Högt K-värde på Caddy 1,9Tdi -06

Cadd
10 augusti 2020 · 7 Inlägg

Några tips på hur man kan få ner K-värdet på en diesel?

Jag har bytt olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter.
Tankat i 10% bensin samt dieselrengörare.
Duschat med vatten, 0,5l, i insuget medan jag varvade motorn.
Kollat luftläckage och smuts/olja i slangar.
Varmkört och hårdkört på låg växel några km.
Resultat: K-värdet sjönk från drygt 5 till 4,3. Alltså fortfarande långt över godkänt värde.
1,9Tdi-06 med ca 26kmil.

Kan det vara igensatta eller läckande spridare? Oljeöverdrag vid kolvringarna? Några andra tips?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Jag har ingen diesel , men har läst att man skruvar på pumpen så den går snålt..
Sen ska man visst varva ur rejält innan besiktning..

Senast redigerat av axxet (10 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Myhran
10 augusti 2020 · 452 Inlägg

Har du några felkoder?
Hur hårt har du kör på låg växel?
Om du drar den till varvstopp sotar den något då?

Myhran
10 augusti 2020 · 452 Inlägg

axxet skrev:
Jag har ingen diesel , men har läst att man skruvar på pumpen..
Sen ska man visst varva ur rejält innan besiktning..

Finns ingen pump att skruva på då bilen har pumpdirektinsprutare

Möjligen en trimbox?

Cadd
10 augusti 2020 · 7 Inlägg

Myhran skrev:
Har du några felkoder?
Hur hårt har du kör på låg växel?
Om du drar den till varvstopp sotar den något då?

Fullgasrepor upp till nästan maxvarv och sedan bromsning till låg hastighet. Upprepat i ca 5km.
Inga felkoder.
Har ej kollat om den sotar vid maxvarv.

Nybergrobin
10 augusti 2020 · 2 375 Inlägg

Kolla felkoder!   Det är alltid steg 1 vid felsökning av moderna bilar

Myhran
11 augusti 2020 · 452 Inlägg

Jag skulle säga kontrollera felkoder om det finns något där, finns inget, kör motorn varm, 3:ans växel 4-5km i 90-100km/h de brukar lösa de mesta problemen med k-värde,
Med vänlig hälsning,

Cadd
11 augusti 2020 · 7 Inlägg

Myhran skrev:
Jag skulle säga kontrollera felkoder om det finns något där, finns inget, kör motorn varm, 3:ans växel 4-5km i 90-100km/h de brukar lösa de mesta problemen med k-värde,
Med vänlig hälsning,

Står i inlägget ovan att jag gjort precis detta utan resultat.....

Myhran
11 augusti 2020 · 452 Inlägg

Cadd skrev:

Myhran skrev:
Jag skulle säga kontrollera felkoder om det finns något där, finns inget, kör motorn varm, 3:ans växel 4-5km i 90-100km/h de brukar lösa de mesta problemen med k-värde,
Med vänlig hälsning,

Står i inlägget ovan att jag gjort precis detta utan resultat.....

Av inlägget ovan som du skrivit tolkar jag som att du gjort fullgasrepor dvs gas/broms/gas/broms i 5km, det jag menar är att åka på ett högt varvtal konstant i 4-5km eller längre om det behövs, om inte det hjälper och du inte har möjlighet att göra felkodsavläsning så får du lämna in bilen till en verkstad som har rökgasmätare,

Med vänlig hälsning,

Cadd
12 augusti 2020 · 7 Inlägg

Myhran skrev:

Cadd skrev:

Myhran skrev:
Jag skulle säga kontrollera felkoder om det finns något där, finns inget, kör motorn varm, 3:ans växel 4-5km i 90-100km/h de brukar lösa de mesta problemen med k-värde,
Med vänlig hälsning,

Står i inlägget ovan att jag gjort precis detta utan resultat.....

Av inlägget ovan som du skrivit tolkar jag som att du gjort fullgasrepor dvs gas/broms/gas/broms i 5km, det jag menar är att åka på ett högt varvtal konstant i 4-5km eller längre om det behövs, om inte det hjälper och du inte har möjlighet att göra felkodsavläsning så får du lämna in bilen till en verkstad som har rökgasmätare,

Med vänlig hälsning,

Ok. Får prova maxvarv under en lite längre tid och se om det blåser ur systemet. Kanske inte räckte med det jag gjorde.

granadadr
12 augusti 2020 · 7 261 Inlägg

axxet skrev:
Jag har ingen diesel , men har läst att man skruvar på pumpen så den går snålt..
Sen ska man visst varva ur rejält innan besiktning..

är elektroniska pumpar på så nya dieslar wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Myhran
12 augusti 2020 · 452 Inlägg

granadadr skrev:

axxet skrev:
Jag har ingen diesel , men har läst att man skruvar på pumpen så den går snålt..
Sen ska man visst varva ur rejält innan besiktning..

är elektroniska pumpar på så nya dieslar wink

Nej denna bil har en helt mekanisk dieselpump

Systemet är uppbyggt som så att man har en förpump i tanken som matar bränsle till en förpump vilken drivs helt mekaniskt av kamaxeln och som även agerar undertryckspump, detta förser insprutningsventilerna med bränsle som i sin tur har en inbyggd pump i varje insprutare som påverkas av en egen vipparmsbrygga från kamaxeln, sen finns det en magnetventil på spridaren som öppnar när motorstyrenheten anser att bränslet skall vara på plats i motorn.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Unit_injector


Med vänlig hälsning,

husseman
13 augusti 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, ja skulle kolla med min lokala bilprovningsstation när de har stopp/kalibrering av sin rökgasmätare nästa gång... o då passa på att få en visuell inspektion...-Lycka till/husse

granadadr
13 augusti 2020 · 7 261 Inlägg

Myhran skrev:

granadadr skrev:

axxet skrev:
Jag har ingen diesel , men har läst att man skruvar på pumpen så den går snålt..
Sen ska man visst varva ur rejält innan besiktning..

är elektroniska pumpar på så nya dieslar wink

Nej denna bil har en helt mekanisk dieselpump

Systemet är uppbyggt som så att man har en förpump i tanken som matar bränsle till en förpump vilken drivs helt mekaniskt av kamaxeln och som även agerar undertryckspump, detta förser insprutningsventilerna med bränsle som i sin tur har en inbyggd pump i varje insprutare som påverkas av en egen vipparmsbrygga från kamaxeln, sen finns det en magnetventil på spridaren som öppnar när motorstyrenheten anser att bränslet skall vara på plats i motorn.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Unit_injector


Med vänlig hälsning,

alla  pumpar drivs mekaniskt MEN styrs elektroniskt wink har MKT svårt att tro en wag har mekanisk pump 2006 då jag sett att dem började med elektroniska i början av 90 talet wink

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Han skriver ju motorstyrenheten..
Och en bra beskrivning hur det fungerar.

Senast redigerat av axxet (13 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Myhran
13 augusti 2020 · 452 Inlägg

granadadr skrev:

Myhran skrev:

granadadr skrev:
är elektroniska pumpar på så nya dieslar wink

Nej denna bil har en helt mekanisk dieselpump

Systemet är uppbyggt som så att man har en förpump i tanken som matar bränsle till en förpump vilken drivs helt mekaniskt av kamaxeln och som även agerar undertryckspump, detta förser insprutningsventilerna med bränsle som i sin tur har en inbyggd pump i varje insprutare som påverkas av en egen vipparmsbrygga från kamaxeln, sen finns det en magnetventil på spridaren som öppnar när motorstyrenheten anser att bränslet skall vara på plats i motorn.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Unit_injector


Med vänlig hälsning,

alla  pumpar drivs mekaniskt MEN styrs elektroniskt wink har MKT svårt att tro en wag har mekanisk pump 2006 då jag sett att dem började med elektroniska i början av 90 talet wink

Om du läser mitt inlägg hur denna bils insprutningssystem fungerar så förstår du ganska snart att bilens bränslepump är helt mekanisk! Finns inte en elkabel kopplad till bränslepumpen! Den ända elkabeln som finns kopplad är på pumpedüse enheten men den är för att öppna själva spridaren inte för att generera trycket som helt sköts mekaniskt,

Bifogar en bild på hur bilens bränslepump ser ut,

https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … d=42144885

Samt en film hur man byter pumpdirektinsprutare
https://youtu.be/8B4SdcF52kU

Och en bild på en pumpdirektinsprutare

https://www.diesel-segment.de/produkt/p … 8130073bm/

Det magnetventilen gör är att öppna spridaren likt en bensinbil skulle man kunna säga.

Man har en elektrisk bränslepump i tanken som matar systemet med 0,5bars tryck, där tar bilens kamaxelstyrning mekaniska bränslepump över och genererar ca 6bar bränsletryck genom toppen till pumpdirektinsprutarna, när sedan vipparmsaxeln slår ner pumpelementet i pumpdirektinsprutaren för varje cylinder bildas det slutgiltiga trycket och när arbetstakten kommer så öppnar magnetventilen för den mängd bränsle den vill ha in.

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (13 augusti 2020)

Cadd
29 augusti 2020 · 7 Inlägg

Problemet löst!
Jag plockade ner insugsrör, slangar, klappan, EGR mm och gjorde rent. Det såg hyfsat ut fram till EGR:en men därefter var det kolsvart! Ett tjockt lager. Mycket gegga att tvätta bort.
Tömde tanken och fyllde på med Aspen diesel.
Körde på högt varvtal i flera mil för att sota ur. Flera fullgasuppvarvningar på tomgång gjorde att det blev mindre och mindre rök.
Körde in och mätte röktätheten och blev precis godkänd.
Tack för alla tips.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang