Äter drivaxlar på volvo C30 T5a

C30Jonas
7 augusti · 3 Inlägg
#1

Halloj!big_smile

Som rubriken lyder, så efter jag satte på coilovers på kärran nyligen. så har den börjat käka drivaxlar. Ni får ursäkta att jag låter ny på detta med man måste ju börja nånstans.
Framförallt då den högra, den långa med stödlager.
Tänkte bara kolla med er andra som kanske har erfarenhet av detta, hur ni löst detta?
Jag har provat några olika axlar men dom tål max 500 mil innan det låter förjävligt när man svänger. Jag har kollat på ett engelskt företag som säljer tillbehör till C30 och där finns det drivaxel spacers, för att just axeln ska räcka hela vägen?   
Sen finns ju Roll Centre Adjusters. Men vill bara kolla vad man ska ha? smile

zzr9409209
7 augusti · 676 Inlägg
#2

Axeln går ju in konstig vinkel om man sänker bilen extremt mycket!  Men 500 mil bara!!!

Xebers76
7 augusti · 1 802 Inlägg
#3

Är bilen sänkt eller är den.... sänkt?

Anledningen till att jag frågar är för att ibland så dyker det upp trådar i denna stilen och det visar sig att bilen är sänkt långt bortom rimliga mått, och då kan ingen direkt erbjuda någon hjälp.

Tycker det låter konstigt att den ska äta så väldigt med axlar.

Blixnabb
7 augusti · 202 Inlägg
#4

Är dock rätt skiftande kvalite på drivaxlar till C30, man får vad man betalar för har jag hört många säga när de ska sitta på en T5a

Lucif3r
7 augusti · 386 Inlägg
#5

Sen är det även viktigt att alla motorfästen är i gott skick, annars blir det helt fel brytning på axlarna.
Nu vet jag inte exakt hur och var alla fästen på en C30 sitter, men bör inte vara sån enorm skillnad mot t ex 85x70... På dom sitter det ett på höger sida av motorn, och är det riktigt kasst så kommer man skrota drivaxlar på löpande band.

Christian S
7 augusti · 4 670 Inlägg
#6

Lucif3r skrev:
Nu vet jag inte exakt hur och var alla fästen på en C30 sitter, men bör inte vara sån enorm skillnad mot t ex 85x70...

det är inte det minsta likt, det sitter inte ens samma typ av motor i dom.

hittade en bild över motorrummet
https://www1.garaget.org/gallery/images/36/35498/35498-cb462d600d7bf495f9bdf5b57123b27b.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Lucif3r
7 augusti · 386 Inlägg
#7

En bild ovanför säger ingenting. Fästena sitter under motorn, på subframen.

Pininfarina406
7 augusti · 393 Inlägg
#8

Christian S skrev:

Lucif3r skrev:
Nu vet jag inte exakt hur och var alla fästen på en C30 sitter, men bör inte vara sån enorm skillnad mot t ex 85x70...

det är inte det minsta likt, det sitter inte ens samma typ av motor i dom.

hittade en bild över motorrummet
https://www1.garaget.org/gallery/images … 23b27b.jpg

Hej, det där är en likadan motor som i 850/x70, det är bara andra kåpor uppe på den. Så det bör se likadant ut under bilen gällande motorfästen o dyl.
Mvh T.

Christian S
7 augusti · 4 670 Inlägg
#9

Lucif3r skrev:
En bild ovanför säger ingenting. Fästena sitter under motorn, på subframen.

nej för den finns ingen subframe, man ser det högra motorfästet jämte kamremskåpan på bilden.


Pininfarina406 skrev:

Christian S skrev:

Lucif3r skrev:
Nu vet jag inte exakt hur och var alla fästen på en C30 sitter, men bör inte vara sån enorm skillnad mot t ex 85x70...

det är inte det minsta likt, det sitter inte ens samma typ av motor i dom.

hittade en bild över motorrummet
https://www1.garaget.org/gallery/images … 23b27b.jpg

Hej, det där är en likadan motor som i 850/x70, det är bara andra kåpor uppe på den. Så det bör se likadant ut under bilen gällande motorfästen o dyl.
Mvh T.

nej, det är den nya I5P motorn.
samma som sitter i S/V60 , V/XC70II mm.

så här ser motorn ut utan luftfiltret
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=52399&t=1

så här ser turbon ut
https://sep.yimg.com/ca/I/yhst-19630673577839_2268_154425397

motorns baksida
https://www.varaosahaku.fi/image/900/a/85/b1f6a1/path/mnt/newftp/819/fibdb/bild/lgnr/5403(1).jpg

undersidan av motorn
https://statics.wheelwell.com/u/11ff92ef-668c-4355-a3d7-c52b685a0812.medium.jpg?width=900

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jompazx
7 augusti · 258 Inlägg
#10

Pininfarina406 skrev:

Christian S skrev:

Lucif3r skrev:
Nu vet jag inte exakt hur och var alla fästen på en C30 sitter, men bör inte vara sån enorm skillnad mot t ex 85x70...

det är inte det minsta likt, det sitter inte ens samma typ av motor i dom.

hittade en bild över motorrummet
https://www1.garaget.org/gallery/images … 23b27b.jpg

Hej, det där är en likadan motor som i 850/x70, det är bara andra kåpor uppe på den. Så det bör se likadant ut under bilen gällande motorfästen o dyl.
Mvh T.

ja samma motor i grunden, men ventilkåpan/kamlageröverfalls-tjofräsen ser annorlunda ut, hur mycket toppen skiljer i sig vet jag inte, jämnför man en T6a med 960 6an så är det skillnad i toppen. oljepumpar och vevaxlar är även olika. även om motorfästen har samma bultmönster mot motorblocket, så kan själva fästet se HELT annorlunda ut. de har olika framvagnsupphängningar när man kollar i hjulhuset och jag skulle bli förvånad om subframen och i förlängningen motorfästen var samma.

Senast redigerat av jompazx (7 augusti )

jompazx
7 augusti · 258 Inlägg
#11

Lucif3r skrev:
En bild ovanför säger ingenting. Fästena sitter under motorn, på subframen.

Jo studera ett volvo 850 motorrum så sitter ett bastant motorfäste i toppen på motorn. jag ser inte det fästet på c30 motorn kan vara under laddluftsröret om det har ungefär samma placering som 850.

Lucif3r
8 augusti · 386 Inlägg
#12

jompazx skrev:

Lucif3r skrev:
En bild ovanför säger ingenting. Fästena sitter under motorn, på subframen.

Jo studera ett volvo 850 motorrum så sitter ett bastant motorfäste i toppen på motorn. jag ser inte det fästet på c30 motorn kan vara under laddluftsröret om det har ungefär samma placering som 850.

Det är inget motorfäste, det är ett momentstag som tar upp brytningarna när motorn vrider på sig.

... Sen behöver jag inte "studera ett volvo 850 motorrum", jag har en v70 -97 som är exakt likadan som 850. roll

husseman
8 augusti · 644 Inlägg
#13

Hehe.. det verkar rörigt här? Men det "bastanta" momentstaget o dess infästning i motorn vet väl alla, att det sitter där för att det ska se mest tufft ut.  Funktionen har nog inte kommit i första hand här..- snodde ja detta från din sura Volvo.. så skulle du inte märka det.

mvh/husse

Utmarks-Loke
8 augusti · 3 239 Inlägg
#14

husseman skrev:
Hehe.. det verkar rörigt här? Men det "bastanta" momentstaget o dess infästning i motorn vet väl alla, att det sitter där för att det ska se mest tufft ut.  Funktionen har nog inte kommit i första hand här..- snodde ja detta från din sura Volvo.. så skulle du inte märka det.

mvh/husse

Utan momentstaget kanske hela motorn skulle snurra med runt när man försökte lägga en framhjulsbörn yikes

husseman
8 augusti · 644 Inlägg
#15

Utmarks-Loke skrev:

husseman skrev:
Hehe.. det verkar rörigt här? Men det "bastanta" momentstaget o dess infästning i motorn vet väl alla, att det sitter där för att det ska se mest tufft ut.  Funktionen har nog inte kommit i första hand här..- snodde ja detta från din sura Volvo.. så skulle du inte märka det.

mvh/husse

Utan momentstaget kanske hela motorn skulle snurra med runt när man försökte lägga en framhjulsbörn yikes

Hmm, tror inte vi snackar om samma stag ..haha. Ja pratar om det mellan fjäderbensinfästningarna o över i en redan som ny glapp form av bussning som ska hålla motorn att inte slå för mkt. fram o back.  Att den sura fan skulle snurra utan detta stag e´nog inte troligt.

mvh/husse

jompazx
8 augusti · 258 Inlägg
#16

Lucif3r skrev:

jompazx skrev:

Lucif3r skrev:
En bild ovanför säger ingenting. Fästena sitter under motorn, på subframen.

Jo studera ett volvo 850 motorrum så sitter ett bastant motorfäste i toppen på motorn. jag ser inte det fästet på c30 motorn kan vara under laddluftsröret om det har ungefär samma placering som 850.

Det är inget motorfäste, det är ett momentstag som tar upp brytningarna när motorn vrider på sig.

... Sen behöver jag inte "studera ett volvo 850 motorrum", jag har en v70 -97 som är exakt likadan som 850. roll

äsh! jag avskyr begreppet momentstag, det används till allt hela tiden. det används till stag i bakvagnsupphängngar, det används för chassiförstärkningar, panhardstag osv osv! hittar inget när jag googlar momentstag 850. övre motorfäste är dock ett begrepp som dyker upp!

C30Jonas
10 augusti · 3 Inlägg
#17

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236739/236739-3a2c7996864c237ebf4176a50d28b97b.jpg

Haha!
Nja den är ju inte "bött" sänkt i den meningen, då det är min bruksbil. Men det är ju det som gör mig lite förbryllad. neutral

Xebers76 skrev:
Är bilen sänkt eller är den.... sänkt?

Anledningen till att jag frågar är för att ibland så dyker det upp trådar i denna stilen och det visar sig att bilen är sänkt långt bortom rimliga mått, och då kan ingen direkt erbjuda någon hjälp.

Tycker det låter konstigt att den ska äta så väldigt med axlar.

C30Jonas
10 augusti · 3 Inlägg
#18

Där sa du nåt smile
Det ska jag kika på. 

Lucif3r skrev:
Sen är det även viktigt att alla motorfästen är i gott skick, annars blir det helt fel brytning på axlarna.
Nu vet jag inte exakt hur och var alla fästen på en C30 sitter, men bör inte vara sån enorm skillnad mot t ex 85x70... På dom sitter det ett på höger sida av motorn, och är det riktigt kasst så kommer man skrota drivaxlar på löpande band.

Hilmer
10 augusti · 1 460 Inlägg
#19

Översikt över motorfästen mm.

https://forumbilder.com/images/2020/08/10/C30.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang