Koppla extraljus Ford Mondeo -10 *Löst*

granadadr
16 augusti 2020 · 7 289 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har själv problem med en annan installation i en ny bil där reläer "tickar" med 10 sekunders mellanrum. Även när bilen varit orörd i 30 minuter och nyckeln långt från den.

Är det bussen som spökar kan det ligga 2,5 eller 5 volt. Då kan relät dra men det är på gränsen.
Gör man som granada och tar spänning direkt i anslutning till ljuskällan så är det garanterat 12v.

En voltmätning hade nog hjälpt mycket.

japp å mongo 2010 har ingen canbus på helljus,, iaf inte som jag märkt av på mina med olika xenon kit på smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Wildboy6
16 augusti 2020 · 21 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har själv problem med en annan installation i en ny bil där reläer "tickar" med 10 sekunders mellanrum. Även när bilen varit orörd i 30 minuter och nyckeln långt från den.

Är det bussen som spökar kan det ligga 2,5 eller 5 volt. Då kan relät dra men det är på gränsen.
Gör man som granada och tar spänning direkt i anslutning till ljuskällan så är det garanterat 12v.

En voltmätning hade nog hjälpt mycket.

Något sådant hörs här med, i säkringsdosan/reläet i motorrummet är det något som knäpper o slår ifrån med jämna mellanrum

Senast redigerat av Wildboy6 (16 augusti 2020)

torsen
16 augusti 2020 · 7 238 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Wildboy6 skrev:
Fick som sagt en hit om att kabeln vid lyktan, med färgkombo grå/brun skulle vara styrning. Kopplade in mig på den, allt rätt anslutet till reläet..men det enda som inte fungerar är reläet/tillslaget. Misstänkte att reläet kunde va kasst, så bytte ut det men problemet kvarstår..och reläet fungerar i andrabilen 😳

Har du kollat så att det är den kabeln med multimeter? Inte så att det är minus-styrt? Inte troligt men...

Väl bara vissa japs som har minusstyrd belysning, bl a Suzuki.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

Wildboy6 skrev:
Fick som sagt en hit om att kabeln vid lyktan, med färgkombo grå/brun skulle vara styrning. Kopplade in mig på den, allt rätt anslutet till reläet..men det enda som inte fungerar är reläet/tillslaget. Misstänkte att reläet kunde va kasst, så bytte ut det men problemet kvarstår..och reläet fungerar i andrabilen 😳

Har du kollat så att det är den kabeln med multimeter? Inte så att det är minus-styrt? Inte troligt men...

Väl bara vissa japs som har minusstyrd belysning, bl a Suzuki.

Tror inte på det heller, i synnerhet som det tydligen fungerat enstaka gånger. Tror mer på störd canbus. I synnerhet som reläklick uppstår.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
16 augusti 2020 · 7 238 Inlägg

Har ifrågavarande bil, Ford Mondeo -10, canbus till belysningen?
Har bilen glödtrådsvakt till hel- och halvljus?

Oaktat detta bör det väl gå att, medelst "tjuv" på helljusledningen(vid strålkastarglödlampan), mata "86" på relä?
Eller - ännu bättre - ta matningsström via ett av mig tidigare i tråden rekommenderat kopplingsstycke till "86" på relä?

"Tål" inte eventuell canbus att mata ett relä?

Har jag fel på någon av ovanstående frågor, berätta för mig vad som är fel i frågorna, tack.

xXSammy
16 augusti 2020 · 6 570 Inlägg

CAN-bus är ett kommunikationsnätverk, de går mellan styrdon och inte till glödlampor
"Glödtrådsövervakning" sker via LIN-nätverk, BCM känner av strömförbrukningen från lampan.

Vänster:
Stift 5, GY-BN "Main"
Stift 10, BN-BU "Low"

Höger:
Stift 5, VT-OG "Main"
Stift 10, BU-GN "Low"

Belysningen är inte jordstyrt.
Gäller oavsett om det är standard halogen, adaptiva eller xenon

Sen om "Low beam" anses vara helljus vet jag ej, du får garanterat bäst svar med en multimeter.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

xXSammy skrev:
CAN-bus är ett kommunikationsnätverk, de går mellan styrdon och inte till glödlampor
"Glödtrådsövervakning" sker via LIN-nätverk, BCM känner av strömförbrukningen från lampan.

Vänster:
Stift 5, GY-BN "Main"
Stift 10, BN-BU "Low"

Höger:
Stift 5, VT-OG "Main"
Stift 10, BU-GN "Low"

Belysningen är inte jordstyrt.
Gäller oavsett om det är standard halogen, adaptiva eller xenon

Sen om "Low beam" anses vara helljus vet jag ej, du får garanterat bäst svar med en multimeter.

Ord och inga visor minsann!
Multimeter: Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wildboy6
16 augusti 2020 · 21 Inlägg

Kort o gott så måste jag ta hjälp av någon som har grejer hemma att mäta lite med. Och hålla tummarna att det sen funkar 😂

Tacksam för all hjälp man får här ☺️

Wildboy6
16 augusti 2020 · 21 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236814/236814-f05f92f47028e1958f55ecc1120ec76d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236814/236814-f1f8d85991c5ecd287ef6e5eebca33bd.jpg

Till slut så fick jag till lyset på Forden 👍
Tack som fan för ovärderlig hjälp 💪

Nu får de gärna bli mörkt så den går ställa in ☺️

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

Trevligt! Vad gjorde du?

/mod

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wildboy6
16 augusti 2020 · 21 Inlägg

Tog styrningen framme vid helljuslampan, fick lite hjälp att mäta och tog en tjuv framme i lyktan.
Nu när detta faktiskt funkade så tändes idén på att ha xenon i helljuset..men kör med denna floodramp ett tag nu först ☺️
Denna ramp lyser inte så långt..men jäklar vilken bredd..och skarpt ljus 👍

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Due,plattorna framför bilen är MINSTsagt eftersatta..
Lite ogräsättika på dom, så ser det inte så otrevligt ut..
För du använder väl inte roundup!!..roll

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
17 augusti 2020 · 7 238 Inlägg

Med risk för att göra sig impopulär: "vad var det jag skrev från början?"

Wildboy6
17 augusti 2020 · 21 Inlägg

torsen skrev:
Med risk för att göra sig impopulär: "vad var det jag skrev från början?"

Köp en H4 el H7-kontakt på Biltema..joo..skitenkelt..
(Biltema = 25 mil bort)
Hade de varit så enkelt så hade jag nog aldrig ställt frågan om hur de gjordes på just denna bil..som f.ö har H1 på helljuset ☺️

Mitt problem va kunskap om vilken kabel som skulle tjuvas..och konstaterade att det inte va så enkelt att få den informationen via sökningar på nätet.

Därför vände jag mig hit, till experterna på Garaget ☺️

Och er riktar jag ett Tack till!

granadadr
17 augusti 2020 · 7 289 Inlägg

Wildboy6 skrev:
Tog styrningen framme vid helljuslampan, fick lite hjälp att mäta och tog en tjuv framme i lyktan.
Nu när detta faktiskt funkade så tändes idén på att ha xenon i helljuset..men kör med denna floodramp ett tag nu först ☺️
Denna ramp lyser inte så långt..men jäklar vilken bredd..och skarpt ljus 👍

klart du ska ha led eller xenon i helljuset wink jag har 70w i ena å 50w i den andra smile  lyser helt ok utan extraljus faktiskt smile

MammDiin
17 augusti 2020 · 2 019 Inlägg

Wildboy6 skrev:
Tog styrningen framme vid helljuslampan, fick lite hjälp att mäta och tog en tjuv framme i lyktan.
Nu när detta faktiskt funkade så tändes idén på att ha xenon i helljuset..men kör med denna floodramp ett tag nu först ☺️
Denna ramp lyser inte så långt..men jäklar vilken bredd..och skarpt ljus 👍

Vad är det för ramp du har?

Wildboy6
17 augusti 2020 · 21 Inlägg

Det är en ramp med Cree-dioder, 48 st 2,5 w med 6D-lins.
Dioderna sitter 4 st i varje lins. Floodramp, brett o skarpt som tusan. Valde mellan denna och 150w av samma modell..kände att denna passade bättre.
Under testrundan igår kväll så fick jag i rätt tid syn på en grävling som prompt skulle över vägen..o genast så hade rampen betalat sig 👍

Wildboy6
17 augusti 2020 · 21 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236814/236814-98f3e639f48b74e3cb545d46b3898c1f.jpg

Bonnigt med lyse på taket..men på hundbilen så lyser de som f*n 💪

Två ramper, en på 126 w o en på 144 w..kinaramper..så hälften av wattalen..typ 😂
Två st blåa Hella..med 6000k xenon 35w som lyser upp i mörkret.

Kör även med en 90 w ramp som backlampa på denna..monterad på taket även den, med brytare så man kan blinka åt de som inte kan fimpa helljuset 😂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang