Värden Volvo 240 med bytt motor

JN1975
28 augusti 2020 · 234 Inlägg

Orkade inte söka, nån här som vet vilka Hk och Nm man får ha på en Volvo 245 1977 vid regbesiktning med ombyggd motor?

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Utmarks-Loke
28 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Då skall jag googla åt dig, man får ha 220hk och 275Nm. Så där, nu är du skyldig mig 30 sekunder som det tog att söka fram infon.

JN1975
28 augusti 2020 · 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Då skall jag googla åt dig, man får ha 220hk och 275Nm. Så där, nu är du skyldig mig 30 sekunder som det tog att söka fram infon.

Haha, tack som fan! smile

Har en M50B25 med tillhörande 5-vxl ZF, samt BMW:ns avgassystem med lambda och kat. Vet du om där är nån mer krav man måste uppfylla för att det ska gå att regbesiktiga? (Det är bytt till ventilerade bromsar och servo fram, 1031-bakaxel med tillhörande bromsar bak).

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Utmarks-Loke
28 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

En sak att tänka på är vad motorn får väga. Det finns en viss maximal vikt som framaxeln är godkänd för. Men även om M50 är en stor och tung klump så tror jag man klarar gränsen. 240 var ju gjord för V8, även om det aldrig blev så.

Men du får gärna fortsätta och skriva i tråden om hur det går. Jag har själv en 240 jag skall stoppa i en dieselmotor, antingen vw/audi 1,9tdi eller MB OM611, vilket jag först får tag på.

JN1975
28 augusti 2020 · 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
En sak att tänka på är vad motorn får väga. Det finns en viss maximal vikt som framaxeln är godkänd för. Men även om M50 är en stor och tung klump så tror jag man klarar gränsen. 240 var ju gjord för V8, även om det aldrig blev så.

Men du får gärna fortsätta och skriva i tråden om hur det går. Jag har själv en 240 jag skall stoppa i en dieselmotor, antingen vw/audi 1,9tdi eller MB OM611, vilket jag först får tag på.

Ja, jag uppdaterar framöver. Ringde Besikta idag, kundtjänsten kunde dock inte boka en tid så fick ett direktnr till stationen i Malmö som gör regbesiktningar. Ska ringa på måndag och fråga vad man ska ha med för papper, intyg mm. Men konsensus verkar ju vara de siffrorna du skrev, som Volvo godkänner, och då behövs ingen SFRO-besiktning.

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
simlar
28 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

M50 lär inte vara några problem angående vikten, reggade min 244 i somras med M51D25 och framaxelvikten blev knappt mer än original B20.

Tjänstevikten på bilen blev bara 120kg mer än original trots ventilade skivor, servo, stor intercooler, tung dieselsexa, omega-diesellåda, 1031-axel, 72Ah batteri, 15" 940-hjul + reservhjul, en massa siltencoat i hela bilen samt stor verktygslåda i bagaget.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
JN1975
28 augusti 2020 · 234 Inlägg

simlar skrev:
M50 lär inte vara några problem angående vikten, reggade min 244 i somras med M51D25 och framaxelvikten blev knappt mer än original B20.

Tjänstevikten på bilen blev bara 120kg mer än original trots ventilade skivor, servo, stor intercooler, tung dieselsexa, omega-diesellåda, 1031-axel, 72Ah batteri, 15" 940-hjul + reservhjul, en massa siltencoat i hela bilen samt stor verktygslåda i bagaget.

Fan va bra, då vet du hur det funkar. Ska man ha med nån papper till besiktningen, eller de kollar vad det är för motor mm? Behöver man gjort bullerprov, vägt bilen eller skaffat nått intyg i förväg?

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
simlar
29 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

JN1975 skrev:

simlar skrev:
M50 lär inte vara några problem angående vikten, reggade min 244 i somras med M51D25 och framaxelvikten blev knappt mer än original B20.

Tjänstevikten på bilen blev bara 120kg mer än original trots ventilade skivor, servo, stor intercooler, tung dieselsexa, omega-diesellåda, 1031-axel, 72Ah batteri, 15" 940-hjul + reservhjul, en massa siltencoat i hela bilen samt stor verktygslåda i bagaget.

Fan va bra, då vet du hur det funkar. Ska man ha med nån papper till besiktningen, eller de kollar vad det är för motor mm? Behöver man gjort bullerprov, vägt bilen eller skaffat nått intyg i förväg?

Jag fick skriva intyg på plats.
Det dom vill veta är allt du bytt, mer info gör dom bara nöjdare smile

Jag skrev ner:
Motorkod: M51D25OL
Motoreffekt: 143hp/260Nm
Växellåda: Opel Omega 2.5TD
Ventilerade frambromsar från -88 240
Servo från -88 240
1031-bakaxel från -88 240

Sen var han nöjd smile
Intyget skrev jag under tiden besiktningsmannen vägde bilen.

Bullerprov eller andra intyg behövs ej vid registering av utbytt motor.

Det är du som intygar att motorn är original.

Väger bilen gör dom på plats, alla stationer som gör registreringsbesiktning har våg.

Har du bytt hastighetsmätare så är det inte tillåtet med Gps-hastighetsmätare utan måste läsa från givare på t.ex bakaxel eller kardan.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
JN1975
29 augusti 2020 · 234 Inlägg

Sjukt bra tips, precis vad jag behövde veta. Tack!

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
JN1975
29 augusti 2020 · 234 Inlägg

Det är digital mätare, men en riktig Acewell med givare på bakaxeln.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang