2296
Sök

Köpråd volkswagen 4motion

38 Inlägg
27 september 2020
Trådstartare
#1
går i köp tankar att inskaffa ny bil. Har lite svårt att bestämma mig, tänkte om någon har lite koll på dessa modeller jag kikat på.

*Caddy life 1.9 Tdi /2.0 Tdi 4motion
*Transporter 4motion

Hur är det med växellådan på transporter, är det samma problem som på tex Opel Vivaro och liknande med dåliga lådor?
Drar transporter mycket mer soppa än en caddy life?


Jag hade några krav på ny bil

Max 110 000
fyrhjulsdriven
5 sits med last utrymme

Of World
3 376 Inlägg
28 september 2020
#2
Vivaro/Renault trafik osv har en enkel robotlåda som är helt mongo

VW å andra sidan har en mer avancerad robotlåda kallad DSG den är ochså en liten ångestframkallande skit men jag tror att i det här fallet så är denna bättre.

Edit; antar att du menar automatlådor?
Senast redigerat av Presidento (28 september 2020)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

38 Inlägg
28 september 2020
Trådstartare
#3
Presidento skrev:
Vivaro/Renault trafik osv har en enkel robotlåda som är helt mongo

VW å andra sidan har en mer avancerad robotlåda kallad DSG den är ochså en liten ångestframkallande skit men jag tror att i det här fallet så är denna bättre.

Edit; antar att du menar automatlådor?

sorry jag menade manuella lådorna. Jag hade en Vivaro manuell som lådan började krångla på, det var så jag läste att dom var lite krångliga. Därav jag hade fundering kring transportern lådan.

5 802 Inlägg
28 september 2020
#4
Transporter får du räkna med runt 1L/mil
Caddy runt 0,7L/mil

Så ja ganska stor skillnad i förbrukning.

Manuella VW-lådor är pålitliga så där behöver du inte oroa dig.

Det du behöver fundera på är hur stor bil du behöver.
En Transporter är mycket större än en Caddy.


7 642 Inlägg
28 september 2020
#5
Nu är jag långt ifrån någon specialist på VAG och deras olika 4x4-system.
Finns väl både visco och Haldex.
Vilken som kallas vad vet jag inte.
Men - är det en bil med visco så vet jag - från andra bilfabrikat - att viscon stelnar med tiden.
Ett enkelt sätt att kolla konditionen på viscon är att höra i en så snäv "åtta" som möjligt.
Gör du det på asfalt så "knyter sig" bilen och rullar tungt.
Motsvarande prov på grus kommer att resultera i att (i regel) kurvinre bakhjulet kommer att slira.

5 802 Inlägg
28 september 2020
#6
torsen skrev:
Nu är jag långt ifrån någon specialist på VAG och deras olika 4x4-system.
Finns väl både visco och Haldex.
Vilken som kallas vad vet jag inte.
Men - är det en bil med visco så vet jag - från andra bilfabrikat - att viscon stelnar med tiden.
Ett enkelt sätt att kolla konditionen på viscon är att höra i en så snäv "åtta" som möjligt.
Gör du det på asfalt så "knyter sig" bilen och rullar tungt.
Motsvarande prov på grus kommer att resultera i att (i regel) kurvinre bakhjulet kommer att slira.

Alla med tvärställd motor med beteckningen 4motion har Haldex.

Visco sitter endast på bilar med beteckningen Syncro.


7 642 Inlägg
28 september 2020
#7
Tack similar.
Ska jag försöka lägga på minnet.

38 Inlägg
28 september 2020
Trådstartare
#8
simlar skrev:
Transporter får du räkna med runt 1L/mil
Caddy runt 0,7L/mil

Så ja ganska stor skillnad i förbrukning.

Manuella VW-lådor är pålitliga så där behöver du inte oroa dig.

Det du behöver fundera på är hur stor bil du behöver.
En Transporter är mycket större än en Caddy.

Tackar för info, ska sätta mig och ta en fundering på storlek. Fanns tyvärr inte så många caddy life 5 sits på blocket. Därav jag började kika på transporter.

5 802 Inlägg
28 september 2020
#9
Braap88 skrev:
simlar skrev:
Transporter får du räkna med runt 1L/mil
Caddy runt 0,7L/mil

Så ja ganska stor skillnad i förbrukning.

Manuella VW-lådor är pålitliga så där behöver du inte oroa dig.

Det du behöver fundera på är hur stor bil du behöver.
En Transporter är mycket större än en Caddy.

Tackar för info, ska sätta mig och ta en fundering på storlek. Fanns tyvärr inte så många caddy life 5 sits på blocket. Därav jag började kika på transporter.

Tyvärr ovanligt med Caddy life.
Men kan tipsa om att VW Touran är i princip samma bil fast mer ombonad och med multilinkbakaxel istället för bladfjädring.

Höll själv på att kika efter Caddy Maxi Life 4motion innan jag köpte mig en Amarok.
Tanken var att slänga ut bakersta raden så man fick 5-sits med vettig storlek på lastutrymmet.

Men fick bättre pris på en Amarok så blev en sådan istället, däremot är Amaroken dyrare i både skatt och bränsle så i slutändan var det ett sämre köp ekonomiskt sett men passar bättre till min livsstil.


2 Inlägg
2 maj 2021
#10
Köp inte vW tdi motor. Oljepumpen lade av efter 12800 mil och oljetryckslampan blinkade bara till, varefter motorn skar och vW vill ha 130 000 för en utbytes motor. De är helt kallsinniga till godwill utan tycker det är normalt att det kan hända. Köp ett annat bilmärke är mitt råd.
Christer

4 261 Inlägg
2 maj 2021
#11
CNU skrev:
Köp inte vW tdi motor. Oljepumpen lade av efter 12800 mil och oljetryckslampan blinkade bara till, varefter motorn skar och vW vill ha 130 000 för en utbytes motor. De är helt kallsinniga till godwill utan tycker det är normalt att det kan hända. Köp ett annat bilmärke är mitt råd.
Christer

Beklagar verkligen Christer, känner flera vars har fått samma problem med deras vw. Men snackar vi ny motor eller beggad för det priset? årsmodell? Det var inte lite pengar dom begärde och utan nybilsgaranti och om bilen har rullat lite så bara glöm goodwill. Dom sitter nog där och bara gapskrattar. Men vore intressant att höra mer om just din historia.

7 642 Inlägg
2 maj 2021
#12
Varför riskera hela ekonomin genom att köpa en VAG, när det finns så många bra (japanska) bilar.
Lär av andras misstag - du hinner inte göra alla själv!


Sök