Henotto skrev:
Ja de va kanske lite snålt. Tillverkad 2009/03
Hur kommer det sig att de skiljer så? Tänker att om det är ett inbyggt fel som samtliga motorer dras med bör rimligtvis nästintill alla också få samma haveri? Kan det skilja på vilken fabrik delarna kommer ifrån rent materialkvalitetmässigt?
Vill gärna ha kvar bilen så länge de går. Värt att byta kedja i förebyggande syfte?
Då har du första versionen av motorn N47, som var hårt drabbad av kamkedjehaverier. Om jag förstått rätt är de något med spännarna till kedjan som inte är bra, kedjan slits lite i förtid och spännaren räcker inte till längre, kedjan blir slak och kuggar över eller går av och då är det motorhaveri. Men troligtvis fick du den uppdaterade kedjespännaren vid den där servicen du skrev om, och då är problem i princip borta. Kedjan kan fortfarande slitas i förtid, speciellt om du slarvat med oljebytena och kör mest korta sträckor så motorn inte får bli riktigt varm. Om kedjan börjar bli sträckt kan man höra ett rasslande ljud, ungefär som man skulle kunna tänka sig att rasslande cykelkedja skulle låta. Det går också att mäta fram elektroniskt genom att signalerna från kamlägessensorerna inte riktigt är synkroniserade längre.