Hur ofta ska elverket provköras?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 september 2020 · 17 474 Inlägg

Har ett gammalt litet elverk med 63cc 2-taktare (15 år) som jag provstartar var 3:e månad. Dum som man är så låter jag det bara gång på tomgång utan belastning någon minut. Igår startade det snällt men dog efter 10 sekunder. Fick rengöra både stift och förgasare... Inget jag vill göra om strömmen går mitt i vintern. Nu har det gått i 10 minuter på överbelastning 1200w. Men det var lite trixigt att få det att gå så en kupévärmare fick agera motvikt. Den fick slås av och på ett antal gånger innan det "kom sig ordentligt" och varvade upp på fulla varv.

Hur ska jag sköta om det? Så lite bensin som möjligt och fylla fullt vid skarpt läge? Alltid prova det med belastning så grejerna varvar upp? Och så vidare...

Typ: EINHELL 800 STE
Manual: https://assets.einhell.com/manuals-pdf/ … te-800.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 september 2020 · 14 047 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har ett gammalt litet elverk med 63cc 2-taktare (15 år) som jag provstartar var 3:e månad. Dum som man är så låter jag det bara gång på tomgång utan belastning någon minut. Igår startade det snällt men dog efter 10 sekunder. Fick rengöra både stift och förgasare... Inget jag vill göra om strömmen går mitt i vintern. Nu har det gått i 10 minuter på överbelastning 1200w. Men det var lite trixigt att få det att gå så en kupévärmare fick agera motvikt. Den fick slås av och på ett antal gånger innan det "kom sig ordentligt" och varvade upp på fulla varv.

Hur ska jag sköta om det? Så lite bensin som möjligt och fylla fullt vid skarpt läge? Alltid prova det med belastning så grejerna varvar upp? Och så vidare...

Typ: EINHELL 800 STE
Manual: https://assets.einhell.com/manuals-pdf/ … te-800.pdf

Jag provkör mina 3 till 4 gånger om året. Har ett diesel och ett bensin.Fyller bara på bränsle när det behövs men kör verken under belastning ett tag. Dieselverket har elstart så det gäller att man har ett laddat batteri stående. Har du kollat om du behöver jorda ditt elverk, jag behöver det med mina.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 september 2020 · 17 474 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybrid_ skrev:
Har ett gammalt litet elverk med 63cc 2-taktare (15 år) som jag provstartar var 3:e månad. Dum som man är så låter jag det bara gång på tomgång utan belastning någon minut. Igår startade det snällt men dog efter 10 sekunder. Fick rengöra både stift och förgasare... Inget jag vill göra om strömmen går mitt i vintern. Nu har det gått i 10 minuter på överbelastning 1200w. Men det var lite trixigt att få det att gå så en kupévärmare fick agera motvikt. Den fick slås av och på ett antal gånger innan det "kom sig ordentligt" och varvade upp på fulla varv.

Hur ska jag sköta om det? Så lite bensin som möjligt och fylla fullt vid skarpt läge? Alltid prova det med belastning så grejerna varvar upp? Och så vidare...

Typ: EINHELL 800 STE
Manual: https://assets.einhell.com/manuals-pdf/ … te-800.pdf

Jag provkör mina 3 till 4 gånger om året. Har ett diesel och ett bensin.Fyller bara på bränsle när det behövs men kör verken under belastning ett tag. Dieselverket har elstart så det gäller att man har ett laddat batteri stående. Har du kollat om du behöver jorda ditt elverk, jag behöver det med mina.

/Benny

Kör med belastning: Check.

Sålde vårt 12 kWh 3-fas Dieselverk med elstart. Det fick inte plats längre. Men har solceller och en batteribank på 270Ah som är i drift så tror vi klarar oss. Men man kanske kan köpa ett mindre dieselverk med elstart? Tänkte på frun. Hon orkar inte dra igång en 9.9hk snurra ens. Dessutom så surar ju inte en diesel ner sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 september 2020 · 14 047 Inlägg

Nja, 12 kWh är väl nästan i största laget. Mina är på 3 kWh resp. 2,5 kWh. Nu vet inte jag om du har kommunalt vatten, vi har inte det så man måste ju få vattenpumpen att fungera + kyl/frys, lampor samt nån kokplatta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang