E91 320D hur ligger det till med kamkedje problemen?

Utmarks-Loke
30 maj 2022 · 5 841 Inlägg

Ja, slarv med oljebyten är en av de saker som kan utlösa kamkedjeproblemen på den motorn

Henotto
31 maj 2022 · 3 Inlägg

Ja de va kanske lite snålt. Tillverkad 2009/03

Hur kommer det sig att de skiljer så? Tänker att om det är ett inbyggt fel som samtliga motorer dras med bör rimligtvis nästintill alla också få samma haveri? Kan det skilja på vilken fabrik delarna kommer ifrån rent materialkvalitetmässigt?
Vill gärna ha kvar bilen så länge de går. Värt att byta kedja i förebyggande syfte?

Henotto
31 maj 2022 · 3 Inlägg

Fick inget vettigt svar varför den inte ingick. Jo jag är högst medveten om hur viktigt täta oljebyten är men bilen har ibland fått hamna lite i glömska då jag har fler bilar och använder denna mest som slit och släng. Va väl lite överdrivet med sporadiskt får oftare än vad BMW rekomenderar 3000mil

Är mest intresserad av vad för ljud att lyssna efter.

Jokabsson skrev:

Henotto skrev:
Nu hoppar jag in här lite.
Kör en 116d. Vart i min ägo sen 1,4k mil
Slog precis över 27k.
På service byttes något som hade med kamkedjan att göra när bilen hade gått ca 9k. Va inne en hel dag la ingen vidare tanke på vad som byttes då men tror mig minnas att de va snack om spännare. Har BMW haft drive där dom bytt ut vissa komponenter? Bilen är eftersatt och har fått ny olja lite sporadiskt sista 10k milen. Men hör inget rassel eller liknande ljud. Vad för ljud är det man är intresserad av? Lite svårt att höra bra i bakkant av motorn. Kontaktade BMW när dom körde sin goodwill "kampanj" då jag fick ett brev i posten om att kontakta min lokala bmw-verkstad för att se om min bil omfattades men fick till svar att min bil inte ingick i kampanjen. Kan det vara så att dom bytte berörda komponenter redan vid servicen?

Med den något begränsade informationen så skulle jag säga att du nog är ganska safe om bilen gått 27 000 mil.

Vilken årsmodell är det? Har du sparat kvittot från verkstadsbesöket? Frågade du verkstaden varför din bil inte ingår i kampanjen? Det borde de kunna svara på :)

Hur menar du med att bilen fått olja lite sporadiskt de senaste 10k? Är du medveten om att det är viktigt att byta olja varje år eller var 1000e mil?

Utmarks-Loke
31 maj 2022 · 5 841 Inlägg

Henotto skrev:
Ja de va kanske lite snålt. Tillverkad 2009/03

Hur kommer det sig att de skiljer så? Tänker att om det är ett inbyggt fel som samtliga motorer dras med bör rimligtvis nästintill alla också få samma haveri? Kan det skilja på vilken fabrik delarna kommer ifrån rent materialkvalitetmässigt?
Vill gärna ha kvar bilen så länge de går. Värt att byta kedja i förebyggande syfte?

Då har du första versionen av motorn N47, som var hårt drabbad av kamkedjehaverier. Om jag förstått rätt är de något med spännarna till kedjan som inte är bra, kedjan slits lite i förtid och spännaren räcker inte till längre, kedjan blir slak och kuggar över eller går av och då är det motorhaveri. Men troligtvis fick du den uppdaterade kedjespännaren vid den där servicen du skrev om, och då är problem i princip borta. Kedjan kan fortfarande slitas i förtid, speciellt om du slarvat med oljebytena och kör mest korta sträckor så motorn inte får bli riktigt varm. Om kedjan börjar bli sträckt kan man höra ett rasslande ljud, ungefär som man skulle kunna tänka sig att rasslande cykelkedja skulle låta. Det går också att mäta fram elektroniskt genom att signalerna från kamlägessensorerna inte riktigt är synkroniserade längre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang