Demontera luftfjädring?

Vinnie_
21 september · 3 Inlägg
#1

Jag har köpt en tidigare färdtjänstbuss (Ford Transit, 2013) för att bygga camper av.
Den är utrustad med höj och sänkbar luftfjädring som jag inte har någon användning av och funderar på om det då mest är en potentiell källa till problem (ifall någon bälg eller slang börjar läcka eller så)  och det vore bättre att plocka bort den?

Är det någon som plockat bort luftfjädring från en bil? Vad ersätter man bälgarna med?

Är luftfjädring eller kompressor något folk köper begagnat?

torsen
21 september · 4 547 Inlägg
#2

Tjaa.
Både Citroen och Land Rover erbjuder skruvfjädrar som alternativ till dem som inte vill vara mjukt avfjädrade och/eller vill ha reglerbar markfrigång.

Kanske kan vara ett föredöme?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 september · 2 815 Inlägg
#3

Min rekommendation är nog att Du kör med luftfjädringen, det gör mycket för komforten i bussen.
Möjligen komplettera med en nivåsensor så du kan få "huset" rakt när du parkerar på en ojämn campingplats.
En färdtjänstbuss används betydligt hårdare än en campingbuss, så nog lär grejorna hålla, allt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Brådhis * Voff voff *
22 september · 5 448 Inlägg
#4

Cuefa skrev:
Min rekommendation är nog att Du kör med luftfjädringen, det gör mycket för komforten i bussen.
Möjligen komplettera med en nivåsensor så du kan få "huset" rakt när du parkerar på en ojämn campingplats.
En färdtjänstbuss används betydligt hårdare än en campingbuss, så nog lär grejorna hålla, allt.

Problemet är väl om det börjar läcka/strula ute i skogen. Dessa bussar blir extremt(!) låga när luften går ur dom. Regleringen är mellan "chassit på marken"-låg och normal från start... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
zzr9409209
22 september · 716 Inlägg
#5

Blir ju så låga att stötfångaren tar i backen,när man släpper ur luften ,så sätt dit vanliga fjädrar,

Vinnie_
22 september · 3 Inlägg
#6

zzr9409209 skrev:
Blir ju så låga att stötfångaren tar i backen,när man släpper ur luften ,så sätt dit vanliga fjädrar,

Ja precis, det går ju inte att köra när man släppt ur luften. Om den står i 4-5 dagar så sjunker den ju ihop och man lär vänta på att kompressorn jobbar upp trycket innan man kan köra iväg och mardrömmen är ju så klart att stå jävligt dåligt till med chassit på marken.

Jag är helt novis på såna här konstruktioner men kan man alltså byta ut bälgarna mot fjädrar?
Heter dessa något särskilt eller är det något standard som troligen satt där innan den färdtjänstanpassades?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september · 13 134 Inlägg
#7

Vinnie_ skrev:

zzr9409209 skrev:
Blir ju så låga att stötfångaren tar i backen,när man släpper ur luften ,så sätt dit vanliga fjädrar,

Ja precis, det går ju inte att köra när man släppt ur luften. Om den står i 4-5 dagar så sjunker den ju ihop och man lär vänta på att kompressorn jobbar upp trycket innan man kan köra iväg och mardrömmen är ju så klart att stå jävligt dåligt till med chassit på marken.

Jag är helt novis på såna här konstruktioner men kan man alltså byta ut bälgarna mot fjädrar?
Heter dessa något särskilt eller är det något standard som troligen satt där innan den färdtjänstanpassades?

Nej, det satt vanliga skruvfjädrar innan så det bör man kunna hitta på en skrot. Antar att den rullat rätt långt? Bäst och byta då. Sitta ute på en random rastplats i Europa och den inte orkar resa på sig pga trasigt system? Nej du.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Vinnie_
23 september · 3 Inlägg
#8

Hybrid_ skrev:

Vinnie_ skrev:

zzr9409209 skrev:
Blir ju så låga att stötfångaren tar i backen,när man släpper ur luften ,så sätt dit vanliga fjädrar,

Ja precis, det går ju inte att köra när man släppt ur luften. Om den står i 4-5 dagar så sjunker den ju ihop och man lär vänta på att kompressorn jobbar upp trycket innan man kan köra iväg och mardrömmen är ju så klart att stå jävligt dåligt till med chassit på marken.

Jag är helt novis på såna här konstruktioner men kan man alltså byta ut bälgarna mot fjädrar?
Heter dessa något särskilt eller är det något standard som troligen satt där innan den färdtjänstanpassades?

Nej, det satt vanliga skruvfjädrar innan så det bör man kunna hitta på en skrot. Antar att den rullat rätt långt? Bäst och byta då. Sitta ute på en random rastplats i Europa och den inte orkar resa på sig pga trasigt system? Nej du.

Okej, jag ska kolla upp det genast. Tack för infon!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september · 13 134 Inlägg
#9

Gick av en händelse förbi en radda nya Transiter av både vanlig bussmodell och handikapp/taxibussar idag.

De med luftfjädring har ju en vagga med bälgen bak som ersättning för fjädern, så långt så väl. Sen fick jag se att standardvarianten har bladfjädring bak! Vet inte om luftbälgen även agerar som stötdämpare? I så fall blir det lite pyssel.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang