mk2 16v och tanken med turbo finns ju där så detta ger inspiration!


76 Inlägg
15 oktober 2020
Trådstartare
#29
Stagmo skrev:
Riktigt rolig läsning! Bra finisch på grejerna.
Har själv en mk2 16v och tanken med turbo finns ju där så detta ger inspiration!
Man tackar!


76 Inlägg
15 oktober 2020
Trådstartare
#30
Har problem med dålig oljetryck när motorn blir varm, prövat att byta oljepump men ingen skillnad. har 5-6 bar vid uppstart kall. knappt 1 bar när den blivit varm. Någon som har något tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-330dbe5278992f4612d50fc86865d637.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-231d838b4d4d26658311283b17765436.jpg

Nya pumpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-27468babe561e1950a7a681159fe045b.jpg


Fixat till ett par Recaro Gti Edition stolar, lite mer skålade än stolarna som jag haft innan

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-7b0ed89e2c7f8c7815f4e73494171a09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-1a977e0fca1d87c346ad7f4c39a7f797.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-7a96604715b0614d81347368fadba302.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106201/106201-89fed59e832f93685d375abec576bbc0.jpg


1 483 Inlägg
15 oktober 2020
#31
långsökt men, tät oljesil?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Allfixare
1 475 Inlägg
15 oktober 2020
#32
Är det knappt 1 bar på tomgång eller över hela registret när den blir varm?


76 Inlägg
18 oktober 2020
Trådstartare
#33
fish skrev:
Är det knappt 1 bar på tomgång eller över hela registret när den blir varm?
på tomgång, också vid lugnt crusande.  varvar man upp till runt 4 tusen stillastående 2-3bar högst.
original hög och lågtrycksgivarna varnar dock inte för några problem. 5-50w olja


117 Inlägg
18 oktober 2020
#34
På min KR motor som jag sugtrimmade så valde jag att böja bort oljesprutmunstyckena ist för att fräsa ur kolven. Av någon anledning så började jag oljetrycket bli dåligt när den vart varm och det är de enda jag rörde.
Har du gjort något med dom?

Jag hade dom vanligt i början men då gick den utan att varna för oljetryck. Så något gick snett när jag böjde undan dom.  Jag mätte dock aldrig trycket, men jag ger dig bara en idé om vad jag upplevt. smile


76 Inlägg
18 oktober 2020
Trådstartare
#35
VWlife skrev:
På min KR motor som jag sugtrimmade så valde jag att böja bort oljesprutmunstyckena ist för att fräsa ur kolven. Av någon anledning så började jag oljetrycket bli dåligt när den vart varm och det är de enda jag rörde.
Har du gjort något med dom?

Jag hade dom vanligt i början men då gick den utan att varna för oljetryck. Så något gick snett när jag böjde undan dom.  Jag mätte dock aldrig trycket, men jag ger dig bara en idé om vad jag upplevt. smile
oljesprutmunstyckena är kvar, kolla första sidan. behövs för att smörja kolvbult då mina H-profil inte är hålborrade från storände till lillände.
Ok så original givarna i mätarhuset varnar för dig efter du böjde bort dom?


117 Inlägg
18 oktober 2020
#36
DKW_ skrev:
VWlife skrev:
På min KR motor som jag sugtrimmade så valde jag att böja bort oljesprutmunstyckena ist för att fräsa ur kolven. Av någon anledning så började jag oljetrycket bli dåligt när den vart varm och det är de enda jag rörde.
Har du gjort något med dom?

Jag hade dom vanligt i början men då gick den utan att varna för oljetryck. Så något gick snett när jag böjde undan dom.  Jag mätte dock aldrig trycket, men jag ger dig bara en idé om vad jag upplevt. smile
oljesprutmunstyckena är kvar, kolla första sidan. behövs för att smörja kolvbult då mina H-profil inte är hålborrade från storände till lillände.
Ok så original givarna i mätarhuset varnar för dig efter du böjde bort dom?
Ja av någon konstig anledning. Men varningen kom inte på tomgång utan när man varva upp till typ 2tusen så låg varningen kvar till 3-4tusen o sen försvann. Kanske för att dom sitter otätt eller nått jag vet inte, jag schimsade ju även ut dom lite.
Idag kör jag på original 2.0L 16v block ifrån passat ist.


Allfixare
1 475 Inlägg
18 oktober 2020
#37
DKW_ skrev:
fish skrev:
Är det knappt 1 bar på tomgång eller över hela registret när den blir varm?
på tomgång, också vid lugnt crusande.  varvar man upp till runt 4 tusen stillastående 2-3bar högst.
original hög och lågtrycksgivarna varnar dock inte för några problem. 5-50w olja
Minns inte om jag har sett vad du har för mätare, men jag hade nog antingen först bytt olja till typ 10/40 (delsyntet). Det har jag alltid kört i exakt alla bilar jag haft som JAG har bytt olja på. Det är en del. Inte en enda har haft dåligt oljetryck så jag har fått någon varning. Kolla min lista, det är väldigt varrierat (inkl 3st 16v) Däremot fick jag dåliga tryckgivare på en 16v så den varnade konstigt. Bytte den, sen frid och fröjd.


546 Inlägg
22 oktober 2020
#38
har du kört bilen på bana tidigare typ race,,


546 Inlägg
22 oktober 2020
#39
har du kört bilen på bana tidigare typ race,,


1 Inlägg
24 oktober 2020
#40
Fasligt intressant, är mitt uppe i mitt projekt. En Golf mk2 GTI med 16v 9a block och kompressor så finns säkert en del av dina idéer man kan sno lite av wink


Sök